Egyre serényebben költenek a háztartások

2017. május 4. A húsvét meghozta a várt fellendülést a boltokban – derült ki a KSH ma közzétett adataiból. Idén márciusban a kiskereskedelmi üzletekben a szezonális változásokat és a naptárhatást is figyelembe véve 2010 havi átlagánál ötödéven több termék kelt el.

Az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelmi üzletekben 2017 márciusában 3,6 százalékkal több termék fogyott. Ez a dinamika még nem tűnik annyira erősnek, de változik a helyzet a napok számát is figyelembe véve. Mint a KSH közölte: a forgalom volumene a naptárhatástól megtisztítva – főként a húsvéthatás miatt – 5,6 százalékkal nőtt. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,8, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 8,2, az üzemanyag-kiskereskedelemben 2,3 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

Az idei első három hónapban a vásárlások mennyisége – szintén a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 3,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Ebben szerepet játszik a februári, különösen a bérdinamikával összevetve meglepően csekély növekedést mutató adat.
 
Ürmössy Gergely, az Erste vezető makrogazdasági elemzője szerint már akkor is gyanítani lehetett, hogy a gyenge teljesítmény csak átmeneti jelenség. Úgy véli, a következő hónapokban is folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom növekedése annak köszönhetően, hogy a reálkeresetek gyors tempóban emelkednek. Azt ugyan elismeri, hogy az első negyedévben látott kiskereskedelmi forgalombővülés összességében nem volt kimagaslóan erős, de ahhoz elégségesnek tartja, hogy megerősítse azt a feltételezést, hogy az idén a háztartások erősödő fogyasztása fontos eleme lesz a magyar gazdaság bővülésének. Az Erste becslése szerint 2017-ben a magyar GDP 3,4 százalékkal nőhet, aminek a gerincét a háztartások bővülő fogyasztása adhatja.

Már nem halogatnak tovább


Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője felhívta a figyelmet arra, hogy a kiskereskedelmi forgalmat a nem élelmiszerek, ezen belül is a tartós fogyasztási cikkek húzták. Ezek forgalma ugyanis az első negyedév során - a naptárhatással tisztított adatok szerint - 5 százalékkal nőtt. Az élelmiszerek és üzemanyagok az átlagnál alacsonyabb 2,4, illetve 3,2 százalékos növekedést értek el. Az elemző úgy látja, hogy a tartós fogyasztási cikkek forgalombővülésében szerepet játszanak az elmúlt közel egy évtizedben elhalasztott vásárlások.

A szakember ugyanakkor azt is elmondta, hogy a háztartások emelkedő jövedelmének egy része nem feltétlenül a kiskereskedelemben csapódik le. Mint kifejtette: az első GDP-adatokból derülnek majd ki a fogyasztási adatok, ha utóbbiak 5 százalék körüli növekedést mutatnak, akkor az arra utal, hogy a szolgáltatások nagyobb szerepet játszhatnak a fogyasztás bővülésében, mint a kiskereskedelem.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok