Figyelmeztet az OTP: így támadják a csalók az ügyfeleket

2021. június 3. Hetente több száz bejelentés érkezik az OTP Bankhoz az ügyfelektől, hogy telefonon próbáltak – időnként sikerrel - banki adatokat kicsikarni tőlük a csalók úgy, hogy a bank dolgozóinak adták ki magukat. Az OTP arra figyelmeztet, hogy mindenki legyen körültekintő, és ne adja meg bizalmas banki adatait.

Újabb és újabb trükkökkel próbálnak bizalmas banki adatokat kicsikarni az ügyfelektől a csalók. Az OTP Bank arra figyelmeztet, hogy az adathalászok most a bank dolgozóinak adják ki magukat, és kötelező adategyeztetésre hivatkozva vagy más ürüggyel elkérik az ügyfelektől a kártya- és számlaadataikat, valamint internetbanki  belépési adataikat. Ha az ügyfél nem rendelkezik még internetbanki szerződéssel, köttetnek vele. A csalók az internetbanki aktív tranzakciók hitelesítő kódjait is elkérik az ügyfelektől, így szereznek jogtalanul rendelkezési lehetőséget az ügyfelek számlája és pénze felett.

Az OTP Bank hetente több száz hívást kap az ügyfelektől, hogy csalók hívták fel őket, és adatokat akartak kicsikarni vagy ki is csaltak tőlük. Az adathalászok legtöbbször arra hivatkoznak, hogy hibás tranzakció történt. Azt a trükköt is bevetik, hogy csalók próbáltak visszaélni az ügyfél adataival, és ahhoz, hogy ezt megakadályozzák, meg kell adniuk a kártyaszámot vagy az internetbanki belépési kódokat..  

Sokszor az is hallatszik a hívásokban, hogy többen telefonálnak egyszerre hasonló témában. Egyes ügyfelek szerint a telefonálók akcentussal beszéltek magyarul.

A bank azt kéri, hogy mindenki legyen körültekintő, kezelje bizalmasan banki adatait. Az OTP Bank sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér ügyfeleitől bizalmas banki adatokat, jelszavakat vagy PIN-kódokat.


Hogyan védekezhet a csalók ellen?
  • Legyen gyanús minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszót vagy PIN-kódot kérnek! Szintén gyanús lehet ha magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető üzenetet kap, mivel ezeket a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek.
  • Soha ne válaszoljon az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre! Az OTP Bank sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér jelszavakat vagy PIN-kódokat, sem más bizalmas adatokat.
  • Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer, különösen mások kérésére!
  • Mielőtt bejelentkezik az internetbankba, győződjön meg arról, hogy valóban az OTP Bank oldalán van. 
Korábban írtunk már más trükkökről, amelyeket a csalók bevetnek az adatok és azok segítségével a számlákon lévő pénz megszerzéséért. Volt, hogy az OTP Bank ügyvezető igazgatójának adták ki magukat, hogy rávegyék az ügyfeleket, hogy olyan programot telepítsenek a számítógépükre, amely távoli hozzáféréssel átveszi a gép vezérlését. Az elkövetők még arra is figyelnek, hogy a telefonkészülékek híváskor a bank ügyfélszolgálatának telefonszámához hasonló számot jelezzenek ki. Többször küldtek már adathalász e-maileket is.

Ha valaki megadta az adatait, haladéktalanul jelezze azt a banknak, és tegyen feljelentést!

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok