Ellabdázott 40 millió forintot a Pepsi
2016. január 5. A Pepsi akció keretében garantált ajándékként ígért labdát a cég nem tudta az akció teljes időtartama alatt biztosítani, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 40 millió forintos bírságot szabott ki. Lenne ötletünk, hol lehetne még ilyen keményen fellépni.A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. 2014. június 15. és 2014. augusztus 31. között zajló „Pepsi Funball” nyereményjátékának népszerűsítésekor megtévesztette a fogyasztókat a garantált Funball labda nyereményre utaló állításaival – állapította meg a GVH.
A kommunikációs kampány főüzeneteként ígérték a világító labdát, mint garantált nyereményt vagy ajándékot. Ennek megszerzésére azonban a versenyhatóság szerint 2014. augusztus 10-től korlátozottan, augusztus 15-től pedig már egyáltalán nem volt lehetőség. A GVH is megállapította ugyan, hogy a társaság megpróbálta felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy az ajándékok beváltása a készlet erejéig lehetséges, de ezt csak „másodlagos üzenetében” tette. Ez a másodlagos üzenet pedig ellentmondásban volt a garantáltként hirdetett ajándékkal. Az ellentmondást pedig semmilyen módon nem oldották fel.
A GVH döntése szerint a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folyatatott, hiszen promóciójának főüzenetével arra késztette a fogyasztókat, hogy a Funball focilabda-ajándék garantált elérhetősége miatt hozzák meg döntésüket a részvételre a nyereményjátékban, és e döntést a garanciára történő utalás nélkül nem hozták volna meg. Ezért a cégre 40 millió forintos bírságot szabtak ki.
Érdekesek az enyhítő körülmények
A játék megszervezésért és lebonyolításáért az Adamsky Kft. felelt. A GVH azonban nem állapította meg e cég jogi felelősségét a promóció jogsértő reklámjaival összefüggésben, mivel a kampány minden lényeges eleme a Fővárosi Ásványvíz és Üditőipari Zrt. jóváhagyásával vagy utasítására valósult meg, így az eljárást az Adamskyvel szemben megszüntette.
A GVH a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt.-re kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikációs költségekre alapozott. Enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy a cég törekedett a fogyasztói panaszok kezelésére, a játékosokat igyekezett kárpótolni helyettesítő ajándékok kiosztásával. Ráadásul a társaságok megjelentették az „elfogyott a labda” felhívást az egyes reklámokban, a készletjelentések alapján leállították a tévéreklám sugárzását, még a labdák tényleges elfogyása előtt.
Az egész ügyet inkább nem kommentálnánk, az azonban feltűnő, hogy – mint arról egyre több jelzést kapunk – a kereskedelmi akciók között egyre több olyan akad, amelyeknél már a meghirdetés első órájában sem lehet vásárolni a kedvező árú termékekből. Úgy tűnik, másutt valahogy ez mégsem szúr szemet.
Címkék: GVH, bírság, kereskedelem
Kapcsolódó anyagok
- 2016.05.27 - Kamu kedvezmény miatt kapott bírságot a K&H
- 2016.05.09 - Így fejték volna az állami televíziót
- 2016.04.20 - Már a SPAR is kinyit vasárnaponként
- 2016.04.03 - Kertészkedsz? Lehet, hogy csak a pénzt dobod ki!
- 2016.03.31 - Százmilliós bírság az állateledel boltra
- 2016.01.25 - Beperelte a versenyhatóságot a bankszövetség
- 2016.01.21 - Átverte az időseket a 4Life Direct
- 2016.01.12 - Banki adatbázis: még furcsább a történet
- 2016.01.12 - Négymilliárdra bírságolták a Bankszövetséget
- 2015.12.30 - Vaskos bírság a kkv-ügyfeleket terhelő új díj miatt
- 2015.12.29 - Pénzt kapott a banktól? Nem véletlenül!
- 2015.12.07 - Félretájékoztatott az NN Biztosító, de semmi gond
- 2015.05.22 - Becsali módon mutatott ki árelőnyt az Auchan
- 2015.02.19 - Kedvezményért büntették meg a Spart
- 2015.01.06 - Piramis játékra bukkantak a színmagyar biztosítónál
További kapcsolódó anyagok