A korábbi húszszorosára nőttek a békéltető előtt a panaszok
2015. szeptember 4.
Három hónap alatt a Pénzügyi Békéltető Testülethez beérkezett elszámolási panaszok száma a húszszorosára nőtt, de a folyamatnak még a devizahiteleseknél sincs vége. Nem sokat tudtak azonban eddig így elérni az adósok, az elutasítási arány már 97 százalék. Találtak azonban – tudta meg az Azénpénzem.hu – a hitelesek számítási hibákat is.
A különböző határidőket összevetve úgy kalkuláltunk, hogy már a vége felé kellene járniuk a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elé kerülő panaszáradatnak. (Itt olvashat részleteket az elszámolásról, a különböző határidőkről.) A malmok azonban érzékelhetően lassabban őrölnek. Mint Kardos-Nagy Tünde, a PBT szóvivője portálunk érdeklődésére elmondta: a pénzügyi intézmények adatszolgáltatásuk szerint augusztus 15-ig a beérkezett panaszok 99 százalékára választ adtak, július 15-31. napja között 29 ezer, augusztus 1-15-ig pedig 12 ezer panaszkezelési eljárást zártak le. Ezekben az ügyekben pedig – tette hozzá –, ha figyelembe vesszük a postai kézbesítés időigényét is, még nem telt el az a 30 napos határidő.
A testület előtt – tudta meg az Azénpénzem.hu – jelenleg is vannak olyan ügyek, amelyekben a kérelmezők konkrét számítási hibát, helytelen adatot jelöltek meg. Ezt azonban még igazolniuk is kell. Az eljáró tanács ezt minden esetben hiánypótlás keretében kéri. Kardos-Nagy kitért arra is, hogy a bizonyítás szükségességéről a kérelmezők általában nem tudnak, és erre sajnos képviselőik sem minden esetben hívják fel a figyelmüket. Mint hangsúlyozta: az elszámolási törvény pedig egyértelműen rögzíti, hogy a PBT eljárásában érdemi felülvizsgálatára csak akkor kerülhet sor, ha a konkrét számítási hibát megjelöli az ügyfél.
Eddig egyébként a legtöbb kérelem (az összes ügy majdnem 22 százaléka) az OTP-csoport – ez a bankot, a jelzálogbankot és a lízingcéget is magában foglalhatja – ellen érkezett. Az nem meglepetés, hogy a legnagyobb magyar bank ezen a téren is viszi a „prímet”. Az már sokkal meghökkentőbb, hogy a második helyen a Lombard Lízing áll. A lízingcég ugyan a hírekben többször is erősen negatív felhanggal szerepelt, de a piaci részesedése és az ügyfélköre - lássuk be - azért nem túl jelentős. (A PBT-s panaszáradat egyébként minket nem lepett meg, hiszen láttunk néhány lombardos elszámolást, amin mi sem tudtunk eligazodni.)
A panaszos „toplistán” a következő az Erste-csoport, amelyet a Budapest Autófinanszírozási társaság és a K&H-csoport követ. Utóbbiakra az összes kifogás 7,5-8 százaléka jutott.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: elszámolás, elszámoltatás, devizahitelesek, panasz, PBT, bíróság
Elszámolás: a bankok is hibáztak
Fotó: Latzer Anna
A különböző határidőket összevetve úgy kalkuláltunk, hogy már a vége felé kellene járniuk a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elé kerülő panaszáradatnak. (Itt olvashat részleteket az elszámolásról, a különböző határidőkről.) A malmok azonban érzékelhetően lassabban őrölnek. Mint Kardos-Nagy Tünde, a PBT szóvivője portálunk érdeklődésére elmondta: a pénzügyi intézmények adatszolgáltatásuk szerint augusztus 15-ig a beérkezett panaszok 99 százalékára választ adtak, július 15-31. napja között 29 ezer, augusztus 1-15-ig pedig 12 ezer panaszkezelési eljárást zártak le. Ezekben az ügyekben pedig – tette hozzá –, ha figyelembe vesszük a postai kézbesítés időigényét is, még nem telt el az a 30 napos határidő.
A nyilvánosság előtt látszó hatalmas felháborodás és a sok nagyon elégedetlen volt devizahiteles mellett elég meglepő, hogy az elszámolást kapott adósoknak mindössze mintegy két százaléka tett panaszt bankjánál. Azt pedig még nem tudjuk megítélni, hogy közülük pontosan mekkora is azok aránya, akik a PBT előtt folytatták a harcot. Számos jelzést kaptunk arról, hogy sokan a bíróságok előtt remélik igazukat megtalálni. 2015. július 8-ától viszont azok az adósok, akik elégedetlenek a PBT eljárásával a bírósághoz már csak speciális űrlapot kitöltve fordulhatnak. Amennyiben valaki nem ezeket a neten is elérhető iratokat használja, akkor a jogorvoslati kérelmet automatikusan elutasítják.
A május végi adatokhoz képest mindenesetre augusztus utolsó napjáig a húszszorosára nőttek a PBT elé került panaszok. Addig 11,3 ezer feletti kérelem érkezett be. A lezárt ügyek száma viszont mindössze 1915-re rúg. Ennek több mint 97 százalékát pedig elutasította a testület (a július közepei adatokhoz képest tehát még romlott is az adósok pozíciója, hiszen akkor „csak" 96,6 százalék volt ez az arány ). Az elszámolást tartamilag 23 esetben sikerült egyezséggel megváltoztatni, és pontosan ugyanennyien érték el, hogy bár korábban finanszírozójuk elzárkózott ettől, mégis kapjanak elszámolást. Rájuk panaszkodtak az adósok leginkább
A testület előtt – tudta meg az Azénpénzem.hu – jelenleg is vannak olyan ügyek, amelyekben a kérelmezők konkrét számítási hibát, helytelen adatot jelöltek meg. Ezt azonban még igazolniuk is kell. Az eljáró tanács ezt minden esetben hiánypótlás keretében kéri. Kardos-Nagy kitért arra is, hogy a bizonyítás szükségességéről a kérelmezők általában nem tudnak, és erre sajnos képviselőik sem minden esetben hívják fel a figyelmüket. Mint hangsúlyozta: az elszámolási törvény pedig egyértelműen rögzíti, hogy a PBT eljárásában érdemi felülvizsgálatára csak akkor kerülhet sor, ha a konkrét számítási hibát megjelöli az ügyfél.
Eddig egyébként a legtöbb kérelem (az összes ügy majdnem 22 százaléka) az OTP-csoport – ez a bankot, a jelzálogbankot és a lízingcéget is magában foglalhatja – ellen érkezett. Az nem meglepetés, hogy a legnagyobb magyar bank ezen a téren is viszi a „prímet”. Az már sokkal meghökkentőbb, hogy a második helyen a Lombard Lízing áll. A lízingcég ugyan a hírekben többször is erősen negatív felhanggal szerepelt, de a piaci részesedése és az ügyfélköre - lássuk be - azért nem túl jelentős. (A PBT-s panaszáradat egyébként minket nem lepett meg, hiszen láttunk néhány lombardos elszámolást, amin mi sem tudtunk eligazodni.)
A panaszos „toplistán” a következő az Erste-csoport, amelyet a Budapest Autófinanszírozási társaság és a K&H-csoport követ. Utóbbiakra az összes kifogás 7,5-8 százaléka jutott.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Itt olvashat részleteket az elszámoltatásról, a határidőktről
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: elszámolás, elszámoltatás, devizahitelesek, panasz, PBT, bíróság
Kapcsolódó anyagok
- 2017.01.27 - Így folyik az egyezkedés a bajba jutott adósokkal
- 2016.11.18 - Nem hagyta magát, közel kétmilliót kapott a banktól
- 2016.03.20 - Elszámolás: augusztusra mindennek vége
- 2016.03.01 - Kérlelhetetlenebbé váltak a bankok
- 2015.11.18 - Kiábrándító a devizás panaszmérleg
- 2015.11.11 - Elszámolás: itt az igazság pillanata
- 2015.10.20 - Adósperek: kedvező ítéletek jönnek
- 2015.10.07 - Teljes kudarc a hitelkiváltás
- 2015.10.04 - Vesztésre állnak a devizaadósok?
- 2015.09.28 - Adósok: jogi utak és tévutak
- 2015.09.21 - Adósok a bedőlés előszobájában
- 2015.09.10 - Kártérítést is kérnének a devizahitelesek
- 2015.08.29 - Négy forinthitelesnek fizet a Sberbank
- 2015.08.27 - Forinthiteles? Így fizet vissza a bank
- 2015.08.20 - Valójában ez vár az autóhitelesekre!
- 2015.08.16 - Többen aggódhatnak még elszámolásukért
- 2015.07.31 - Forintosított devizahitelek: itt a végső határidő!
- 2015.07.20 - Ab: a végtörlesztés egészen más
- 2015.07.14 - Megugrottak az elszámolási panaszok
- 2015.03.04 - Kik hajlandóak egyezkedni?
- 2015.03.02 - Autóhitelek: így szabadulj a tartozástól!
További kapcsolódó anyagok