Egyre olcsóbb a budapestiek kötelezője

2022. március 7. Tavaly az utolsó negyedévben 1 százalékkal csökkent a személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási állománydíja 2020 azonos időszakához képest – derül ki az MNB legfrissebb adataiból. A fővárosi átlagdíjak 2021 végére 7 százalékkal csökkentek, míg a vidékiek két negyedéve változatlanok.

Tavaly év végén 43,7 ezer forint volt a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) átlagos állománydíja, ami 1,5 százalékos csökkenést jelent egy negyedév alatt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves kgfb-indexéből. Egy év alatt 1 százalékkal mérséklődött az országos átlagdíj. Ezen belül Budapesten jelentős, 7 százalékos volt a visszaesés, miközben a nem fővárosi átlagdíjak két negyedév óta gyakorlatilag változatlanok.
Az MNB tavaly olyan új árindexet  indított útjára, amely megmutatja, hogy a teljes piacon hogyan alakulnak a kfgb-átlagdíjak. Így az autósok számára is láthatóvá válik, mennyivel fizetnek többet az indokoltnál.
Ezzel párhuzamosan folytatódott a kárráfordítások növekedése: 2021 utolsó negyedévében az előző év hasonló időszakával összevetve 13 százalékkal emelkedett. A jelenség hátterében az egészségügyi krízis óta élénkülő autóhasználat, illetve a szerviz- és alkatrészárak drágulása áll. A kárgyakoriság ugyanis nem nőtt, miközben az átlagos kárnagyság összege emelkedett.

A lassan csökkenő átlagdíjak és a növekvő kárráfordítás miatt az MNB korrigált személyautós kgfb-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) tovább csökkent a 2021. I. negyedévében mért csúcshoz képest. (Akkor a személygépkocsiknak 46 ezer forint volt az átlagdíja.) A károk és a díjak közötti olló fokozatosan csökken. Ha a mostani trendek folytatódnának, a korrigált index visszatérhet a pandémia előtti időszakra jellemző 110 százalékos értékhez.

Az egyéb járműveknél vegyes a kép

Az egyéb járműkategóriákban vegyesen alakultak az átlagdíjak: az egyedi szerződéses buszok, nehézpótkocsik, illetve – az apadó állományú – taxik átlagdíjai továbbra is csökkennek, miközben a motorok, segédmotorok díjszintje emelkedett. A flottás szerződések díjai a tavalyi utolsó negyedévben a nehézpótkocsik kivételével mindenütt emelkedtek.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok