Ennyit ért a volt devizásoknak az MNB ajánlása

2017. április 12. A bankok által kötelezően megkeresett bajban levő egykori devizahiteleseknek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesítése szerint nem egészen hat százalékával sikerült megállapodni. A jegybank szerint sok adós „makacsul ellenáll”. Ezt mi inkább a bankokkal kapcsolatban hallottuk.

Alig több mint egy évvel ezelőtt adott ki ajánlást az MNB, amiben pontról pontra végigvették, mit kell tenniük a pénzintézeteknek nem fizető adósaikkal (ezt itt részleteztük). A leírtakból (a teljes ajánlást itt nézheti meg) megfizethetőbb törlesztők, sőt hitelelengedés – ennek mértéke a korábban már megképzett céltartalékot is elérheti – is kikövetkeztethető. Az ajánlás szerint azokkal a lakáshitelesekkel, akiknek szerződését már felmondták, 2016. szeptember végéig legalább kétszer kellett megkísérelni a kapcsolatfelvételt.

A jegybank a Világgazdaság kérdésére most arról számolt be, hogy 2016 végéig 72 ezer adóst kerestek meg a hitelintézetek, közülük azonban csupán négyezerrel sikerült megegyezniük. Tehát még a megkeresetteknek is mindössze 5,5 százaléka tudott megállapodni. Ez az arány azonban bankonként elég jelentősen eltér. Például a CIB az érintettek 13 százalékával zárta eredményesen ezt a tárgyalást.

A négyezer adós háromnegyede, akivel végül sikerült megállapodni, megtarthatta az ingatlanát. A megállapodások közel fele a hitel átalakításával zárult, az adósok csaknem ötödét pedig a Nemzeti Eszközkezelő (NET) programjába léptették be. A többi esetben egyéb megoldás született – közölte a jegybank. Az adósok közel harmada, az MNB közlése szerint, nem minősül együttműködőnek, makacsul ellenáll.

A bankok és az adósok is hasonlót mondanak


A mi tapasztalataink szerint sokszor nem a hitelesek tárgyalási készsége (bár persze ilyen is akad, de ők többnyire nem is reagáltak a megkeresésre, vagy a bank elől gondosan titkolják elérhetőségüket) volt a probléma. Mint olvasóinktól megtudtuk, előfordult, hogy az adóst „egyeztetésre” hívta be a bank, de amikor ő hangfelvételt akart készíteni az elhangzottakról, szabályosan kidobták. Más azt panaszolta, hogy egy szót sem értett az elmondottakból, a kérdéseire pedig lekezelően és egyre ingerültebben reagáltak. Számos jelzést kaptunk arról, hogy a bank „diktált” és egyáltalán nem kínált valós alternatívát.

Ez tulajdonképpen egybevág azzal, amit a bankok mondtak. A CIB-nél úgy látják, sok esetben alacsonyabb törlesztést szeretnének az ügyfelek, mint ami a bank által nyújtható. Az UniCredit tapasztalatai szerint előfordul, hogy több adós és kezes is van, akik nem tudnak egymással megegyezni. A Budapest Banknál az adósok jelentős hányada át sem vette az ajánlással kapcsolatosan küldött leveleket, és sokakkal telefonon sem sikerült kapcsolatba lépni. Akiket elértek, azok többsége is csak kevés adatot küldött vissza a banknak. A K&H-nál azt tapasztalják, az ügyfelek gyakran nem fogadják el egyik általuk kínált lehetőséget sem.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok