Harmadára csökkent a biztosítatlan autók száma

2017. november 26. Az utakon jelenleg több mint 86 ezer autó szaladgálhat kötelező biztosítás (kgfb) nélkül. Ez a szám nem csekély, de mindössze a járművek 1,8 százalékát jelent – szemben az öt évvel ezelőtti 5,8 százalékkal. A mérséklődést indokolhatja, hogy komoly terhet jelenthet a kgfb hiánya.

Míg öt évvel ezelőtt a járművek több mint 5,8 százaléka volt biztosítatlan, ez az arány az idén szeptember végén 1,8 százalékra rúgott, ami – állapította meg a biztosítók szövetsége (Mabisz) – látványos javulás. A szövetség végzett egy kis nemzetközi összehasonlítást is: Észtországban a járművek 1,4 százaléka, Dániában 0,1 százaléka, Finnországban kevesebb, mint 1 százaléka nem rendelkezik felelősségbiztosítással. Akadnak az autóval utazók számára kockázatosabb (rémálom, ha külföldön egy biztosítatlan kocsitól szenved valaki balesetet) helyek is. Írországban az utakon közlekedő járművek 5 százalékának, Horvátországban közel 6 százalékának, Ukrajnában pedig több mint 33 százalékának nincs érvényes kgfb szerződése.                              

Magyarországon még így is több mint 86 ezer biztosítatlan autó van (a biztosítatlan robogók száma viszont még mindig százezrekre rúg). Az autók között persze akadhat, amelyikkel nem közlekednek. De – hangsúlyozta a Mabisz – az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Akik leállítják kocsijukat, úgy úszhatják meg a biztosítási díjat, ha ideiglenesen kivonatják a forgalomból. Ellenkező esetben a normál kgfb-tarifánál sokkal magasabb költséggel szembesülhetnek.
A Mabisz figyelmeztetése szerint, ha nem érkezik meg a kgfb-díj befizetésére szolgáló csekk, vagy valamely okból nem történik meg a banki átutalás, vagy nem teljesül a csoportos beszedés, az autósok feltétlenül vegyék fel a kapcsolatot biztosítójukkal, és jelezzék a problémát!
Az úgynevezett fedezetlenségi díj 2018-ban személyautókra gépjármű-kategóriától függően naponta 340-760 forint (ez korábban 280-660 forint volt). Autóbuszok esetében a fedezetlenségi díj – a busz férőhelyszámától függően – napi 490-2320 forintot tesz ki, tehergépkocsik esetében pedig akár a 2660 forintot is elérheti.

A jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére, így jelentős anyagi kockázatot vállalnak a kgfb szerződéssel nem rendelkezők. A nyilvántartás pedig a Mabisz szerint már naprakész (megtalálhatják tehát a gondatlan autóst). A szövetség úgy látja, hogy az extra díjnál is nagyobb az a kockázat, amelyet azok az autósok vállalnak, akik nem rendelkeznek érvényes kgfb szerződéssel. Ha ugyanis úgy okoznak balesetet, hogy nem volt érvényes szerződésük, az okozott, akár több millió forintos kárt meg kell téríteniük.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok