Rémálom a kormányhivatalból

Eladta az autót? Nem baj, fizesse csak a büntetéseket!

Fotó: Szigetváry Zsolt, MTI
2017. április 3. Hiába adta el négy hónapja a gépkocsiját, és jelentette be ezt már másnap a kormányhivatalnál olvasónk, a mai napig kapja a parkolási bírságokat korábbi autója után, mert a vevő nem íratta át saját nevére. Az autót a jogszabály szerint már rég ki kellett volna vonni a forgalomból, a kormányhivatal azonban csak most intézkedett. Úgy tudjuk, a probléma nem egyedi, mivel kevés a dolgozó.

Olvasónk, László még november elején adta el lassan nagykorúvá váló autóját, és már másnap beballagott a munkahelyéhez közeli kormányablakhoz, hogy bejelentse az eladást. Akkor még nem sejtette, hogy hónapok múlva is sorra kapja majd a büntetéseket az új tulajdonos miatt.

Egy hónappal később a rendőrségtől érkezett az első, gyorshajtás miatti 30 ezer forintos büntetés. Ezt viszonylag könnyen el lehetett intézni a rendőrségnek megküldött adásvételi szerződéssel és a kormányhivatali bejelentés másolatával. Ezután a IX. kerületi parkolási társaságtól kezdtek sorra érkezni a büntetések. Míg az első csomagra (három decemberi parkolási pótdíj) benyújtott panaszt elfogadta a parkolási társaság, és törölte a pótdíjat, a következő csomag (ez újabb három parkolási pótdíj volt) esetében már nem volt hajlandó rá, többszöri levélváltás után sem.

Zarándoklat a kormányhivatalokba

László ekkor ismét felkerekedett, időközben azonban bezárták az munkahelye közelében, az Újbuda Centerben lévő kormányablakot (ahol november elején bejelentette az autó eladását). A Camponában lévő kormányablaknál közölték, hogy ők nem hatósági csoport, javasolták saját vagy a vevő lakóhelye  szerinti kormányablak meglátogatását. Annyi felvilágosítást viszont kapott, hogy az autót időközben, január végén (két és fél hónappal az eladás után!) levizsgáztatták , így érvényes műszakija van. Lászlónak ekkorra már sok-sok órája ment rá az ügyintézésre, és a vevőn kívül (aki szemmel láthatóan nemcsak fittyet hány a törvényi kötelezettségének, de a különféle szabályok be nem tartásából is sportot űz) ekkorra már a kormányhivatalra is meglehetősen mérges volt.

Szigetszentmiklóson, a lakóhelye szerinti kormányhivatalnál, (amit épp az előző héten nyitott meg Orbán Viktor) közel két óra várakozás után azt közölték, hogy nem tudnak mit csinálni, nem ők az illetékesek, hanem a vevő lakóhelye szerinti kormányhivatal, ott intézkedjen. Annyit viszont megígért Lászlónak az egyik ügyintéző, hogy felhívja a másik kormányhivatalt, és visszaszól. (Tényleg megtette, két héttel később jelentkezett.) Ebben a történetben ez a XX. kerületet jelentette, ez volt a következő hely, ahol folytatódott László zarándoklata. Ebben a kormányhivatalban pedig arról tájékoztatták, hogy már meghozták a határozatot, amit postáztak. Ebben némi szerepe lehetett a másik kormányhivatalból érkező telefonnak. Azt ugyanis Lászlónak elárulták, hogy maga az ügy valójában csak februárban került át a XX. kerületbe, azaz akkor küdték meg nekik. (Vagy addig ültek a megküldött aktákon.)

De az is kiderült, hogy amíg az új tulajdonos be nem jelenti a vásárlást, addig nem írják át a nevére az autót, így továbbra is László kapja majd a csekkeket, és foglalkozhat azzal, hogy küldözgeti az igazolásokat az adásvételről, és arról, hogy bejelenette a kormányhivatalnak.

Nem szabadulhat a kocsitól

A múlt héten László is megkapta a határozatot, ami arról szól, hogy a kormányhivatal ideiglenesen a bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt két hónapra kivonja az autót a forgalomból, forgalmi engedélyét és hatósági jelzését bevonja. Mindez négy hónappal az adásvétel után. Noha a rendszernek valahol jeleznie kellett volna, hiszen az eladó bejelentette, így legkésőbb december elején a kormányhivatalnak már intézkednie kellett volna.

Kérdés, hogy ha a vevőt eddig nem nagyon izgatták a jogszabályok, ez mennyire fogja érdekelni. Valószínűleg semennyire,  egészen addig, amíg egy közúti ellenőrzés során ez ki nem bukik. Persze azt is jó lenne tudni, hogyan vizsgáztathatta le az autót, és kerülhetett be a rendszerbe hivatalosan az új műszaki dátuma, ha nem íratta át a nevére a kocsit.
Felmerül az a kérdés is, hogy a nagyon sok pénzből kialakított kormányhivataloknál, amelyeknél már egy éve a korábbinál sokkal több ügyet lehet intézni, miért van szükség arra, hogy a vevő lakóhelye szerintit látogassa meg a büntetéséket sorra kapó eladó. Az internet korában! Ha a vevő az ország másik felében élne akkor oda kellene elzarándokolnia?

Az eset egyébként nem egyedi. A Totalcar hasonló történetről számolt be novemberben. Az ügyvéd ott is csak azt tudta tanácsolni, hogy az eladó jelentse be a kormányhivatalnál, hogy nem írták át az autót a vevő nevére, és akkor majd kivonják a gépkocsit a forgalomból. Addig is az érkező bírságokat nem kell befizetni, hanem el kell juttatni az adásvétel és a kormányhivatalnál tett bejelentés másolatát a bírságolónak. Mi úgy tudjuk, hogy a jelenség elég gyakori, aminek egyértelműen az az oka, hogy kevés az ilyen ügyekkel foglakozó ügyintéző a kormányhivatalokban, így feltorlódnak az ügyek.

Nemcsak az eladók számára tortúra az ilyen történet. Joggal merül fel a kétség, hogy ezeknek az át nem íratott gépkocsiknak van-e kötelező gépjármű felelősségbiztosításuk. Vagy tömegével rohangálnak az utakon nélküle, egy esetleges károkozással újabb godokat okozva a vétlen autósoknak.

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok