Ezt nem tudják az autósok a kötelezőről

2015. február 20. Az autósok jelentős része tájékozatlan a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatban – derült ki a Genertel legfrissebb felméréséből. A legtöbben a szerződés felmondási és fizetési határidőivel nincsenek tisztában, de azt sem tudják, mit kell tenni, ha kár történik.

A Genertel több mint 1000 főt kérdezett meg egy online felmérésen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb). A kutatás során 3 nagy csoportba sorolták az egyes kérdéseket; biztosítási szerződések határidői és fizetési kötelezettségek, káresemény bekövetkeztekor esedékes tudnivalók, valamint szerződés- és gépjármű tulajdonos váltáskor fontos teendők a biztosító felé. A válaszok alapján jól látszik, hogy milyen problémákkal és bizonytalanságokkal „küszködnek” a magyarok, legyen szó a kgfb kötéséről, vagy csak szimpla – szakértők által magától értendőnek mondott, de a valóságban nehezen értett- biztosítási alapfogalmakról.  A helytelen válaszok legnagyobb arányban (közel 39 százalék) a különböző határidőkkel, illetve biztosítási díj vagy díjrészlet fizetésével kapcsolatos hiányosságokkal, félreértésekkel kapcsolatosan érkeztek. A rossz választ adók közül 26 százalék a kárrendezés esetén előforduló teendőkkel nincs tisztában, 35 százalék pedig a szerződés vagy tulajdonos váltáskor nem tudja, hogy milyen teendői vannak a biztosítója felé - emelte ki a felmérés főbb eredményeit Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. A társaság összegyűjtötte a legfontosabb kérdéseket, amikre érdemes tudni a helyes választ.

Hogyan és milyen határidővel mondható fel egy biztosítási szerződés?

Biztosítási szerződés felmondása csak abban az esetben érvényes, ha az írásbeli felmondólevél legalább 30 nappal az évforduló előtt beérkezik a biztosítóhoz. A biztosítási szerződés felmondását faxon, postán, vagy személyesen lehet a biztosítóhoz eljuttatni. Fontos tudni, hogy a felmondásnál nem a feladás dátuma, hanem a biztosítóhoz történő beérkezés dátuma számít.

Milyen következményekkel jár, ha nem fizetjük be a kgfb díját a megadott határidőn belül?


Abban az esetben, ha a biztosítási díj nem érkezik be a biztosítóhoz az esedékesség napjáig, kezdetét veszi a 60 napos türelmi időszak. Annak érdekében, hogy a biztosítási fedezet folyamatossága ne szakadjon meg, a türelmi időszak alatt a szerződőnek lehetősége van még befizetni az elmaradt biztosítási díjat. Amennyiben a türelmi idő alatt sem érkezik be a díj a biztosítóhoz, úgy a biztosítási szerződés megszűnik díj nemfizetés miatt. Ezt követően fedezetlenségi díjat kell fizetni az
újrakötés napjáig.

Szükség van-e zöldkártyára az EU-ban?

A kötelező felelősségbiztosítás szerződés fedezetének igazolására az Európai Gazdasági Térség tagállamai, valamint Svájc a Zöldkártya helyettesítéseként a gépjármű forgalmi rendszámát és a gépjárművön ovális mezőben külön elhelyezett országjelzést is elfogadják. Az Európai Unió tagországainak rendszámtáblái esetében nincs szükség külön igazolásra, ha a rendszámtábla bal oldalán vagy bal felső sarkában a függőleges kék mező a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazza.

Mi történik akkor, ha öröklünk egy személyautót, és így gépjármű biztosítási kötelezettségünk lesz?


Gyakori probléma, hogy az örökösök nem tudják, mi a teendő az üzembentartó elhalálozása esetén. Ebben az esetben a szerződés legkésőbb a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napig tartható hatályban, amennyiben a gépjármű birtokosa a halál tényét a biztosítónak bejelentette, és a szerződést díjfizetéssel hatályban tartja. 

Hogyan történik a kár értékének meghatározása közúti baleset esetén?


A legtöbb esetben a gépjárművek sérülnek a közlekedési balesetekben. A biztosító a javítási költséget téríti meg, illetve ha a javítás nem gazdaságos, akkor jellemzően gazdasági totálkárról van szó. A kárt a biztosítónak be kell jelenteni, majd a biztosító annak érdekében, hogy kárt fel tudja mérni, elvégzi a sérült jármű szemléjét. A szemle elvégzéséig ezért nem szabad megváltoztatni a jármű állapotát. A biztosító a szemle alapján tesz kártérítési javaslatot. Amennyiben tudjuk, hogy melyik szervizben javíttatnánk meg az autót, adhatunk meghatalmazást a szerviznek a biztosítási ügyintézésre is (ezt a legtöbb szerviz vállalja). Ekkor szükség lesz a javítás árajánlatára is.

Ki érvényesítheti a bonusz fokozatot biztosító váltáskor?


Az új biztosító a kártörténeti adatokat a Központi Kárnyilvántartó Rendszerből kéri le, ezzel teljesen tehermentesítve az ügyfelet. Ennek feltétele, hogy pontosan közöljük az új biztosítóval a korábbi biztosításunkra vonatkozó adatokat, így a korábbi biztosítónk megnevezését és legalább a korábbi biztosításunk kötvényszámát, vagy ha rendelkezésünkre áll, a kártörténeti azonosító számunkat is.

Gépjármű eladásnál hogyan vezetik át az ügyfél bonuszát egyik autóról a másikra?


Ebben az esetben is a Központi Kárnyilvántartó Rendszerből kéri le a biztosító az adatokat. A bonus besorolásunkat csak azt követően érvényesíthetjük, hogy a korábbi gépjárművünket eladtuk. Amennyiben ez már az új gépjármű megvásárlása előtt megtörtént, akkor a bonus besorolásunkat rögtön érvényesíthetjük.

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát. 

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok