Ennyit költenek az internetezők karácsonyra

2019. november 7. Idén a magyar internetezők több mint húszezer forinttal költenek majd többet karácsonyi ajándékokra, mint négy évvel ezelőtt. Közel ötvenezer forintért, átlagosan nyolc fő megajándékozását tervezik – derül ki egy felmérésből.

Az Árukereső.hu és a GKI Digital éves rendszerességgel végez kutatást a hazai felnőtt internetező lakosság körében. A legfrissebb felmérésből az derült ki, hogy a tavalyi 41 ezer forint helyett idén már átlagosan 48 400 forintot tervezünk költeni az ajándékokra összesen, ami több mint 20 ezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet. A megajándékozandók körét a szűk, valamint a tágabb család mellett barátok, kollégák, egyéb ismerősök alkotják. A megkérdezettek átlagosan 8 fő megajándékozását tervezik.

Tájékozódunk is

Az internet vásárlásban betöltött szerepe megkérdőjelezhetetlen. Az online vásárlás dinamikus fejlődése mellett már a rendelés előtti tájékozódásban is megelőzi az internet az olyan hagyományos csatornákat, mint a bolti nézelődés vagy az akciós újságok és egyéb hirdetések, reklámok böngészése. Újdonság azonban, hogy helycserére került sor a világhálón belüli tájékozódási források sorrendjében: 2019-ben már az árösszehasonlító oldalak használata a legkedveltebb megoldás a vásárlás előtti tájékozódás és termékkeresés során (74 százalék), megelőzve a webáruházak kínálatának átnézését (57 százalék), valamint az internetes keresőkből (pl.: Google, Bing stb.) induló tájékozódást (55 százalék).

Az internetezők az online vásárlásra voksolnak

A tájékozódás mellett már a beszerzések jelentős része is az interneten zajlik: a magyar netezők 80 százaléka idén is tervez belföldi webáruházból rendelni, de 18 százalék a külföldi rendelés lehetőségét se veti el, átlagosan 14 ezer forintot szánva erre. Azok, akik az online feltérképezést követően nem az internetről rendelik meg a terméket, leginkább továbbra is plázákban (54 százalék) vagy hagyományos boltban, szaküzletben (29 százalék) vásárolnak majd idén is. A külföldi rendelésekben élen járnak a férfiak, plázákban viszont szívesebben vásárolnak a nők, illetve a fiatalok és nyugdíjasok.

Összetett folyamat az ajándékok beszerzése

Ugyan az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni (az internetezők 21 százaléka már októberben nekilátott), a legtöbben nem kötik ezt a folyamatot konkrét időszakhoz, hanem inkább a megfelelő akciókra várnak (39 százalék). Ettől függetlenül az internetezők többsége nem akarja az utolsó napokra hagyni az ajándékvásárlást. A halogatás leginkább a legfiatalabb (Z generációs) vásárlókra és a férfiakra jellemző. Ők nagyobb eséllyel hagyományos módon intézik majd a beszerzést, például plázákat járva keresnek ajándékötletet az ünnepet megelőző napokban.

Érdekesség, hogy a nemek között ilyen téren nagy különbségek mutatkoznak. A női vásárlók előbb nekiállnak az ajándékgyűjtésnek, és a legjobb akciókat remélve elnyújtják a vásárlásokat egészen december közepéig. Ezzel szemben a férfi vásárlók szívesebben intézik az ajándék beszerzést tömbösítve, egy-egy kiemelt időszakra/akcióra koncentrálva. Esetükben ezért a Black Friday – mint alkalom – kétszer olyan népszerű ajándékvásárlás céljából, mint a nőknél.

Ár-érték szempontok mentén döntünk, de még mindig a klasszikus ajándékokban hiszünk

A megfelelő karácsonyi ajándék kiválasztása során az ár mellett évről évre egyre hangsúlyosabbá válnak az egyéb szempontok is: ilyen tekintetben a legtöbben (46 százalék) az ajándékba szánt termék árérték aránya alapján döntenek, folyamatosan figyelve, hogyan változik az ajándékba szánt termék ára, törekedve arra, hogy a lehető legkedvezőbb akciót csípjék el.

Az ajándékok kapcsán továbbra is a klasszikusokra esküszünk. A három legnépszerűbb termékkategória:
  1. ruházati cikk (44 %)
  2. szépségápolási termék, kozmetikum (37%)
  3. játék (36%)
Miközben a nőknél a dobogó ugyanezen a három termékkörből áll, a férfiak ajándékozási listájának képzeletbeli dobogójára a ruhák mellett felkerültek a számítástechnikai cikkek és a mobiltelefonok is.

A Black Friday akciók során még inkább magunknak vásárolunk

Idén az aktív internetezők egyötöde – kb. 1,2 millió ember – az ajándékbeszerzések kapcsán is számít a novemberi Black Friday akciókra, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ugyanakkor a magyar vásárlók a Fekete Péntek akciók során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat vásárolják, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg.
A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2019 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg, 3056 fős válaszadói minta alapján. Az elemzés során a kapott eredmények az aktív internetezők körére vonatkozóan kor szerinti megoszlás tekintetében reprezentatív módon kerültek feldolgozásra. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők karácsonyi vásárlási terveit mutatja be.
Ennek megfelelően – bár az ünnepi szezon a Black Friday-el indul – novemberben leginkább a számítástechnikai eszközök (46 százalék), szórakoztató elektronikai cikkek (44 százalék), okostelefonok (45 százalék) és nagy háztartási gépek (39 százalék) vásárlását tervezik a vásárlók. Miután a saját vásárlásokkal végeztek, még átböngészik az ajánlatokat karácsonyi ötletek és ajándékok után kutatva, de a karácsonyra szánt meglepetések vásárlásával sokan inkább megvárják a december eleji fizetést. A férfiak jellemzően konkrét termékkör vagy termék akciós árát várják, míg a nők nyitottabbak, és inkább azt nézik, mit lehet leértékelve kapni.

A karácsonyi ajándékok online beszerzésénél fontos a szállítási időt figyelembe venni. Erről részletesen itt írtunk.

Külföldről történő rendelés esetén a vámeljárás menetéről, és egyéb hasznos tudnivalókról itt írtunk.



Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok