Gondok lehetnek a kártörténeti igazolással

Finisben a kötelező kampány

2011. november 25. Végéhez közeledik az idei kötelező kampány. Eddig kevesebben váltottak, mint tavaly, pedig 20-25 százalékkal csökkentek a díjak. Sokan az utolsó percre hagyják a korábbi biztosításuk felmondását. A jogszabályi változtatások gondot okozhatnak a bónuszbesorolásoknál, sőt a bevezetett új adó miatt akár díjhátralékba is kerülhet az ügyfél.

December 1-jén éjfélig mondhatják fel az autósok a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat. A piaci hírek szerint eddig kevesebben váltottak, mint egy évvel ezelőtt, bár sokan az utolsó percekre hagyják a korábbi biztosításuk felmondását. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) arra számít, hogy még 300-350 ezer autós bonthatja fel a szerződését, így összességében a tavalyi 1,2 millió helyett 800 ezren fognak új biztosítást kötni. Az autósok már nem hiszik el, hogy ennyire alacsony lehet a díj - mondta Fodor Zoltán, a Bázisnet Kft. (portálunk stratégiai partnere) ügyvezető igazgatója. Úgy tűnik, hogy a 13 ezer forint alatti éves átlagdíjak már-már visszatartják az ügyfeleket. Ugyanakkor az autósok jelentős része az előző években olcsóbb szerződést kötött, így a kötelezők árai már elérték azt a szintet, hogy a csekély különbségért nem mennek másik biztosítóhoz az ügyfelek - véli Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ gépjármű szekciójának elnöke. Információink szerint az is előfordul, hogy maguk az alkuszok beszélik le az ügyfelet a biztosítóváltásról. Az alacsony díjak miatt ugyanis egyszerűen nem éri meg nekik a csekély jutalékért elvégzendő nem kevés papírmunka. Miközben a fenntartási jutalékért - még ha kevesebb is - nem kell semmit sem tenni.  

Mindenesetre érdemes kalkulálni (ezt nálunk is megteheti), és az eredmények tükrében kell dönteni. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) két hete arra figyelmeztetett, hogy a piacon található különböző díjkalkulátorok sokszor nem azonos éves díjat hoznak ki, több ezer forint is lehet az eltérés. A 15 biztosító ajánlatából mindössze négy esetében mutattak azonos eredményt a kalkulátorok. Bár az alkuszszövetség szerint a független alkuszok kalkulátorai megbízhatóan hasonlítják össze a díjakat, úgy tudjuk, hogy sokszor az irányított kérdésektől is függ a végeredmény.

Százezer autós veszélyben

Az idei kampányban váltóknál gondot okozhat a korábbi bónusz besorolások lekérdezése. A jogszabályi változások miatt ugyanis a besorolásról az igazolást nem a korábbi biztosító állítja ki, hanem egy központi kárnyilvántartó rendszerből kell lekérdezni. A rendszerbe maguk a biztosítók töltötték fel az adatokat, és az előzetes hírek szerint ezek között sok hiányos és pontatlan. Az autósok lakcímkártyáján megtalálható személyes adatok ugyanis nem minden esetben egyeznek meg a biztosítóknál nyilvántartottakkal. Az ügyfél új biztosítójának 30 napja van arra, hogy lekérdezze a besorolást, és ha nem találja, a 45. napig értesítenie kell az autóst, aki ekkor fejvesztve rohanhat a korábbi biztosítóhoz az adatok pontosításáért vagy az alkusza segítségét kérheti. Ellenkező esetben A0-ba sorolják be, és az annak megfelelő díjat kell fizetnie. AZ FBAMSZ becslése szerint ez 100 ezer autóst fenyeget. Miközben jogszabály nem ír elő határidőt az adatok javítására, ha az ügyfél 60 napon belül nem fizet, akkor díjnemfizetés miatt törlik a biztosítást. A megszűnt és újra megkötött szerződés közti időtartamra pedig fedezetlenségi díjat kell fizetni, ami többszöröse (akár 15-szöröse is lehet) a normál tarifának a gépkocsi teljesítménye alapján kivetett fix napidíjak miatt. (Ezekről a Mabisz honlapján, www.mabisz.hutájékozódhat.)

Problémák a baleseti adóval

A kampány kezdete óta a parlament megszavazta a 30 százalékos baleseti adót, amit a kgfb éves díjára vetnek ki. Ugyanakkor problémát okozhat, hogy azoknak is fizetnie kell januártól, akik nem a kampányban váltanak biztosítót, mert tavaly vagy idén év közben vettek autót. Közülük többen egy összegben fizették ki előre a díjat, januártól azonban őket is terheli az új adó. Fontos azonban azzal tisztában lenni, hogy az adó elsőbbséget élvez a biztosítási díjjal szemben, így ha valaki díjat már fizetett, de adót még nem (hiszen nem is volt még adó, amikor szerződést kötött) akkor a befizetett pénzből az államot illető részt továbbutalják. Ekkor azonban nem marad pénz a biztosításra, ami díjnemfizetés miatt meg is szűnhet. Az autós tehát magával szúr ki, ha nem figyel arra, hogy az adót időben kiegyenlítse.