A versenyhivatal sorra bírságol a gyógyhatások hirdetései miatt
2016. január 16.
Tömegével bombázzák a betegeket vagy éppen az egészségükért aggódókat a különböző tuti ajánlatokkal. Ilyen körülmények között nagyon jónak tűnik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) résen van, és rendre lecsap. Valójában azonban – derült ki az Azénpénzem.hu vizsgálódásából – nem ennyire egyszerű a helyzet.
„Lépjen be egy új világba!” – hirdeti a Lavylites termékeket hirdető oldal. Ezt követően az is csak annyit tudhat meg, hogy ezek a termékek minden mástól különböznek, hatásukat „új dimenzióban” fejlik ki, aktivizálják az emberi szervezet „öngyógyító” mechanizmusát, aki rászán némi időt. Mindezt több felütésben és változatban is tudatják, ami nem ritka az MLM rendszerű megoldások esetében. Aki ilyent használ, az koplalás nélküli fogyhat, lelassíthatja az öregedési folyamatot, és nem kell aggódnia például a környezeti ártalmak miatt sem.
A GVH legfrissebb határozatában közölte: a termékek gyógyhatásáról és egészségre gyakorolt hatásáról, valamint azok hatékonyságáról megjelent állításokat megalapozatlannak találta. A részletesebb szövegből egyébként kiderült, hogy az MLM hálózat egyes tagjai próbálhattak termékbemutatókon agresszíven hálózatot szervezni. Mindenesetre a gyártóra és a forgalmazóra is szokatlanul magas, 90 millió forintos bírságot szabtak ki.
Ez meglehetősen rendben levőnek tűnik. A gond az, mint az utóbbi egy év hasonló eljárásainak áttekintéséből látszik, hogy a GVH eljárásaiban és büntetéseinél meglehetősen összefolyik, hogy mikor verik át a vevőket ezek a cégek, és mikor kap jókora negatív nyilvánosságot egy olyan termék, ami mögött tudományosan igazolt hatások állnak (lásd táblázatunkat, amiben azért elképesztőnek tűnik, hogy kik, illetve mik is kerültek hasonló platformra).
Utóbbi esetben is simán lecsaphat és bírságolhat ugyanis a hatóság. Hiszen az étrend-kiegészítők reklámozására– mint arra a GVH is sokszor felhívta a figyelmet –ágazati szabályok is vonatkoznak. Ez konkrétan azt jelenti, hogy például a speciális gyógyászati célra szánt tápszereket – még ha azok valójában igazoltan hatnak is – az Élelmiszertörvény alapján jogsértő úgy reklámozni, hogy abból a fogyasztó a gyógyhatásra következtessen.
A sajtó többsége mindenestre igen hangzatos elítélő címekkel számol be minden versenyhivatali elmarasztalásról. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy – mint azt többször érzékeltük – akadnak, akik a GVH bírságban azt látják bizonyítva, hogy a termék (bármilyen indok szerepeljen a hatóság határozatában) „átverés”, mások viszont csak legyintenek az összes döntésre. Pedig a különbségek nem csekélyek.
A legnagyobb figyelmet talán a Culevit elmarasztalása kapta. Elgondolkodtató (nem csak ebben, a többi ügyben is) a társaságnak a GVH döntésére reagálva közzétett tájékoztatása. Ebben hangsúlyozták, hogy a versenyhatóság: a „Culevit speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer daganatos betegek részére” készítményüknek csak a kommunikációját vizsgálta, és csak abból a szempontból, hogy az megfelel-e az Élelmiszertörvény reklámozásra vonatkozó előírásainak. A GVH nem tett és nem is tehetett határozatában arra vonatkozó megállapításokat, hogy a reklámállítások igazak-e, és arra sem, hogy a Culevitnek van-e gyógyhatása.
A nem is olyan régen a (szintén MLM rendszerben árult) platina-, arany-, ezüst- és rézkolloid oldatokról azt tudhattuk meg, hogy az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szerint nem fogyaszthatók. A szervezetben felhalmozódott kolloid bőrbetegséget (argyriát) okozhat, így annak fogyasztása közegészségügyi kockázatot hordoz.
Körülbelül egy évvel ezelőtt a csökkentett deutérium tartalmú víz, a Preventa körül volt kisebb vihar. A GVH bírságot követően a cég közölte: álláspontjuk szerint a versenyhivatal vitathatóan állapította meg azt, hogy a tudományos eredmények ismertetése és a kutató személyének megjelenítése közvetve a Preventa termékek értékesítésének fokozását szolgálták, így ezek sértik az élelmiszerekkel kapcsolatos reklámtilalmakat.
A cég arra is kitért, hogy a korábbi versenyhivatali vizsgálat nyomán a hivatal által előírt módon alakította át kereskedelmi kommunikációját. Még a friss határozat sem adott viszont világos, egyértelmű támpontot, iránymutatást a jövőbeli kommunikációt illetően. Így – állította a társaság – szinte bármikor újabb bírság róható ki rá, amely sértheti a tisztességes eljáráshoz való jogot és jogbiztonságot.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: gyógyhatás, étrendkiegészítők, GVH, bírság, MLM, termékbemutató
Egészséget hazudtak, vagy mégsem?
„Lépjen be egy új világba!” – hirdeti a Lavylites termékeket hirdető oldal. Ezt követően az is csak annyit tudhat meg, hogy ezek a termékek minden mástól különböznek, hatásukat „új dimenzióban” fejlik ki, aktivizálják az emberi szervezet „öngyógyító” mechanizmusát, aki rászán némi időt. Mindezt több felütésben és változatban is tudatják, ami nem ritka az MLM rendszerű megoldások esetében. Aki ilyent használ, az koplalás nélküli fogyhat, lelassíthatja az öregedési folyamatot, és nem kell aggódnia például a környezeti ártalmak miatt sem.
A GVH legfrissebb határozatában közölte: a termékek gyógyhatásáról és egészségre gyakorolt hatásáról, valamint azok hatékonyságáról megjelent állításokat megalapozatlannak találta. A részletesebb szövegből egyébként kiderült, hogy az MLM hálózat egyes tagjai próbálhattak termékbemutatókon agresszíven hálózatot szervezni. Mindenesetre a gyártóra és a forgalmazóra is szokatlanul magas, 90 millió forintos bírságot szabtak ki.
Sajnos összemosódnak a dolgok
Ez meglehetősen rendben levőnek tűnik. A gond az, mint az utóbbi egy év hasonló eljárásainak áttekintéséből látszik, hogy a GVH eljárásaiban és büntetéseinél meglehetősen összefolyik, hogy mikor verik át a vevőket ezek a cégek, és mikor kap jókora negatív nyilvánosságot egy olyan termék, ami mögött tudományosan igazolt hatások állnak (lásd táblázatunkat, amiben azért elképesztőnek tűnik, hogy kik, illetve mik is kerültek hasonló platformra).
Utóbbi esetben is simán lecsaphat és bírságolhat ugyanis a hatóság. Hiszen az étrend-kiegészítők reklámozására– mint arra a GVH is sokszor felhívta a figyelmet –ágazati szabályok is vonatkoznak. Ez konkrétan azt jelenti, hogy például a speciális gyógyászati célra szánt tápszereket – még ha azok valójában igazoltan hatnak is – az Élelmiszertörvény alapján jogsértő úgy reklámozni, hogy abból a fogyasztó a gyógyhatásra következtessen.
Általános elmarasztalás vagy legyintés
A sajtó többsége mindenestre igen hangzatos elítélő címekkel számol be minden versenyhivatali elmarasztalásról. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy – mint azt többször érzékeltük – akadnak, akik a GVH bírságban azt látják bizonyítva, hogy a termék (bármilyen indok szerepeljen a hatóság határozatában) „átverés”, mások viszont csak legyintenek az összes döntésre. Pedig a különbségek nem csekélyek.
A legnagyobb figyelmet talán a Culevit elmarasztalása kapta. Elgondolkodtató (nem csak ebben, a többi ügyben is) a társaságnak a GVH döntésére reagálva közzétett tájékoztatása. Ebben hangsúlyozták, hogy a versenyhatóság: a „Culevit speciális – gyógyászati célra szánt – tápszer daganatos betegek részére” készítményüknek csak a kommunikációját vizsgálta, és csak abból a szempontból, hogy az megfelel-e az Élelmiszertörvény reklámozásra vonatkozó előírásainak. A GVH nem tett és nem is tehetett határozatában arra vonatkozó megállapításokat, hogy a reklámállítások igazak-e, és arra sem, hogy a Culevitnek van-e gyógyhatása.
A nem is olyan régen a (szintén MLM rendszerben árult) platina-, arany-, ezüst- és rézkolloid oldatokról azt tudhattuk meg, hogy az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szerint nem fogyaszthatók. A szervezetben felhalmozódott kolloid bőrbetegséget (argyriát) okozhat, így annak fogyasztása közegészségügyi kockázatot hordoz.
Képtelenség lehet megfelelni az előírásoknak
Körülbelül egy évvel ezelőtt a csökkentett deutérium tartalmú víz, a Preventa körül volt kisebb vihar. A GVH bírságot követően a cég közölte: álláspontjuk szerint a versenyhivatal vitathatóan állapította meg azt, hogy a tudományos eredmények ismertetése és a kutató személyének megjelenítése közvetve a Preventa termékek értékesítésének fokozását szolgálták, így ezek sértik az élelmiszerekkel kapcsolatos reklámtilalmakat.
A cég arra is kitért, hogy a korábbi versenyhivatali vizsgálat nyomán a hivatal által előírt módon alakította át kereskedelmi kommunikációját. Még a friss határozat sem adott viszont világos, egyértelmű támpontot, iránymutatást a jövőbeli kommunikációt illetően. Így – állította a társaság – szinte bármikor újabb bírság róható ki rá, amely sértheti a tisztességes eljáráshoz való jogot és jogbiztonságot.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
GVH egészségügyi hatás miatti elmarasztalásai
Megnevezés | Termék | Bírság (m Ft) | Indoklás | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
Clounlyn Pro Ltd., Assort Flex Kft. | Lavylites kozmetikumok | 90,0 | Megalapozatlan állítások a gyógyhatásról, hatékonyságról | MLM rendszerű értékesítés |
Herbasziget | Sextra, Sextra Prosta étrendkiegészítő | 8,73 | Gyógyhatás reklámozása | A büntetés az Élelmiszertörvényre alapozott |
Ledland Kft. | PentaMax C-vitamin bomba, fémkolloid oldatok | 1,0 | Megtévesztő állítások, hamis ígéretek | MLM rendszerű értékesítés |
Peridot Line Kft. | Peridot ásványvíz | 1,3 | Gyógyhatás reklámozása | Nem bizonyították a deutérium-tartalomról szóló állításokról, hogy megtévesztőek |
Celsus Kft. | Ördögnyelv kivonatos étrendkiegészítők | 14,1 | Bizonyítottan hamis ígéretek | A glükomannánt tartalom töredéke a hatásosnak |
Immunotic Kft. | Immunerősítő berendezések | 1,2 | Megalapozatlan állítások | Nem tudták igazolni az állításaikat |
Vargha Gyógymód-M. Kft. | Kezelések | 12,1 | Jogsértő tájékoztatás | A közzétett fogyasztói idézetekért is felelős a cég |
Aniba-Net Kft. | Vitanorma kapszulat | 1,5 | Gyógyhatás reklámozása | A büntetés az Élelmiszertörvényre alapozott |
Varosetta Kft. | BNM mágnesterápiás készülék | 6,25 | Megtévesztő tájékoztatás | Termékbemutatós értékesítés |
Jugis 2007 Kft. | BNM mágnes- és polarizáltfény terápiás készülékek | 6,1 | Valótlan állítások | Termékbemutatós értékesítés |
Dr. Fachet Kft. | Immunforte étrend-kiegészítő | 1,6 | Jogsértő reklám | Kizárólag kommunikációs probléma látszik |
Phytotec Bt. | Esberitox tabletta | 2,12 | Valótlan információk | A pirula növényi összetevők mellett mást is tartalmaz |
Labornita Kft. | Qlarivia ivóvíz | 1,5 | Jogsértőek egyes állítások | A deutérium szint csökkentését gyorsabbnak tűntették fel |
Schwabe Hungary Kft. | Pearls étrend-kiegészítők | 4,53 | Gyógyhatás reklámozása | A cég által beterjesztett bizonyítékokat nem fogadták el |
Vitabalans Kft. | Lacto Seven étrendkiegészítők | 10,84 | Megtévesztő hirdetések | A hirdetett baktériumok jelenlétét nem tudta a cég bizonyítani |
Culetvit Kft. | Culevit tabletta és italpor | 25,0 | Gyógyhatás reklámozása | A büntetés az Élelmiszertörvényre alapozott |
Hyd Kft. | Preventa ivóvíz | 30,0 | Megalapozatlan állítások a gyógyhatásról | A büntetés az Élelmiszertörvényre alapozott |
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: gyógyhatás, étrendkiegészítők, GVH, bírság, MLM, termékbemutató
Kapcsolódó anyagok
- 2016.09.20 - Ne mindig hallgasson a sztárokra!
- 2016.08.31 - Tovább trükköznek a termékbemutatókon
- 2016.07.05 - Újabb átverés üdülési joggal
- 2016.05.27 - Kamu kedvezmény miatt kapott bírságot a K&H
- 2016.05.09 - Így fejték volna az állami televíziót
- 2016.03.31 - Százmilliós bírság az állateledel boltra
- 2016.02.18 - Egyre több magyar gyógyul inkább külföldön
- 2016.02.01 - Megállapították: kiszorítósra játszott a kártyacég
- 2016.01.25 - Beperelte a versenyhatóságot a bankszövetség
- 2016.01.22 - Súlyos bírságot kapott a K&H Bankcsoport
- 2016.01.21 - Átverte az időseket a 4Life Direct
- 2016.01.18 - Mit művelnek a biztosítók? Szarvashibák a CIG-nél
- 2016.01.12 - Banki adatbázis: még furcsább a történet
- 2016.01.12 - Négymilliárdra bírságolták a Bankszövetséget
- 2015.12.04 - A karácsonyi ajándékért a lakását bukhatja
- 2015.05.22 - Becsali módon mutatott ki árelőnyt az Auchan
- 2015.02.19 - Kedvezményért büntették meg a Spart
- 2015.01.06 - Piramis játékra bukkantak a színmagyar biztosítónál
- 2014.12.06 - Brutális bírságot kapott a K&H
- 2014.10.20 - Hitelre vetetett ajándékok
- 2012.07.12 - Vigyázat a csodafogyasztóval!
További kapcsolódó anyagok