Nem mindig értik meg a hibrid termékeket az ügyfeleket

Górcső alá vette az MNB a hitelkártyás szerződéseket

Választható lehet a részletfizetési opció is
2019. szeptember 9. Egyre elterjedtebbek az áruhitelt és a hitelkártyát kombináló banki termékek. Ezeket azonban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint nem feltétlenül értik meg az ügyfelek. A jegybank erre is figyelve átfogó vizsgálatot indított a tisztességtelen szerződési feltételek leleplezésére.

A hitelkártya-szerződések átfogó elemzésébe kezdett az MNB. Indoklása szerint azért, mert szeretné elérni, hogy eltűnjenek a fogyasztók szempontjából aggályosnak tekinthető feltételek. Az Azénpénzem.hu olvasói jelzések alapján úgy látja, hogy a felügyeleti hatóságnak a hitelkártyák tukmálása, de a hitelkeretek egekbe emelése terén is lehetne tennivalója.

Az általános szerződési feltételeket a jegybank ígérete szerint minden hitelkártyát kínáló meghatározó szereplőnél megvizsgálja. Az elemzés még az idén befejeződhet. Az MNB célkitűzése – mint azt a nemrégiben közzétett fogyasztóvédelmi jelentésben is leírták –, hogy „az elemzési folyamat lezárását követően kötendő fogyasztói hitelkártya szerződések kizárólag tisztességes és fogyasztói szemszögből is áttekinthető és érthető feltételeket tartalmazzanak”.

A fogyasztóvédelmi jelentésben kitértek egyébként arra, hogy miközben a kártyás fizetési forgalom jelentősége nő, az utóbbi években megjelentek új, innovatív pénzforgalmi megoldások. Ezek pedig tovább bonyolíthatják a hitelkártyatermékek fogyasztók számára egyébként is gyakran nehezen áttekinthető konstrukcióját.

A tájékoztatásokkal lehet gond


Sokan – derült ki a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elnökének tájékoztatásából – általában sincsenek tisztában a hitelkártyákra vonatkozó szabályokkal. Például nem tudják, hogy a kamatmentes időszak kötött az adott hónapokban, s nem az első vásárlástól kezdődik (vagyis előfordulhat, hogy valakinek vásárlása után nagyon gyorsan vissza kell pótolnia költéseit a bank számára). Van, aki azzal sem számol, hogy készpénzfelvételnél nincs kamatmentes időszak, sőt az így felvett kártyahitel azonnal drágán kezd kamatozni.

A fogyasztói hitelek állományának dinamikus növekedése 2018-ban is folytatódott. A kölcsönök egy része olyan kombinált, „hibrid” konstrukció volt, amelyben a kártyahitelt áruvásárlásra vagy szabad felhasználásra folyósították, a fizetés azonban a hitelkártyától  eltérő, egyenlő összegű törlesztéssel történt. Kigyűjtöttük, hogy a jelentősebb piaci szereplők erre milyen megoldásokat alkalmaznak.

Néhány hitelkártyás részletfizetési lehetőség
BankMin. összeg (ezer Ft)Választható futamidő (hó)THM (%)Megjegyzés
Cetelem203, 5, 1028,07 (3 hónapra 0)Mastercard konstrukció
OTP202, 4*, 6, 8, 10, 1225,9–28,9Mastercard konstrukció
Erste5012-6035,38A netbankon, mobilbankon állítható be
Oney (Auchan-kártya)30-100 30Plusz3 opció
Budapest13,96-480–39,71A kereskedőktől függően nagyon sokféle megoldás van
*akinek külön jelzik, az 2019 szeptemberében a 4 havi részletet 0%-os THM-mel veheti igénybe
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés

A Mastercard tavaly, az elsők között Magyarországon vezette be a kártyás részletfizetési szolgáltatást, viszonylag sztenderd keretek között. Az MNB mégis úgy véli, hogy megtévesztőek lehetnek ezek a megoldások (tény, hogy egyéb variációk is vannak a piacon).  A „hibrid” termékekkel kapcsolatosan megjelenő kockázatok – állítja a jegybank – jellemzően tájékoztatási jellegűek, tekintettel arra, hogy a termék működésének megértése fokozottabb fogyasztói odafigyelést igényel.

Ezeknek az újszerű megoldásoknak az MNB megfogalmazása szerint a „jellemzője, hogy az így igénybevett kölcsön ügyleti kamata alacsonyabb, mint a hitelkártya-tartozás elszámolási időszakon kívüli visszafizetése esetén érvényes ügyleti kamatszint. A megfizetett törlesztő tőkerésze növeli a felhasználható hitelkártya-hitelkeret összegét, és így a hitelkártya-hitelkeret összege ismételten igénybe vehető akár fix futamidejű és rendszeres törlesztésű kölcsönként (áruhitel és személyi kölcsön) vagy a „hagyományos” hitelkártya-konstrukció keretein belül is.”
 

A hitelkártyák költségeit, a vásárlási kedvezményeket itt szedtük össze

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.