Megéri a tengeri utazás, de nem árt az óvatosság

Egyre több magyar kap hajóra

2015. február 22. Már évente tízezer fölé tehető a személyszállító óceánjáróval üdülő magyarok száma. A szakemberek szerint a kereslet folyamatosan nő, és ma már egyáltalán nem igaz, hogy csak a gazdag fővárosiak választják a hajózást. Mint azonban egy erre szakosodott utazási irodától megtudtuk: érdemes körültekintően választani.

A NorwegianCruise Line üzletitervezés- és marketingigazgatója, Kevin Bubolz szerint a műfaj őshazájában, az USA-ban már a lakosság három százaléka nyaral óceánjárón, Európában ez az arány még alig több mint egy százalék. Régiónkban pedig még ennél is lényegesen kisebb. Ő éppen ezért úgy látja, hogy az egyik legnagyobb fejlődési lehetőség a kelet-európai piacokban rejlik. A hajózással foglalkozó irodáktól szerzett információk szerint a személyszállító óceánjáróval üdülő magyarok száma már meghaladhatja a tízezret.

Több szakember is azt gondolja, hogy ez a szám akár jelentősen növekedhet majd. A teljes ellátást utazással együtt nyújtó tengeri hajózás iránt a világban még a válság évei alatt is folyamatosan élénkült a kereslet. Tavaly világszerte összesen már 21,7 millió utast regisztráltak. Horacek Márta, a világ legnagyobb hajóstársaságának számító Royal Caribbean International-t (RCI) képviselő Tengerjáró Kft. ügyvezető igazgatója szerint ebben a teljes körű szolgáltatás mellett a hajós cégek által folyamatosat vízrebocsátott új hajók teremtette reflektorfénynek is jelentős szerepe van. Az RCI tavaly adta át az első okos hajóként aposztrofált, 935 millió dollárért épült Quantum of the Seas-t, idén április végén pedig ikertestvére, az Anthem of the Seas érkezik olyan újdonságokkal, mint a fedélzeti dodzsem és a kilátókapszula (lásd képünk).

Horacek szerint a magyar piac sajátossága, hogy míg a szárazföldön utazók nagy része már a 4-5 csillagos szállodákat választja, a hajók tekintetében még megelégednek az olcsóbb alternatívákkal. Idehaza a céges megrendelések is elenyészőek, miközben nyugaton bevett dolog, hogy komplett vállalati csapatépítést vagy konferenciát szerveznek a több ezer utas befogadására képes hajókra. Akár úgy is, hogy egy egész óceánjárót kibérelnek a nagyszabású esemény időtartamára. A magyar utasok többsége egy hétre a 200-400 ezer forint közötti árkategóriából választ úgy, hogy előnyben részesíti az autóval vagy olcsó repülővel elérhető, Európából induló utakat. Tény azonban, hogy a távolabbi, karibi, ázsiai és ausztrál utak iránt is érezhető a kereslet növekedése.

Szaporodnak az akciók


A Costa Cruises képviseletén is töretlen növekedésről számoltak be, hozzátéve: a piaci részesedés növeléséért folyamatosan akciózó MSC utazási iroda után már mások is egyre többet engednek áraikból az év közben. Így például most a Costánál is akad olyan ajánlat, amelyben egy hét éjszakás baltikumi út – egy éjszakás szentpétervári tartózkodással – már 249 euróért (plusz 130 euro kikötői illeték és napi nyolc és fél euro kötelező borravaló) elérhető. A Costa egyik különlegessége az is, hogy – miközben a legtöbb helyen fizetni kell a gyerekekért - a családi kabinokba akár két vagy három gyerek is ingyen mehet a szüleivel. (A kikötői illetékkel és a kötelező borravalóval, az életkorhoz kötődő kedvezmények mellett így is számolni kell.) Ez azonban elsősorban a tavaszi és az őszi iskolai szünetek idején, valamint a nyár elején jelent versenyelőnyt. A júliusi, augusztusi csúcsidőszakban ugyanis – a túlzsúfoltság elkerülése érdekében - biztonsági okokból is korlátozzák a családi kabinok kapacitását.

A biztonsági intézkedések közé tartozik az is, hogy a hajóstársaságok mindig elkerülik a háborús övezeteket – most például Ukrajna és a Krim-félsziget kikötői kerültek feketelistára. A magyar utasok preferenciája tavasszal a mediterrán térség, nyáron az észak-európai fjordok világa és a Baltikum, télen pedig a Karib-tenger térsége a sztár. 

- Ez a nyaralási forma még nem olyan régen vált népszerűvé idehaza - fejtette ki Kocsis Erika, a cruiser utakra specializálódott Hajósutazó kft. ügyvezetője -, és amíg egy repülőjegy megvásárlása ma már keveseknek okoz gondot az interneten, egy hajós útnál, még a hajóstársaság és az óceánjáró kiválasztása után is legalább egy tucat olyan opcióra figyelni kell, ami kellemesebbé vagy kényelmetlenebbé teheti az utazást. Tapasztalatai szerint ma már egyáltalán nem igaz, hogy csak a gazdag fővárosi utaskör választja a hajózást. Vidékről olyan családosok is jelentkeztek már, akik a szokásos nyári charteres nyaralás helyett választottak ár-érték arányban olcsóbb, akciós hajós utat. Ezeknél szerinte arra kell a leginkább figyelni, hogy a meghirdetett kedvezményeket valóban érvényesíteni tudják a foglalásnál.

Szerző: Érsek M. Zoltán
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok