Úgy tűnik, bárkivel packázhat a rendszer

Gázkikapcsolási értesítőt hozott a nyuszi

Fotó: Azénpénzem
2024. április 8. Közvetlenül a húsvéti ünnepek előtti napon egyik olvasónkat arról értesítette az MVM, hogy kezdeményezte a gázszolgáltatás kikapcsolását. Már a kikapcsolás lehetséges napjait is tudatta. Tette mindezt úgy, hogy a fogyasztónak egyáltalán nem volt lejárt tartozása. Mint végül kiderült, így packázhat a „rendszer” bárkivel.

Olvasónknak a rezsicsökkentés csökkentése egyik áldozataként a nagyjából 25 ezer forintos havi számlai után az elszámoló számlában több mint 150 ezer forint fizetendő összeg szerepelt. Részletfizetést kért és kapott is az MVM-től. Először persze örült, de hamar kiderült, hogy valami nem stimmel az egésszel. 

A részletfizetési engedélyben a havonta fizetendő összeg mellett szerepelt a határidő és az a bankszámla is, amelyre utalni köteles a pénzt. Már akkor jelezte az ügyintézőnek, hogy számára az ötödikei (hétvége esetén az utána következő munkanap) határidő túl korai, a férjével akkor még nem kapják meg a nyugdíjukat. Erre azt a választ kapta, hogy ne törődjön a dátummal, „10 napos csúszás bőven belefér”.

Sokszor leírtuk már, hogy az ügyintézők hasonló kijelentéseit senki se vegye komolyan, ezek a szóbeli tájékoztatások ugyanis nem írják át a szabályokat. Ez ebben az esetben is beigazolódott. Szinte az első pillanattól vitája volt a szolgáltatóval arról, hogy mennyit fizetett már be, de ez tudomása szerint minden esetben megnyugtató módon végződött. A húsvéti ünnepek előtt napon viszont arról értesítette az MVM, hogy kezdeményezte a gázszolgáltatás kikapcsolását. Már a kikapcsolás lehetséges napjait is tudatta.

Állítólag önállóan dönthetnek a számítógépek


Az értesítőben fizetési határidőként az „azonnal esedékes” szerepelt, a követelt összeg ráadásul sehogy sem stimmelt. Persze nagyobb volt. Felhívták még a figyelmet arra, hogy a kikapcsoláshoz kiérkező szerelők az energiakereskedő megrendelését hajtják végre, azt nincs lehetőségük felülbírálni. Vagyis, amikor jönnek a szakik, akkor már nem lehet mit tenni.

Így érkezett el az extra hosszú húsvéti hétvége, ami érthető okból nem sikeredett olvasónknak éppen felhőtlenre. Az első munkanap vad telefonálhatásba fogott, és szerencsére tudott egy időpontot szerezni egy ügyintézőhöz. Nem telefonon, hanem személyesen. Rengeteg mobilbeszélgetésen volt ugyanis túl úgy, hogy a probléma ezek szerint egyre csak maradt. A korábbi tapasztalatok alapján hiába az online lehetőségek hangsúlyozása, aki valóban el akar intézni valamit, jobban teszi, ha nem gépekkel, hanem emberekkel kommunikál.   

Ebben az esetben ez különösen igaz volt. Olvasónk tájékoztatása szerint az ügyintéző „csak fogta a fejét”. Néhány kattintással kiderítette, hogy valójában nincs hátralék. Elmondta azonban, hogy az egész kikapcsolás dolgot a „rendszer” intézte. Automatikusan. (Eszünkbe juthat Franz Kafka munkássága, a fiatalabbaknak pedig a Terminátor filmekből a gépek öntudatra ébredése.)
Az 2008. évi XL. törvény 29. paragrafusának harmadik bekezdése részletesen szól arról, mikor lehet egy lakossági fogyasztónál kikapcsolni a gázt. E szerint pedig ilyet csak a fizetési kötelezettség 60 napot meghaladó késedelme, illetve a részletfizetésről kezdeményezett egyeztetés eredménytelensége esetén lehet tenni. Még más előírás is akad, amit szintén teljesen figyelmen kívül hagytak. Ha már semmilyen fogyasztóvédelem nincs, legalább a „rendszert” érdemes lenne megtanítani a jogszabályokra.
Nagy nehezen arra is fény derült, hogy valójában mi történhetett. Ettől amúgy szerintünk még szürreálisabb az egész. Az ügyintéző ugyanis megkérdezte olvasónkat, miért utalja a részleteket, miért nem kártyával fizet. A „rendszerben” ugyanis az utalás (ami persze azonnali) 8 napig, sőt tovább is eltarthat. A panaszos erre azt válaszolta, hogy a részletfizetési szerződésben ezt így kötötték ki. Ott amúgy egy CIB bankos számlaszámot adtak meg.
 
Az olvasónk szerződésében szereplő bankszámlát a cégnyilvántartás szerint 2019 júliusában nyitotta az MVM a CIB-nél, és az a mai napig él. Még számos más bankszámlájuk is van egyébként ugyanennél a banknál. Ahogy más hitelintézetnél és az MBH-nál is. A cég sárga csekkeken szereplő bankszámlaszáma MBH-s. A kártyás fizetés is nyilvánvalóan ott landolhat. A panasz után felvett jegyzőkönyvben időközben már a bürokrácián megedződött olvasónk kérte a fizetési határidő módosítását, de kitért arra is: ezután bankkártyával fizet. Most kicsit félve reméli, hogy minden a helyére kattan. Már ha a gépek is úgy gondolják...

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok