Ezért harcolnak a biztosítók a felügyelettel

2013. február 1. Az autósok közel harmada tartozik a B10-es kategóriába – adta hírül a MABISZ. Kiderült tehát, hogy emiatt szeretnék a biztosítók, ha inkább a kártörténet alapján határozhatnák meg a kgfb-díjakat. A felügyelet viszont a hatályos szabályozás, tehát a bonus-malus rendszer szerinti díjakat kéri számon.

Kiderült végre, hogy miért is mennek szembe rendre a biztosítók a felügyelettel a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjainak közzétételekor. A biztosítók ugyanis most már tömegével hirdettek meg a bonus-malus besoroláson kívüli, egyéb kedvezményeket is az autósoknak, amire a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) határozottan nemet mondott. (A csörtéről korábbi cikkünk itt található.)

Most a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) rukkolt elő a legfrissebb adatokkal a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerrel (KKNYR) kapcsolatban. A közlemény szerint a napokban rögzítették a 10 milliomodik szerződés adatait. A 10 millió szerződésből 3,9 millió élő, 6,1 millió már nem érvényes, azóta megszűnt kgfb-szerződés.

Erre épüljön a díjazás


A KKNYR létrehozásáról a 2010. január 1-je óta hatályos új, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerét szabályozó törvény határozott. A biztosítók azóta folyamatosan töltik fel a rendszert, folyamatosan rögzítve a kgfb-szerződéseket, azok bonus-malus besorolását, illetve a káreseményeket.

A rendszer létrehozásának célja, hogy – a kgfb-törvény indoklása szerint – a bonus-malus rendszer helyett a valódi kár alapú besorolás alapját teremtse meg. Ezzel a korábbinál pontosabb, kockázatarányos díjkalkulációra ad majd lehetőséget a biztosítók számára, hiszen hosszú időtávra visszamenőleg, pontosan nyomon követhetővé teszi a káresemények időpontját és a teljes kártörténetet. 

A balesetet okozókat magasabb díjjal „büntető”, a balesetmentes vezetőket alacsonyabb díjjal „honoráló” bonus-malus rendszer 20 évvel ezelőtt, 1993-ban indult. A rendszer 10 bonus-kategóriát, 4 malus-kategóriát, illetve az alapdíjat – A0 – tartalmazza. A KKNYR-rendszerben nyilvántartott, 3,9 millió élő szerződésből 2,5 millió – magánszemély tulajdonában álló - személygépjárműre, 1,4 millió céges autóra, haszongépjárműre, buszra, motorkerékpárra, vontatóra és egyébre kötött.  

Az autósok harmada a legjobb kategóriában


A 2,5 millió szerződés csaknem harmada, több mint 800 ezer megállapodás B10-es besorolás alá esik, így azok díja a legkedvezőbb. A rendszerbe újonnan belépők automatikusan az A0-ás kategóriába kerülnek, ez is magyarázza, hogy a szerződők több mint hatoda ebben a csoportban található. Ugyanakkor ebbe a – közel 440 ezres darabszámú - kategóriába kerülnek azok is, akik például „párhuzamos üzemeltetőként” második gépjárművet vásárolnak saját nevükre, függetlenül attól, hogy akár 20 éve balesetmentesen vezetnek és meglévő autójukkal már kiérdemelték a B10-es besorolást.

A MABISZ közleménye szerint a két éve működő Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer a jogalkotó szándékai szerint lehetőséget nyújt majd a bonus-malus rendszer kiváltására, amellyel – szól a törvény indoklása – „lehetővé teszi a károkozók következetes nyilvántartását és (...) megteremti az európai kompatibilitást is.” 

Így lobbiznak a biztosítók


A biztosítók tehát a kártörténeti nyilvántartás alapján áraznának inkább. A PSZÁF viszont a jelenlegi szabályozást kéri számon rajtuk, azaz a bonus-malus besorolás alapján számított díjakat. Az adatokból látszik, hogy mivel az autósok harmada B10 besorolású, ezt inkább tovább bontanák a biztosítók. Lenne például B11, B12, akár B20 besorolás is a kártörténet alapján. Arról ne feledkezzünk meg, hogy adott összegű bevételre szüksége van a biztosítóknak ahhoz, hogy a rendszer működőképes legyen, tehát valószínűleg ugyanazt a tortát osztanák több szeletre. Valaki kevesebbet fizetne, valaki többet.


 

Az én pénzem véleménye

A biztosítók egyébként már tavaly áremelkedést jósoltak 2013-ra a gazdasági szükségszerűség miatt. Portálunk korábban is azt gondolta, hogy az a lehetőség, hogy a biztosítók év közben akár többször is díjat hirdethetnek, önmagában drágulást hoz majd. A januári első díjhirdetések is ezt támasztották alá. Szerintünk minél több kategória lesz, és minél kevésbé lesz átlátható a piac, annál nagyobb lesz az esély a drágításra. A verseny ugyanis azáltal csökken, hogy a figyelem már nem irányul olyan erősen a biztosítóváltásra évente egy hónapon át. Az első lépés ezen az úton az volt, amikor a kgfb-szerződések évfordulóját a tényleges szerződéskötés időpontjához igazították, így egyre kevesebb autósnak esik az év végére. 


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok