Életbiztosítás: rohanjon azonosítani magát!

2019. április 26. Már csak két hónapjuk van az ügyfeleknek, hogy a pénzügyi szolgáltatóiknál, így a biztosítóiknál is elvégezzék adataik újraazonosítását - hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Az életbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfeleknek is teljes körűen azonosítani kell magukat a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény (Pmt.) előírása szerint. A 2017 júniusában hatályba lépett Pmt. előírja, hogy a magyarországi pénzügyi intézményeknek, így a biztosítóknak is, legkésőbb idén június 26-ig teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről.

Új adatok is kellenek

Ennek értelmében az életbiztosítási szerződésekkel rendelkező biztosító társaságoknak is el kell végezniük azon ügyfeleik teljes körű átvilágítását, akikkel 2017 júniusa előtt létesítettek ügyfélkapcsolatot, és akik esetében nem rendelkezik a jogszabály által előírt adatokkal, dokumentumokkal. Ennek hiányában 2019. június 27-től annak pótlásáig nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell a lakossági ügyfelek törvényben előírt személyes adataival, valamint a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányaik másolatával. Ezenfelül ügyfeleik kiemelt közszereplői státuszát is meg kell állapítaniuk (vagy nyilvánosan hozzáférhető adatbázis segítségével, vagy az ügyfél által tett nyilatkozat alapján). A vállalati ügyfelek esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a tényleges tulajdonosról tett nyilatkozatok újbóli beszerzése.

Nem kötelező személyesen intézni

A hiányos adatokkal, dokumentumokkal rendelkező, érintett ügyfeleiket a szolgáltatók a szükséges teendőkről részletesen tájékoztatják. Az ügyfelek a még hiányzó, szükséges okmánymásolatokat és nyilatkozatot nemcsak a biztosító társaságuk személyes felkeresésével, de postán is beadhatják, sőt, e-mailben is eljuttathatják, amennyiben azokat a szolgáltató számára már ismert (az ügyféllel általános kapcsolattartásra használt) email-címről küldik be. Ezeket a szolgáltató akkor fogadhatja el, ha a másolatok megfelelő minőségűek, az ügyféladatok jól láthatók, s ennek alapján az ügyfél egyértelműen azonosítható a korábbi átvilágításon már átesett személlyel.

A pénzügyi intézmények nyilvántartásai szerint az ügyfelek jelentős részéről még nem állnak rendelkezésre a Pmt. új előírásainak megfelelő, a teljes körű ügyfél-átvilágításhoz szükséges adatok és dokumentumok. A MABISZ arra hívja fel a figyelmet, hogy a fennmaradt két hónapban, a biztosítók értesítését követően érdemes mielőbb eleget tenni az adatpótlásra történő felhívásnak, különben fennáll a veszélye annak, hogy az érintett ügyfelek nem tudnak újabb ügyleteket kezdeményezni.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok