Sokan rá is fáztak a fogyasztóvédelemre

Fapados kártyatrükkök

Fotó: Azénpénzem
2013. május 15. A hatóságok kiszámíthatóvá akarják tenni a fapados repülőjegyek árát. Most a hitelkártyás fizetés felárának megszüntetése van soron. Ez azonban fájó lehet azoknak, akik korábban ügyesen kihasználták a lehetőségeket.

Rövidesen indul a nyaralási szezon. Sokan a külföldi utazásnál eleve azzal kalkulálnak, hogy fapados repülőjárattal utaznak. Az igazán profik pontosan tudták, miként csökkenthetik még tovább költségeiket, a többség azonban alaposan meg is lepődhetett, amikor a jegyet ki kellett fizetnie. Éveken keresztül folyt a fogócska az európai szabályozó hatóságok és az egyre változó trükköket bevető légitársaságok között. Szakértők szerint a játszmának még mindig nincs teljesen vége. A brit illetékesek már készítik is az újabb szabályozási változtatást, mely pontosan meghatározza, mekkora extra díjat lehet majd szedni a hitelkártyás fizetésekre.

 A fapadosoknál – derült ki a Telegraph összeállításából, amelyet a hvg.hu foglalt össze – akadnak kellemetlen és sokszor váratlan plusz költségek. Az aranyáron mért étel-italról alighanem mindenki tud, de például a poggyászok fajtája, mérete és súlya szerinti felárak iránt nem árt előzetesen tudakozódni. Főként, mert a különböző légitársaságoknál mások a szokások.

Duplájára is nőhetett a jegyár

Egykor megszokott volt, hogy a kezdőoldalon szinte ingyenjegyet kínáltak a cégek, majd a különféle adók és illetékek rápakolása után a többszörösére nőtt az ár. Miután ezt „kigyomlálták”, következett a játék a fizetéshez kapcsolódó díjakkal. A kezdőoldalon szereplő árak ekkor már tartalmaztak minden adót és illetéket, de az utasonként akár 8 eurós kártyadíj csak a fizetési procedúrához érve derült ki, és érte hidegzuhanyként az utazni vágyókat. Amikor 10-15 eurós jegyeket kínáltak a fapadosok, ez azt jelentette, hogy a főoldalon megjelenített, s végső árként megadott összeg a fizetés után közel a duplájára nőhetett.

Mivel a szabályozás ekkor úgy szólt, hogy a foglalási procedúra kezdetekor és a reklámokban minden kikerülhetetlen díjat fel kell tüntetni, a légitársaságok kijelöltek egy-két fizetési módot, melyért nem számoltak fel plusz díjat. Erre hivatkozva azt mondhatták, hogy a kártyadíj bizony kikerülhető, így azt nem is kell megjeleníteni, sem a reklámokban, sem a foglalás elején feltűnő végső árban.

Már majdnem annyiba kerül, mint ami előre látszik

A trükközést jól mutatja, hogy a Ryanair gyakran változtatgatta, melyik kártyával lehet külön díj nélkül foglalni. Amikor a Visa Electron túlságosan elterjedt, a egy másikat nevezték ki ilyennek, majd alig egy év után annak is megszüntették az ingyenességét, és csak a Ryanair Cash Passport kártya mentesült a díj alól. A legnagyobb magyarországi fapados, a Wizz Air saját, Erste Bank által kibocsátott hűségkártyáját fogadta el ingyenes eszközként, s ezen legalább nem is változtatott évekig.

Tavaly aztán újabb uniós és brit versenyhatósági nyomásra e megkülönböztetésnek is véget kellett vetni, a légitársaságokat rákényszerítették, hogy a fizetéshez kapcsolódó díjakat is beépítsék a végső árba. Ez már majdnem azt jelenti, hogy amit a foglalási procedúra elején lát az utasjelölt, az marad a végső ár is, nem bukkan fel az utolsó oldalon kártyadíj sem. A Wizz Air is kénytelen volt eltörölni a megkülönböztetést: ma már minden foglalásnál 7 eurós díjat számol fel, amit persze beépít az árba. A Wizz-kártyásoknak akkor minden jegy 7 euróval drágult, a sima plaszikkal rendelkezőknek pedig olcsóbb lett 1 euróval.

Ez jókora ráfázás volt azoknak, akik abban a hitben igényeltek Wizz kártyát, hogy a kártyadíj kikerülése már néhány foglalásnál visszahozza a plasztik költségeit. Nem véletlen, hogy mivel eltűnt a kártya legfőbb vonzereje, jelenleg a szokottnál jóval nagyobb, 20 ezer forintos egyszeri jóváírást ajánlva reklámozzák, még óriásplakátokon is. (A pontgyűjtés lehetősége természetesen a hitelkártya és a betéti verzió esetében is maradt, minden fizetés után 2, Wizz Aires vásárlás után 4 százalékos pontjóváírás jár, amit repülőjegyre vagy egyéb Wizz-szolgáltatásra lehet felhasználni.)

A gyengülő forint kiszúrt a magyar utasokkal

Érdekesség, hogy a magyar utasok többsége számára még az egy eurós díjcsökkenés sem jött össze. Korábban ugyanis a 8 eurós kártyadíjat magyarországi indulású foglalásoknál kedvezményesen, 2 ezer forintra számolta át a Wizz, s amikor a kártyadíj 7 euróra csökkent, lényegében beépítették a forint gyengülését az átváltásba. A 2 ezer forintos díj nem lett kisebb.

A hitelkártyák magasabb szolgáltatási szintjére hivatkozva a szabályozás lehetőséget hagyott arra, hogy a kártyaelfogadók kis különbséget tegyenek a betéti és a hitelkártyák között. A foglalás elején látszik a teljes ár, de a Ryanair a hitelkártyákra elkezdett plusz két százalékot szedni, s ez az utas számára csak az utolsó oldalon, fizetéskor derül ki. Noha ez már jóval kisebb trükk, mint a korábbiak, az átlag jegyárhoz képest például kevesebb mint 1 eurós pluszról van szó, a hatóságok láthatólag bekeményítettek. Négyszázezer eurós büntetést szabott ki az olasz versenyfelügyelet áprilisban a Ryanairre. Néhány héttel korábban Hollandiában kapott hasonló bírságot a legnagyobb európai fapados légitársaság. A brit illetékesek már készítik is az újabb szabályozási változtatást, mely pontosan meghatározza, mekkora extra díjat lehet majd szedni a hitelkártyás fizetésekre.

Szerző: Ács Gábor
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok