Egyre népszerűtlenebbek a dízelautók

2020. november 17. Az év első tíz hónapjában hazánkban forgalomba helyezett új személygépkocsiknak csupán 22 százaléka működött gázolajjal. Eközben a hibrid vagy kizárólag elektromos motorral ellátott autók aránya már elérte a 27 százalékot is.

A dízelautók aránya a forgalomba helyezett új személyautók körében 46-ról 22 százalékra csökkent. Visszaszorulásuk trendje immár hetedik éve tart – állapította meg a JóAutók.hu. Ennek oka részben az, hogy az elmúlt években sok tulajdonos szerezhetett negatív tapasztalatot arról, hogy főként az idősebb, gyakran bizonytalan külföldi előélettel megvásárolt dízelautóknak jóval magasabb lehet a javítási költsége. Ráadásul egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be komoly korlátozásokat a dízelüzemű személyautókkal szemben. Időközben eltűnt a dízel korábban tapasztalt árelőnye is a kutaknál. De nem lehet figyelmen kívül hagyni a környezettudatosságban tapasztalható szemléletváltozást, valamint az elektromos autók divattá válását sem. 

Míg korábban a dízeltől elpártolók zöme a benzines hajtás irányába mozdult, az elmúlt két évben egyre inkább már a részben vagy teljesen elektromos hajtású járművek szívják el a keresletet mindkét belsőégésű motorfajtától. 

A Jato nemzetközi autóipari trendkutató cég adatai szerint Európában idén szeptemberben fordult elő első ízben, hogy elektromos hajtással is rendelkező autóból többet értékesítsenek, mint dízelből: az előbbiek 25, míg az utóbbiak 24,8 százalékos piaci részesedést értek el. A kontinens 27 autópiacát elemezve a Jato kiemeli, hogy először adtak el egy hónap alatt 300 ezernél több elektromos járművet Európában, és ez volt a második alkalom, hogy e járművek aránya átlépje a 20 százalékot. Egy évtizede még a dízelautók uralták a piacot 50 százalékos részesedéssel, miközben az elektromos autók aránya az 1 százalékot sem érte el. 
A használtautó-piacon árnyaltabb a kép 
A vásárlók dízel iránti fenntartásait jól mutatják a JóAutók.hu keresési statisztikái is. Az idei első tíz hónapban az üzemanyag szerinti személyautó-kereséseknek mindössze 18 százaléka irányult dízelautókra, miközben a benzines keresések aránya 70 százalék volt, az elektromos motorral is rendelkező járművekre pedig 12 százaléknyian kerestek rá. A portálon szereplő autóhirdetések nyomán pedig a benzines autókat hirdetők mindegyike átlagosan csaknem kétszer annyi telefonos érdeklődésre számíthatott, mint dízelautót hirdető társaik. 

A használtautó-importban ugyanakkor továbbra is magas, 40 százalék feletti a dízelautók aránya. A nyugat-európai környezetvédelmi intézkedések hatására ugyanis az idősebb, euro5-nél alacsonyabb besorolású autók a korábbinál akár 15-20 százalékkal olcsóbbak. A használtautó-import összetétele jelentősen eltolódik az idősebb, erősen szennyező járművek felé. A JóAutók szerint ezért szükséges lenne a jelenlegi szabályozás szigorítására, hogy a korszerűbb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók irányába mozduljon el a behozatal.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok