Egyre újabb trükköket vetnek be a termékbemutatós cégek

Hitelre vetetett ajándékok

Rendezvény a termékbemutatós veszélyekről
Fotó: NFH
2014. október 20. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy telefonon értesítenek valakit, hogy nyert egy nagy értékű ajándékot, de végül kiderül: megvetették vele a terméket. A szigorúbb szabályok miatt bukkant fel új jelenségként, hogy a termékbemutatós cégek például éttermekbe jegyeztetik be magukat, így a nyáron szigorított szabályok rájuk nem vonatkoznak.

Egy idős hölgyet kérdőív kitöltésére hívták be az utcáról, végül 150 ezer forintos „ingyen ajándékkal” távozott. Egy hónap múlva derült ki a számára: gyorskölcsönre szóló szerződést kötött. Az „ingyen” ajándék végül több mint félmillió forintba került volna. Megúszta, mert a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a javára döntött.  Sokan azonban nem ennyire szerencsések. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője az MR1 – Kossuth Rádió Napközben című adásában nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy ha már valaki aláírt egy dokumentumot, nagyon nehéz bizonyítani, hogy szóban más hangzott el. A PBT előtt is volt már bukott ügy, amelyben a 370 ezer forintos termékre (aminek reális piaci ára ennél valójában sokkal kevesebb lett volna) a hitelköltségek miatt végül 662 ezer forintnál is többet kellett kifizetnie a bemutatón meggyőzött vásárlónak.

Mivel a nagy összegű vásárlásoknál gyakran hitelszerződést is kötnek, sokszor hivatkoznak arra, hogy a hiteligénylési folyamat már elindult, ezért nem lehet elállni, ami – mint az NFH hangsúlyozta – természetesen nem igaz, sőt, ha elállási jogával él a fogyasztó, azzal a hitelszerződést is felbontja. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érdekében az írásbeli (tértivevényes) forma javasolt. Fülöp Zsuzsanna azt is kiemelte: ha futár vagy szállító viszi ki a terméket, az ő jelenlétében célszerű ellenőrizni, hogy a megrendelt termék van-e a dobozban, és a szállítólevélre írtak egyeznek-e azzal, amit megrendeltek. Ha a vásárló valamilyen eltérést tapasztal, akkor a szállítóval jegyzőkönyv formájában ezt rögzítenie kell.
Úgy tűnik, egyre gyakoribb az a módszer, hogy rejtetten hitellel sóznak valamit az érdeklődők nyakába. Mint Fülöp elmondta: gyakran előfordul, hogy telefonon értesítik a fogyasztót arról, hogy nyert valamit, felkeresik a lakásán, hogy átadják az ajándékot. Olyan bejelentés is érkezett a hatósághoz, hogy a helyszínen két üres dokumentumot írattak alá. Később itt is az derült ki, hogy valójában adásvételi szerződést, ráadásul hitelszerződést írt alá.

Az NFH tapasztalatai szerint vannak olyan termékbemutatót szervező cégek, melyeknek az a módszere, hogy a kiszolgáltatott, idős embereknek azt ígérik, ingyen meghívják őket egy kirándulásra, felmérik az egészségi állapotukat, s különböző ajándékokat kapnak. Ezáltal elültetik bennük azt az érzést, hogy ezt a vásárlással viszonozniuk kell, s a gyanútlan emberek gyakran olvasatlanul aláírnak mindent, amit eléjük tesznek, illetve, ha valamit nem értenek, akkor a szóban elhangzottakra hagyatkoznak.

A Közvetlen Értékesítők Szövetsége korábban közleményben hangsúlyozta: egyetért a fokozott óvatossággal, és elítéli a vásárlókat megkárosító, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató cégeket, de kiemeli, hogy tisztességes vállalkozások is szerveznek termékbemutatókat. A szövetség tagjai (ők tizenhárman vannak) szigorú etikai kódexet fogadtak el magukra nézve kötelezőnek.

Éttermekbe jegyeztethetik be magukat


A trükkös termékbemutatók (amelyekről általában elsőre nem is derül ki, hogy azok) lényegéhez tartozik a gyors döntés kicsikarása. Sok idősebb panaszolta az NFH-nak, hogy egészségügyi vizsgálatra invitálták őket, majd „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a többszázezer forint értékű ajánlott termék (például bioptron lámpa vagy masszázsfotel) megvásárlása jelenthet. A vevő később ilyen esetekben is (például a családtagokkal beszélve) észbe kaphat. Ezt szolgálja az elállási jog. Nyáron lépett hatályba az a jogszabály, amely éppen az ilyen külső nyomás hatására vásárlókat hivatott védeni. A kitelepített termékbemutatós eladás esetében az elállási jog nyolcról 14 napra emelkedett. Más viszont a helyzet akkor, ha a szerződés üzlethelyiségben születik.  Ekkor nem érvényes a megemelt elállási jog.

Nyilvánvalóan a szigorúbb szabályok miatt bukkant fel új jelenségként, hogy a termékbemutatós cégek például éttermekbe jegyeztetik be magukat. A vendéglátó egység így telephelynek számít, a szerződésekbe is beleveszik, hogy azok nem üzlethelyiségen kívül köttettek. Fülöp Zsuzsanna hangsúlyozta: a vásárlás előtt mindenképpen el kell olvasni a szerződést, amit alá akarnak íratni, különös tekintettel arra, hogy a szerződéskötés helye a cég székhelyeként, telephelyeként van-e feltüntetve.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát
Annak érdekében pedig, hogy ne maradjon le az érdekesebb írásokról, iratkozzon fel hírlevelünkre!



Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok