Erőszakolt hitelkeret

2011. október 14. Aggályosnak tartja a PSZÁF a hitelkeretek egyoldalú emelését, így el is meszelheti azokat a bankokat, amelyek ezt a trükköt alkalmazzák – tudta meg az azenpenzem.hu a felügyelettől. Csak be kell jelenteni az eseteket.

Gyakran emelik egyoldalúan meg a bankok az ügyfelek hitelkeretét akkor is, ha azok nem akarják. Ennek egyetlen oka van. Aki határidőre törleszti a kölcsönét, jó adós, és még többet lehetne rajta keresni, ha még több hitelt használ. Csakhogy az ügyfelek sokszor nem akarnak nagyobb keretet, mégis azzal szembesülnek, hogy folyószámlájuk vagy hitelkártyájuk hitelkerete egyik napról a másikra megemelkedett. Hiába írtak alá egy adott összegre szóló szerződést.

Konkrét történettel kerestük meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF): egy ügyfél hitelkeretét a bank megemelte, és ezzel akkor szembesült, amikor több pénzt látott a számláján. A telefonos érdeklődésre a bank közölte vele, hogy levélben értesítette az emelésről, és neki kellett volna x napon belül jeleznie, ha nem kéri, különben a keret automatikusan megnő. Az ügyfél nem emlékezett ilyen levélre, és szerinte ez a szerződés egyoldalú módosítása, amibe ő nem egyezett bele. Nem akart ekkora keretet, éppen azért, nehogy túlzottan eladósodjon. Kiderült az is, hogy míg a korábbi hitelkeret éves díja 3 ezer forint volt, az „ajándékba" kapott, megnövelt hitelkereté pedig 9 ezer forint. Ha pedig nem tetszik az új keret, az ügyfél módosíthatja a szerződését a bankfiókban – 2400 forintért.

Nagyon sok olvasói levelet kaptunk hasonló történetekkel. A legviccesebb az volt, amikor az ügyfél 100 ezer forintra szerette volna csökkenteni a hitelkeretét, és az egy órás ügyintézés végén kapott egy 50 oldalnyi tájékoztatót arról, hogy milyen veszélyekkel járhat az eladósodás.

A történetekből sorra kiderült, hogy rendszeresen használják a bankok ezt a trükköt. Csakhogy ez aggályos – válaszolta a felügyelet a megkeresésünkre. A napokban egy hasonló ügyben kereste meg egy ügyfél a PSZÁF-ot. Kétszer is emelték a hitelkeretét anélkül, hogy tudott volna róla. Igaz, abban az esetben nem került többlet pénzbe a magasabb hitelösszeg. 
Ugyanakkor a felügyelet szerint ez a módszer alkalmas arra, hogy könnyebben bírják rá a bankok az ügyfeleket a hitelkeret felhasználására. Ha külön díjat is elkérnek a hitelkeret visszaállításáért, az további problémákat is felvethet. Amennyiben a történetünkben szereplő ügyfél kérelemmel fordulna a PSZÁF-hoz, a felügyelet fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgálódna – válaszolták portálunknak. Márpedig ez többszázezer forintos bírságot is jelenthetne. Érdemes azt is megjegyezni, hogy ha a PSZÁF azt tapasztalná, hogy ezt valamelyik bank rendszerszinten űzi (azaz általános az ügyfelekkel szemben), akkor komolyabb, akár több tízmilliós bírságot is kiróhat.