Ekkora kártérítésre számíthatnak a légiutasok
2024. július 3. Az utóbbi hetekben számtalan reptéren alakult ki káosz, az utasok széles körét érintették a járattörlések, késések. A fogyasztóvédők és a kormányhivatal is összegyűjtötte, milyen jogok illetik meg az utasokat.Budapest Főváros Kormányhivatala közleményben tájékoztatta a légiutasokat, milyen kártérítés és extra ellátás illeti meg a őket járatkésés és járattörlés esetén. Mint írták, járattörlés esetén, ha az utas az átfoglalást választja, a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint - amennyiben egy vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges - gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).
Ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek. Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.
Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt). A légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.
Kérjünk számlát!
A kormányhivatal szeretné felhívni az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól. Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érik el, akkor – rendkívüli körülmények fennállása hiányában – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra. Fontos, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról. Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol, vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik – áll a közleményben.Mekkora a kártérítés pontos összege?
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) arra hívja fel a figyelmet, hogy például járattörlés esetén a tájékoztatáson felül átfoglalásra, étkezés és frissítők biztosítására, éjszakai szállás és transzfer szolgáltatásra, ingyenes telefonhívások biztosítására terjed ki a vállalkozások kötelezettsége.Ezen felül az utast a távolságtól függően, 0-1500 km között 250 euró, 1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok és 1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. országok közötti járatok esetén 400 euró, 3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. országok közötti járatok esetén 600 euró összegű kártalanítás is megilleti, feltéve, hogy a járattörlést nem rendkívüli körülmény okozta, amelynek megítélése a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik.
Járat késése esetén hasonló jogok illetik meg az utasokat, azzal, hogy 5 óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, átfoglalási lehetőség azonban nem illeti meg az utast. Ha pedig valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak szintén járhat kártalanítás a korábban részletezett távolságoktól függően ugyancsak 250, 400 vagy 600 euró összegben, hacsak nem rendkívüli körülmény okozta a járat késését.
Mit kell tenni, ha a légitársaság nem fizet
Ha a légitársaság nem teljesíti jogszabályi kötelezettségeit, akkor a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez fordulhat tanácsért, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal, az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek, illetve az Európai Fogyasztói Központ is segítséget nyújthat adott panasz megoldása érdekében.Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendeletét (2004. február 11.) a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről (EGT vonatkozású szöveg) honlapunkról itt töltheti le.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: L.J.
Címkék: repülő, fapados, járat, repülőtér, reptér, légiutas, kártérítés, kormányhivatal, fogyasztóvédelem, járatkésés, járattörlés
Kapcsolódó anyagok
- 2024.08.07 - Ismét rászállt a versenyhivatal a Wizz Airre
- 2024.08.05 - Nem nyugszik bele a Wizz Air a bírságba
- 2024.07.10 - Már most látszik, miként nyerhetnek a NER milliárdosai a repteren
- 2024.07.03 - Már a szemüvegre is kötelező a jótállás
- 2024.06.07 - Júliusban derül ki, mit kezd a kormány a megvett repülőtérrel
- 2024.01.31 - Eljárást indított a versenyhivatal a Wizz Airrel szemben
- 2023.02.22 - Közel 50 százalékkal drágul a reptéri busz
- 2023.02.07 - Ismét versenyhatósági célkeresztben a Wizz Air
- 2018.09.17 - Törölték a légi járatot? A teljes jegyár visszajár
További kapcsolódó anyagok