Szinte mindenütt a digitalizáció kerül előtérbe
2018. január 18.
Elsősorban saját nyereségszintjük aggasztja a magyarországi bankokat – derült ki az Azénpénzem.hu pénzintézet körében végzett felméréséből. Úgy tűnik, a szolgáltatások javítását szinte mindenütt a digitális fejlesztésekben, az elektronikus kapcsolatok további kiterjesztésében látják.
Jelenleg a teljes szektor számára a legnagyobb kihívást az alacsony kamatkörnyezet jelenti, ami folyamatosan csökkenti a kamatbevételi bázist – válaszolták az idei kilátásokkal kapcsolatos kérdésünkre a CIB-nél. Mint hozzátették: korábban jelentős céltartalék-felszabadításokra került sor a bankszektorban, amire jelenleg már csak korlátozott mértékben lehet csak számítani. Mindez azt jelenti, hogy jelentős a költségoldali nyomás.
Más pénzintézeteknél is hasonlóan látják a helyzetet. Az OTP szakemberei viszont csak hosszabb távon gondolják azt, hogy kockázatot jelentenek a szektor jövedelmezőségére a szabályozói intézkedések és az erősödő verseny miatt mérséklődő bevételi marzsok, valamint a nemzetközi összehasonlításban még mindig magas szektorális adó. Eközben a költségek további csökkentése már nem tűnik reálisnak, a válság óta végrehajtott racionalizálás miatt.
A Sberbanknál hangsúlyozták, hogy több nagyobb horderejű jogszabályi változás is érinti a szektort (mint például a Mifid2, PSD2, instant payment, GDPR), amelyek teljesítése kifejezetten magas költségek mellett rendkívül nagy kapacitásokat köt le, miközben nem feltétlenül jelent közvetlen üzleti lehetőséget. Az Unicreditnél úgy látják, hogy a kisvállalati bankpiacon a szabályozóknak való megfelelés (PSD2) mellett a kibontakozó árverseny nehezítheti a bankok életét.
A Takarék-csoportnál kiemelték: nem látnak olyan tényezőt, amely komolyan megrengethetné a szektort. Az egyedi szereplők szintjén azonban az erősödő technológiai kihívások, a nem banki közvetítők támasztotta verseny és a szigorúbb szabályozás kényszere okozhat némi fejfájást piacvesztés, illetve érzékelhetőbb profitcsökkenés miatt. Ez azonban a Takarék-csoport és a Budapest Bank (BB) szerint is kezelhető a hatékonyság javításával.
A BB érzékelhetően a hatékonyság javításának körébe sorolja azt, hogy a bankok megfelelő választ találjanak a „digitális kihívásokra”. Az OTP a maga számára a két legnagyobb feladatot továbbra is a digitalizációban (aminek a terén – mint hangsúlyozták – az előző évben már igen komoly sikereket értek el) és az akvizíciókban látja.
A CIB-nél is azt gondolják, hogy 2018-ban egyre növekvő szerep jut a digitális banki szolgáltatásoknak. Ennek megfelelően a CIB is több a digitális csatornák használatára ösztönző, innovatív szolgáltatást vezet be. Ebbe a körbe tartozik például a bankfiók látogatása nélküli számlanyitás és személyi kölcsön igénybevétele új ügyfeleknek is. Emellett a szerződések aláírásánál is elkezdik bevezetni a papírmentes ügyintézési folyamatot.
A Raiffeisen fókuszában a lakossági hitelezés erősítése, valamint a tartalmas digitális szolgáltatások jelentős bővítése áll. Mint elmondták: ennek első eredményei akár már 2018-ban láthatóak lehetnek az ügyfelek számára. A már tavaly megkezdett fejlesztésekkel az idén a kis- és nagyvállalati szolgáltatásukat is magasabb szintre emelik majd.
A K&H szerint 2018-ban még inkább előtérbe kerülhetnek a fogyasztóbarát lakáshitelek és az egyre alacsonyabb kamattal elérhető személyi kölcsönök, de jelentős mértékben számítanak ők is a digitális banki megoldások további térnyerésére. Itt – fejtették ki – nem annyira termékekről, hanem inkább megoldásokról van szó, mint például az online számlanyitás, a teljesen online kölcsönigénylés, a digitális aláírás, a mobilfizetés, a videós tanácsadás. A K&H az elmúlt négy évben 6 milliárd forintot fektetett digitalizációba, és ezt a következő években is ugyanígy folytatja majd.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankok, kamat, céltartalék, digitalizáció, fejlesztések
Ettől tartanak az idén a bankok
Fotó: Azénpénzem
Jelenleg a teljes szektor számára a legnagyobb kihívást az alacsony kamatkörnyezet jelenti, ami folyamatosan csökkenti a kamatbevételi bázist – válaszolták az idei kilátásokkal kapcsolatos kérdésünkre a CIB-nél. Mint hozzátették: korábban jelentős céltartalék-felszabadításokra került sor a bankszektorban, amire jelenleg már csak korlátozott mértékben lehet csak számítani. Mindez azt jelenti, hogy jelentős a költségoldali nyomás.
Más pénzintézeteknél is hasonlóan látják a helyzetet. Az OTP szakemberei viszont csak hosszabb távon gondolják azt, hogy kockázatot jelentenek a szektor jövedelmezőségére a szabályozói intézkedések és az erősödő verseny miatt mérséklődő bevételi marzsok, valamint a nemzetközi összehasonlításban még mindig magas szektorális adó. Eközben a költségek további csökkentése már nem tűnik reálisnak, a válság óta végrehajtott racionalizálás miatt.
Beindult az árverseny a kisvállalatokért
A Sberbanknál hangsúlyozták, hogy több nagyobb horderejű jogszabályi változás is érinti a szektort (mint például a Mifid2, PSD2, instant payment, GDPR), amelyek teljesítése kifejezetten magas költségek mellett rendkívül nagy kapacitásokat köt le, miközben nem feltétlenül jelent közvetlen üzleti lehetőséget. Az Unicreditnél úgy látják, hogy a kisvállalati bankpiacon a szabályozóknak való megfelelés (PSD2) mellett a kibontakozó árverseny nehezítheti a bankok életét.
A Takarék-csoportnál kiemelték: nem látnak olyan tényezőt, amely komolyan megrengethetné a szektort. Az egyedi szereplők szintjén azonban az erősödő technológiai kihívások, a nem banki közvetítők támasztotta verseny és a szigorúbb szabályozás kényszere okozhat némi fejfájást piacvesztés, illetve érzékelhetőbb profitcsökkenés miatt. Ez azonban a Takarék-csoport és a Budapest Bank (BB) szerint is kezelhető a hatékonyság javításával.
Új fejlesztések is jönnek
A BB érzékelhetően a hatékonyság javításának körébe sorolja azt, hogy a bankok megfelelő választ találjanak a „digitális kihívásokra”. Az OTP a maga számára a két legnagyobb feladatot továbbra is a digitalizációban (aminek a terén – mint hangsúlyozták – az előző évben már igen komoly sikereket értek el) és az akvizíciókban látja.
A CIB-nél is azt gondolják, hogy 2018-ban egyre növekvő szerep jut a digitális banki szolgáltatásoknak. Ennek megfelelően a CIB is több a digitális csatornák használatára ösztönző, innovatív szolgáltatást vezet be. Ebbe a körbe tartozik például a bankfiók látogatása nélküli számlanyitás és személyi kölcsön igénybevétele új ügyfeleknek is. Emellett a szerződések aláírásánál is elkezdik bevezetni a papírmentes ügyintézési folyamatot.
A lakossági fogyasztás további élénkülésével az Unicredit szakemberei szerint várhatóan tovább nő a kereslet a fedezetlen hitelek iránt. Ezen a piacon pedig – nyomatékosították – fontos megtalálni az egészséges egyensúlyt az ügyféligényeknek való megfelelés és a kockázattudatos hitelezés között.
A Raiffeisen fókuszában a lakossági hitelezés erősítése, valamint a tartalmas digitális szolgáltatások jelentős bővítése áll. Mint elmondták: ennek első eredményei akár már 2018-ban láthatóak lehetnek az ügyfelek számára. A már tavaly megkezdett fejlesztésekkel az idén a kis- és nagyvállalati szolgáltatásukat is magasabb szintre emelik majd.
A K&H szerint 2018-ban még inkább előtérbe kerülhetnek a fogyasztóbarát lakáshitelek és az egyre alacsonyabb kamattal elérhető személyi kölcsönök, de jelentős mértékben számítanak ők is a digitális banki megoldások további térnyerésére. Itt – fejtették ki – nem annyira termékekről, hanem inkább megoldásokról van szó, mint például az online számlanyitás, a teljesen online kölcsönigénylés, a digitális aláírás, a mobilfizetés, a videós tanácsadás. A K&H az elmúlt négy évben 6 milliárd forintot fektetett digitalizációba, és ezt a következő években is ugyanígy folytatja majd.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankok, kamat, céltartalék, digitalizáció, fejlesztések
Kapcsolódó anyagok
- 2018.10.15 - Jön az újabb nagy ügyfélátvilágítás
- 2018.09.20 - Modernebb kártyarendszerre áll át a Budapest Bank
- 2018.04.24 - Nem is hasít annyira a magyar banki digitalizáció?
- 2018.03.23 - Rekordprofitot ért el a Raiffeisen
- 2018.01.04 - Tovább fogynak, szűkülnek a bankfiókok
- 2017.11.08 - Mi lesz még itt? A fiókban egy bankos sincs
- 2017.10.16 - Bankszámlák: durván terelnek a bankok
- 2017.07.24 - Kiderült, melyik a legjobb digitális bank
- 2017.07.03 - Fiók helyett net? Akad némi gond
További kapcsolódó anyagok