Ez lesz az Uber veszte

2017. május 12. Az Uber számára kellemetlen fordulatot vett a vele szemben folyó eljárás az Európai Unió Bíróságán, miután a bíróság főtanácsnoka szerint a cég tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, az Ubernek is teljesítenie kell a tagállamok által a taxisofőrök számára előírt kötelezettségeket.

Rossz napja volt tegnap az UBER-nek, legalábbis Európában, miután Maciej Szpunar, a bíróság illetékes főtanácsnoka arra az álláspontra helyezkedett, hogy a cég tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy megítélése szerint az UBER-nek is teljesítenie kell mindazokat a kötelezettségeket, amelyeket a tagállamok előírnak a taxiszolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, akkor jelentősen romlik az UBER versenyképessége az Európai Unióban, hiszen eddig jórészt azért tudott olcsó szolgáltatásokat nyújtani, mert sofőrjeire nézve nem érezte kötelezőnek sem a fix tarifákat, sem az egyenszínt, sem semmilyen más előírástfigyelmeztet a mai brüsszeli döntést összegző közleményében a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda.
Mint emlékezetes, az Uber 2016. július 24-én függesztette fel a szolgáltatását Budapesten, így véget ért a taxisokkal folytatott hosszas „háború”. 
A főtanácsnok szerint elsődlegesen arról kell határozni, hogy az UBER által kínált szolgáltatás információs társadalommal összefüggő szolgáltatásnak minősül, vagy a tagállamok által szabályozott közlekedés területére tartozik-e. A főtanácsnok véleménye szerint az UBER által kínált szolgáltatás nem felel meg az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás előzetesen meghatározott feltételeinek. Egyrészről az applikáción keresztül nyújtott szolgáltatás nem független gazdaságilag a sofőrök által nyújtott utasszállítási szolgáltatástól (pl. árak meghatározása, sofőrök kizárásának lehetősége stb.). Másrészről nem ugyanazon személy hatáskörébe tartozik a két tevékenység (applikációfejlesztés és -szolgáltatás, illetve a tényleges utasszállítás). Mindezek miatt úgy foglalt állást, hogy az UBER tevékenysége a tagállamok joga által szabályozott közlekedés területére sorolható.

A főtanácsnok indítványa nem köti az Európai Unió Bíróságát, amely majd a végső szót mondja ki.

Így indult az eljárás


Az eljárást a spanyol taxisofőrök indították el – derül ki az Európai Unió Bíróságának közleményéből. Még 2014-ben a barcelonai taxisofőröket tömörítő szakmai szervezet, az Asociación Profesional Elite Taxi (Elite Taxi) indított keresetet a barcelonai kereskedelmi bíróságon, és többek között azt kérte, hogy a bíróság szabjon ki szankciókat az említett platformot irányító csoportba tartozó társaság, az Uber Systems Spain spanyol társasággal szemben az Elite Taxi sofőrjeivel szemben tanúsított tisztességtelen verseny miatt. Az Elite Taxi ugyanis úgy véli, hogy az Uber Spain nem jogosult arra, hogy Barcelona városban az UberPop szolgáltatást nyújtsa. Sem az Uber Spain, sem a tulajdonosok, sem az érintett járművezetők nem rendelkeznek ugyanis a barcelonai városi taxirendelet által előírt jogosítványokkal és engedélyekkel. A spanyol bíróság – mivel álláspontja szerint a jogvita elbírálása az uniós jog több rendelkezésének értelmezését igényli – pedig az Európai Unió Bíróságához fordult.


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok