Nálunk mostanra fut fel, kint már hanyatlóban a fekete péntek

Gazdagabb lesz az idei karácsony?

Fotó: Azénpénzem
2017. november 23. Szinte minden évben a karácsonyi vásárlási láz előtt, illetve közben sorra jelennek meg azok a prognózisok, amelyek jókora megugrásokat vetítenek elő. Jó tudni, hogy ez is része a költési kedv fokozásának. A Black Friday körül már elkezdtek gyűlni a fekete felhők, bár ezt még inkább csak külföldön azonosították.

A fekete péntek halott? – teszi fel a kérdést a TheStreet. Még nem teljesen, adja meg a választ, de az elmúlt években egyre kevésbé népszerű. A PwC egy korábbi tanulmánya szerint az amerikai vásárlók mintegy harmada tervezi ünnepi vásárlásait a fekete péntekre, ami 24 százalékkal kevesebb, mint 2015-ben és 15 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Kiskereskedők sora már korábban megkezdi – főleg online módon – az akciózást, és kiterjeszti szombatra is, de komoly konkurenciát jelent a (idén a rákövetkező hétfőre eső) szintén kedvezmények sorát kínáló cyber hétfő is. Ráadásul fogyasztói elektronikára, egész évben találni kedvezményeket, jegyezte meg a TheStreetnek Enda McShane, a Velocity Worldwide kiskereskedelmi marketingcég vezérigazgatója. Jim Fosina, a Fosina Marketing Group alapítója és vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott, hogy „a Black Friday elveszíti a fényét”.

Magyarországon is holnap indul a karácsonyi láz felfűtésére kitalált fekete péntek. Azt, hogy itt mennyire másképp van, jól mutathatja: a GKI Digital szerint az idei magyar Black Friday nagyobb lesz, mint bármikor. Az e-kereskedők – amelyeknek már 62 százaléka csatlakozott a kezdeményezéshez – csak ezen a napon mintegy 1,1 millió rendelést és 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak. A kedvezményes időszak egyébként sok kereskedőnél nem korlátozódik egyetlen napra, a hétvégén, sőt akár egy héten keresztül is tart az „akciózás”. (A teljes, infografikákkal megspékelt jelentést itt nézheti meg)

Kiénekelnék a pénzt a zsebünkből


Az elemzők szerint Magyarországon az előző év jelentette az áttörést, akkor derült igazán ki, hogy az „akcióval párosuló árkedvezmények révén a vásárlók nagymértékben befolyásolhatók”. A fekete péntek „trónfosztására” azonban nálunk is utalhatnak jelek. A tavalyi nagy siker hatására ugyanis szinte egész évben használtak a webshopok különböző hangzatos, az árak zuhanását jelző szlogeneket. Kaptunk egyébként olyan jelzéseket olvasóinktól, hogy egyes cikkek árát korábban kifejezetten felvitték az online boltok, így persze van miből engedni. Tavalyi konkrét tapasztalat szerint előfordult ugyanez a szisztéma, ráadásul úgy, hogy a „kedvezményes” ár végül magasabb lett, mint az áremelés előtti.

A koncentrált „akciózás”, a hatalmas médiakampányok célja nyilvánvalóan a költési kedv fokozása. Ilyen hatásúak lehetnek a különböző jelentések is, amelyekben (meggyőződésünk, hogy nem véletlenül) rendre magasabb költési tervekről számolnak be.

A Cofidis Hitelmonitor friss kutatása szerint a magyarok átlagosan 10 ezer forinttal többen szánnak ajándékokra az idén a tavalyihoz képest. A meglepetésekre 2016-ban 31,5 ezer, 2017-ben már viszont 41,3 ezer forint mehet el (ez 30 százalék feletti növekedés). Idén a kutatás előrejelzése szerint többen érdeklődni a fekete pénteki akciók iránt: tavaly az ajándékot vásárolók alig harmada tervezte, hogy ajándékot fog venni ezen a napon, addig 2017-ben tízből négyen számolnak ezzel a lehetőséggel. Különösen igaz ez a férfiakra – állapítja meg a pénzügyi vállalkozás.

Az Árukereső felmérése szerint átlagosan 35 ezer forintot költenek majd az internetezők szeretteik megajándékozására, ami 14 százalékkal magasabb a tavalyi keretnél. Ők is úgy látják, hogy a karácsonyi időszak „kihagyhatatlan” online akciói egyre nagyobb csábítást jelentenek még azok számára is, akik az év többi időszakában szívesebben járnak személyesen vásárolni.

A vágyak és a valóság


A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, 2000 magyar internetező karácsonyi terveit vizsgáló kutatása másra helyezte a hangsúlyt. Mint megállapították: a hagyományos ajándékok (például zoknit vagy hajszárító) helyett szinte mindenki másra vágyik.  Az internetezők alig tizede tudott egyáltalán mondani olyan tárgyi ajándékot, aminek igazán örülne. Az élmény-programok népszerűsége viszont majdnem egyharmados lett.
Továbbra is a ruházati cikkek, játékok, könyvek és a kozmetikumok a legnépszerűbb ajándékok az Árukereső szerint. A Cofidis is hasonló eredményre jutott, de megjegyezték: tavalyhoz képest kevesebben vásárolnak márkás ételt, italt, és többen háztartási gépet és bútort, berendezést. A Bónusz Brigád arra jutott, hogy az ajándékozó felnőttek több mint 45 százaléka ad élményt szeretteinek.
A vágyak és a valóság viszonyát jól mutatja, hogy miközben az internetezők 40 százaléka vallotta azt, hogy szíve szerint inkább elutazna pihenni, kikapcsolódni a legközelebbi családtagjaival, hogy elmeneküljön a kötelező programok elől, a valóságban mindössze csak 6 százalék tesz majd így.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzemfacebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok