Ellabdázott 40 millió forintot a Pepsi

2016. január 5. A Pepsi akció keretében garantált ajándékként ígért labdát a cég nem tudta az akció teljes időtartama alatt biztosítani, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 40 millió forintos bírságot szabott ki. Lenne ötletünk, hol lehetne még ilyen keményen fellépni.

A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. 2014. június 15. és 2014. augusztus 31. között zajló „Pepsi Funball” nyereményjátékának népszerűsítésekor megtévesztette a fogyasztókat a garantált Funball labda nyereményre utaló állításaival – állapította meg a GVH.

A kommunikációs kampány főüzeneteként ígérték a világító labdát, mint garantált nyereményt vagy ajándékot. Ennek megszerzésére azonban a versenyhatóság szerint 2014. augusztus 10-től korlátozottan, augusztus 15-től pedig már egyáltalán nem volt lehetőség. A GVH is megállapította ugyan, hogy a társaság megpróbálta felhívni a fogyasztók figyelmét, hogy az ajándékok beváltása a készlet erejéig lehetséges, de ezt csak „másodlagos üzenetében” tette. Ez a másodlagos üzenet pedig ellentmondásban volt a garantáltként hirdetett ajándékkal. Az ellentmondást pedig semmilyen módon nem oldották fel.

A GVH döntése szerint a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folyatatott, hiszen promóciójának főüzenetével arra késztette a fogyasztókat, hogy a Funball focilabda-ajándék garantált elérhetősége miatt hozzák meg döntésüket a részvételre a nyereményjátékban, és e döntést a garanciára történő utalás nélkül nem hozták volna meg. Ezért a cégre 40 millió forintos bírságot szabtak ki.

Érdekesek az enyhítő körülmények


A játék megszervezésért és lebonyolításáért az Adamsky Kft. felelt. A GVH azonban nem állapította meg e cég jogi felelősségét a promóció jogsértő reklámjaival összefüggésben, mivel a kampány minden lényeges eleme a Fővárosi Ásványvíz és Üditőipari Zrt. jóváhagyásával vagy utasítására valósult meg, így az eljárást az Adamskyvel szemben megszüntette.

A GVH a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt.-re kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikációs költségekre alapozott. Enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy a cég törekedett a fogyasztói panaszok kezelésére, a játékosokat igyekezett kárpótolni helyettesítő ajándékok kiosztásával. Ráadásul a társaságok megjelentették az „elfogyott a labda” felhívást az egyes reklámokban, a készletjelentések alapján leállították a tévéreklám sugárzását, még a labdák tényleges elfogyása előtt.

Az egész ügyet inkább nem kommentálnánk, az azonban feltűnő, hogy – mint arról egyre több jelzést kapunk – a kereskedelmi akciók között egyre több olyan akad, amelyeknél már a meghirdetés első órájában sem lehet vásárolni a kedvező árú termékekből. Úgy tűnik, másutt valahogy ez mégsem szúr szemet.


Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok