Elszámolás: a pénz vagy a papír számít?

2015. március 4. Néhányan azon aggódtak, hogy a bankok esetleg azért küldik ki az elszámolási értesítő előtt a pénzt, hogy az ügyfelük ne tudjon reklamálni. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) komolyan vette a dolgot, és közleményben is reagált.

Nem tilos tehát a banknak korábban visszaadnia a pénzt, mint ahogy levele megérkezik. Másrészt azonban kemény szabály, hogy az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján.
Többen – mint arról korábban írtunk – már hétfőn (március 2-án) meglepetéssel látták, hogy bankjuk átutalta számlájukra az elszámolás révén visszajáró pénzt. Érzékelhető, hogy az adósok (egykori adósok) már a jobb híreknek sem mernek hinni, ezért néhányan a pénz gyors utalása mögött is valamilyen hátsó szándékot kerestek. Az MNB közleményben rögzítette: a jogszabály nem zárja ki, hogy a bank az értesítő kiküldése előtt tájékoztassa ügyfelét az elszámolt összeg jóváírásáról vagy teljesítse a kifizetést, de ez nem pótolja a hivatalos értesítést, és nem csorbítja az ügyfél panasztételi lehetőségét.

A nyomtatott tájékoztató levelet a hitelezők a jogszabályokban előírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak. Ha az adós vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére rendelkezésre álló idő számára is az elszámolási értesítő kézhezvételét követően kezdődik (akkor is, ha már korábban megkapta a pénzt).

Az adós a törvény szerint az elszámolási értesítő kézhezvételétől számított harminc napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytől hatvan napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.

Itt mindent elolvashat az elszámoltatásról és a forintosításról  


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok