Ezért harcolnak a biztosítók a felügyelettel
Kiderült végre, hogy miért is mennek szembe rendre a biztosítók a felügyelettel a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjainak közzétételekor. A biztosítók ugyanis most már tömegével hirdettek meg a bonus-malus besoroláson kívüli, egyéb kedvezményeket is az autósoknak, amire a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) határozottan nemet mondott. (A csörtéről korábbi cikkünk itt található.)
Most a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) rukkolt elő a legfrissebb adatokkal a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerrel (KKNYR) kapcsolatban. A közlemény szerint a napokban rögzítették a 10 milliomodik szerződés adatait. A 10 millió szerződésből 3,9 millió élő, 6,1 millió már nem érvényes, azóta megszűnt kgfb-szerződés.
Erre épüljön a díjazás
A KKNYR létrehozásáról a 2010. január 1-je óta hatályos új, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerét szabályozó törvény határozott. A biztosítók azóta folyamatosan töltik fel a rendszert, folyamatosan rögzítve a kgfb-szerződéseket, azok bonus-malus besorolását, illetve a káreseményeket.
A rendszer létrehozásának célja, hogy – a kgfb-törvény indoklása szerint – a bonus-malus rendszer helyett a valódi kár alapú besorolás alapját teremtse meg. Ezzel a korábbinál pontosabb, kockázatarányos díjkalkulációra ad majd lehetőséget a biztosítók számára, hiszen hosszú időtávra visszamenőleg, pontosan nyomon követhetővé teszi a káresemények időpontját és a teljes kártörténetet.
A balesetet okozókat magasabb díjjal „büntető”, a balesetmentes vezetőket alacsonyabb díjjal „honoráló” bonus-malus rendszer 20 évvel ezelőtt, 1993-ban indult. A rendszer 10 bonus-kategóriát, 4 malus-kategóriát, illetve az alapdíjat – A0 – tartalmazza. A KKNYR-rendszerben nyilvántartott, 3,9 millió élő szerződésből 2,5 millió – magánszemély tulajdonában álló - személygépjárműre, 1,4 millió céges autóra, haszongépjárműre, buszra, motorkerékpárra, vontatóra és egyébre kötött.
Az autósok harmada a legjobb kategóriában
A 2,5 millió szerződés csaknem harmada, több mint 800 ezer megállapodás B10-es besorolás alá esik, így azok díja a legkedvezőbb. A rendszerbe újonnan belépők automatikusan az A0-ás kategóriába kerülnek, ez is magyarázza, hogy a szerződők több mint hatoda ebben a csoportban található. Ugyanakkor ebbe a – közel 440 ezres darabszámú - kategóriába kerülnek azok is, akik például „párhuzamos üzemeltetőként” második gépjárművet vásárolnak saját nevükre, függetlenül attól, hogy akár 20 éve balesetmentesen vezetnek és meglévő autójukkal már kiérdemelték a B10-es besorolást.
A MABISZ közleménye szerint a két éve működő Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer a jogalkotó szándékai szerint lehetőséget nyújt majd a bonus-malus rendszer kiváltására, amellyel – szól a törvény indoklása – „lehetővé teszi a károkozók következetes nyilvántartását és (...) megteremti az európai kompatibilitást is.”
Így lobbiznak a biztosítók
A biztosítók tehát a kártörténeti nyilvántartás alapján áraznának inkább. A PSZÁF viszont a jelenlegi szabályozást kéri számon rajtuk, azaz a bonus-malus besorolás alapján számított díjakat. Az adatokból látszik, hogy mivel az autósok harmada B10 besorolású, ezt inkább tovább bontanák a biztosítók. Lenne például B11, B12, akár B20 besorolás is a kártörténet alapján. Arról ne feledkezzünk meg, hogy adott összegű bevételre szüksége van a biztosítóknak ahhoz, hogy a rendszer működőképes legyen, tehát valószínűleg ugyanazt a tortát osztanák több szeletre. Valaki kevesebbet fizetne, valaki többet.
Az én pénzem véleménye
A biztosítók egyébként már tavaly áremelkedést jósoltak 2013-ra a gazdasági szükségszerűség miatt. Portálunk korábban is azt gondolta, hogy az a lehetőség, hogy a biztosítók év közben akár többször is díjat hirdethetnek, önmagában drágulást hoz majd. A januári első díjhirdetések is ezt támasztották alá. Szerintünk minél több kategória lesz, és minél kevésbé lesz átlátható a piac, annál nagyobb lesz az esély a drágításra. A verseny ugyanis azáltal csökken, hogy a figyelem már nem irányul olyan erősen a biztosítóváltásra évente egy hónapon át. Az első lépés ezen az úton az volt, amikor a kgfb-szerződések évfordulóját a tényleges szerződéskötés időpontjához igazították, így egyre kevesebb autósnak esik az év végére.Címkék: kgfb, kgfb-tarifa, gépjármű-felelősségbiztosítás, kötelező, MABISZ, PSZÁF
Kapcsolódó anyagok
- 2013.02.28 - Kötelező: pénteken lejár a határidő
- 2013.01.26 - A kötelezőn vitázik a PSZÁF a biztosítókkal
- 2013.01.09 - Kgfb: márciustól drágulás jön az autósoknak
- 2012.12.10 - Tarolhatnak a befektetési alapok
- 2012.11.28 - Kampányfinis – vigyázz a buktatókkal!
- 2012.11.21 - Lecsapott a PSZÁF az alkuszokra
- 2012.11.16 - Alkuszok a PSZÁF célkeresztjében
- 2012.11.12 - Kgfb: bírságokat is szórt a PSZÁF
- 2012.10.26 - Drágulás jön jövőre az autósoknak
- 2012.10.09 - Döntöttek, változik a kgfb-rendszer
- 2012.09.25 - Mese, hogy a kgfb-kampány megszűntetése jó nekünk
- 2012.09.21 - Drágák a magyar biztosítások
További kapcsolódó anyagok