Az üzletek bő kétharmada visszaadja a pénzt

Feltérképezték az ajándék cserebere lehetőségeit

2018. december 27. A Media Marktban és a Douglasben mindössze 3 napig, a Jyskben viszont bármeddig cserélhető, levásárolható a vett ajándék. Egy fogyasztóvédelmi tanácsadó cég 51 nagyobb üzletlánc gyakorlatát térképezte fel ilyen szempontból.

Karácsonyt követően rengeteg ajándékról derül ki, hogy felesleges, nem jó, vagy csak nem tetszik. A CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég felmérése szerint az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében nem csupán azt vállalja, hogy visszaveszi a nem kívánt termékeket, hanem a csere vagy levásárlás lehetősége mellett a vételárat is visszaadja. Ehhez azonban különböző kereskedelmi láncok eltérő feltételeket és határidőt biztosítanak.
 
Részlet a felmérésből. A teljes lista nagyobb méretben kattintásra nyílik.
 
A mellékelt táblázatban a CP Contact a különböző kereskedelmi szegmensekben működő 51 nagyobb üzletlánc csereberével és pénzvisszatérítéssel kapcsolatos gyakorlatát összegzi. Például a Media Marktban és a Douglasben mindössze 3 napig, a Jyskben viszont bármeddig cserélhető, levásárolható a vett ajándék. 

A kutatás alapján a tanácsadó összegzése szerint:

  • A leggyakoribb határidő a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul.
  • Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik.
  • Ha a csere vagy levásárlás lehetősége nem szimpatikus, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest.
  • A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- és a játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok szinte teljes körben elzárkóznak tőle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor- és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is.
  • A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a cserére vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat.
Érdemes minden esetben tudatában lenni annak, hogy a hagyományos boltokat a jogszabály nem kötelezi arra, hogy  a hibátlan árut cseréljék, a vételárat visszaadják. A hibás termékre vonatkozó határidő pedig mindössze 3 nap, ezt követően a javíttatás jön szóba a garanciális feltételeknek megfelelően. Más a helyzet az online vásárlásnál, ott a vételtől 14 napig lehet elállni, és ilyenkor a pénz is visszajár.


Cikkünk eredeti változatában a CP Contact közleménye alapján azt állítottuk, hogy a Jysk nem ad vissza készpénzt vásárlóinak. Mint a cég jelezte, ez egy hamis állítás volt a közleményben, a JYSK Kft. ugyanis az általa forgalmazott termékeket bármeddig, határidő nélkül visszaveszi, továbbá a vásárláskor kapott eredeti nyugtával visszahozott termékekre korlátlan ideig teljes pénzvisszafizetést vállal.



Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok