A gyártói trükkök ellen szabályozás kellene
2016. október 4.
Alig akad háziasszony, aki ne tapasztalta volna, hogy a kihívott szerelő a régi berendezés megóvására biztatta, mondván: ha újat vesz, az már nem lesz ilyen tartós. Több európai fogyasztóvédelmi szervezet is tesztekkel bizonyította, hogy a gyorsított avulás (a vártnál jóval hamarabbi cserekényszer) eleve tervezett dolog.
A következő évtől már csak 900 wattos porszívók kerülhetnek az üzletekbe (most – a már leszállított – határ 1600 watt) az uniós szabályozás következtében. Szintén uniós előírás miatt kell a magyar háztartásoknak sokkal drágább gázkazánokat beszerezniük. Ezek – még ha bosszantóak is lehetnek – ésszerű intézkedéseknek tűnnek, például az energiatakarékosság jegyében. Közben azonban az európai hatóságok mintha valamiről alaposan megfeledkeznének.
Fontos lenne előírni, hogy a gyártók a környezeti besorolás mellett feltüntessék a termékek várható élettartamát is. Ahogy az előbbi versenyt gerjesztett a gyártók között, ennek is lehetne hasonló ösztönző hatása, de legalábbis egyszerűbbé tenné a vásárlók számára a tervezést – olvasható a Budapesti Békéltető Testület magazinjának legújabb számában. (A teljes újság itt tekinthető meg.)
Ez a probléma pedig nagyon is valós, sőt kiterjedtnek is mondható. Alig akad ugyanis háziasszony, aki ne tapasztalta volna, hogy a kihívott szerelő a régi berendezés megóvására bíztatta, mondván: ha újat vesz, az nem lesz ilyen könnyen javítható, és hamarabb megy tönkre. A VKI elnevezésű osztrák fogyasztóvédelmi civil szervezet felmérése alapján a megkérdezettek 55 százaléka hisz abban, hogy a termékek élettartamának tudatos lerövidítése a gyártók szándékos és szisztematikus magatartása.
Ezúttal úgy tűnik, a vélemények nem tévesek. Több európai fogyasztóvédelmi szervezet ugyanis terméktesztekkel bizonyította be, hogy egyes gyártmányokat valóban eleve gyors avulásra terveznek. Így például a készüléket úgy alakítják ki, hogy egyáltalán ne legyen javítható, illetve a főalkatrészek életciklusa korlátozott. A „Mindennapi fogyasztóvédelem” elnevezésű magazinban szereplő cikkben ezzel együtt arról írnak: bár azt már több kutatás is egyértelműen rögzítette, hogy a tartós fogyasztási cikkek használati ideje az utóbbi évtizedekben drasztikusan csökkent, az még nem egyértelmű, hogy ez mennyiben a megváltozott fogyasztói szokások és mennyiben a tervezett avulás következménye.
Lehetőség még, hogy szerelőhöz vigyük a cuccot. A kijavíttatás költsége viszont sokszor megközelíti egy új termékét. Nem véletlenül. A már korábban említett tervezési „fifika” része lehet ugyanis, hogy a készülék egyszerű alkatrészének javítása csak egy teljes blokk cseréjével megoldható. Ráadásul a szerelőnek is nehézséget okozhat az, ami a hivatalos szerviznek gond, vagyis ő is nehezen jut alkatrészhez. Ilyenkor kell a berendezést hosszú hetekre otthagyni. Ami persze szintén az új eszköz vásárlását ösztönzi.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzemfacebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: háztartási berendezés, jótállás, szavatosság, uniós szabályozás, avulás
Ezért mennek hamar tönkre a háztartási berendezések
A következő évtől már csak 900 wattos porszívók kerülhetnek az üzletekbe (most – a már leszállított – határ 1600 watt) az uniós szabályozás következtében. Szintén uniós előírás miatt kell a magyar háztartásoknak sokkal drágább gázkazánokat beszerezniük. Ezek – még ha bosszantóak is lehetnek – ésszerű intézkedéseknek tűnnek, például az energiatakarékosság jegyében. Közben azonban az európai hatóságok mintha valamiről alaposan megfeledkeznének.
Fontos lenne előírni, hogy a gyártók a környezeti besorolás mellett feltüntessék a termékek várható élettartamát is. Ahogy az előbbi versenyt gerjesztett a gyártók között, ennek is lehetne hasonló ösztönző hatása, de legalábbis egyszerűbbé tenné a vásárlók számára a tervezést – olvasható a Budapesti Békéltető Testület magazinjának legújabb számában. (A teljes újság itt tekinthető meg.)
Ez a probléma pedig nagyon is valós, sőt kiterjedtnek is mondható. Alig akad ugyanis háziasszony, aki ne tapasztalta volna, hogy a kihívott szerelő a régi berendezés megóvására bíztatta, mondván: ha újat vesz, az nem lesz ilyen könnyen javítható, és hamarabb megy tönkre. A VKI elnevezésű osztrák fogyasztóvédelmi civil szervezet felmérése alapján a megkérdezettek 55 százaléka hisz abban, hogy a termékek élettartamának tudatos lerövidítése a gyártók szándékos és szisztematikus magatartása.
A jótállás és a szavatosság sem akadály
Ezúttal úgy tűnik, a vélemények nem tévesek. Több európai fogyasztóvédelmi szervezet ugyanis terméktesztekkel bizonyította be, hogy egyes gyártmányokat valóban eleve gyors avulásra terveznek. Így például a készüléket úgy alakítják ki, hogy egyáltalán ne legyen javítható, illetve a főalkatrészek életciklusa korlátozott. A „Mindennapi fogyasztóvédelem” elnevezésű magazinban szereplő cikkben ezzel együtt arról írnak: bár azt már több kutatás is egyértelműen rögzítette, hogy a tartós fogyasztási cikkek használati ideje az utóbbi évtizedekben drasztikusan csökkent, az még nem egyértelmű, hogy ez mennyiben a megváltozott fogyasztói szokások és mennyiben a tervezett avulás következménye.
A „beépített bombák”
A magyar fogyasztóvédők tapasztalatai is azt mutatják, hogy nagyon gyakran rendezhetőek nehezen a néhány éve vásárolt készülékekkel kapcsolatos kifogások. Még akkor is, ha tart a jótállás, vagy a szavatosság során a fogyasztó igazolni tudja, hogy a kifogása alapos. A kijavítás nem lehetséges, például alkatrészhiány miatt, a cserére pedig már nincs lehetőség. Az előírások szerint ilyenkor a fogyasztó visszakérheti a termék vételárát. A legtöbb esetben azonban a termék vásárláskori árából ahhoz hasonló képességű terméket, már akár csak egy év elmúltával sem lehet vásárolni. (Megjegyezzük, sokszor az ár utal a tartósságra, illetve annak hiányára is.)- Nagyon fontos alkatrészek silány, illetve nem kellően minőségi anyagból készülnek, így élettartamuk korlátozott
- A javítás lehetetlen (nincsenek például csavarok, csak forrasztások), vagy csak nagy blokkokban kivitelezhető
- Eleve nem készülnek tartalék alkatrészek
Lehetőség még, hogy szerelőhöz vigyük a cuccot. A kijavíttatás költsége viszont sokszor megközelíti egy új termékét. Nem véletlenül. A már korábban említett tervezési „fifika” része lehet ugyanis, hogy a készülék egyszerű alkatrészének javítása csak egy teljes blokk cseréjével megoldható. Ráadásul a szerelőnek is nehézséget okozhat az, ami a hivatalos szerviznek gond, vagyis ő is nehezen jut alkatrészhez. Ilyenkor kell a berendezést hosszú hetekre otthagyni. Ami persze szintén az új eszköz vásárlását ösztönzi.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzemfacebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: háztartási berendezés, jótállás, szavatosság, uniós szabályozás, avulás
Kapcsolódó anyagok
- 2021.03.25 - Tényleg direkt mennek tönkre hamar a háztartási berendezések
- 2020.06.15 - Drágább cikkre hosszabb lesz a jótállás
- 2018.09.21 - Az izzócserénél ezekre kell odafigyelni
- 2018.05.17 - A mosásunkba is beleszól az unió?
- 2018.01.24 - Kimutatták: elképesztő, mennyit güriznek a nők
- 2017.09.11 - Tesztelték, nem a teljesítmény teszi a jó porszívót
- 2017.08.10 - Gyakorlati tanácsok a hűtő- és mosógépcseréhez
- 2017.06.13 - Könnyebb lesz mosógépet, hűtőt, klímát választani
- 2017.06.04 - Tévévásárlási tanácsok
- 2017.02.20 - Vitték a háztartási kisgépeket, mint a cukrot
- 2016.12.18 - Karácsony: ajándékok, díszek és hasonlók
- 2016.12.12 - Főzőcske: mi mennyi, miből mennyit
- 2016.10.12 - Mobil: megvonhatják a jótállást
- 2016.09.06 - Belföldi tarifák külföldön: évi 90 nap
- 2016.09.04 - Így verhetnek át online vásárlásnál
- 2016.04.06 - Óriási változás jön a bankolásban
- 2016.02.16 - Határidő előtt elfogyhatnak a hagyományos kazánok
- 2015.10.28 - Ezek a legtakarékosabb háztartási berendezések
- 2015.09.24 - Jön a szigorítás a kályháknál is
- 2014.08.22 - Drágább és gyengébb porszívók jönnek
További kapcsolódó anyagok