Folyamatosan csak lebegtetik a segítséget

Ebben a csapdában vergődnek az autóhitelesek

2015. július 28. Tegnap már sokadszor hallhattuk, hogy a kormány segít az autóhiteleseken. Részletek most sem derültek ki, sőt mintha a dolog még távolodott volna a korábbiaktól. Annyi nyilvánvalónak tűnik, hogy azzal senki sem akar szembesülni, valójában milyen változatos helyzetek húzódnak meg a folyamatok hátterében. Néhány elborzasztó példát is mellékeltünk.

Az elszámolási értesítők kézhezvételét követően – mint arról korábban részletesebben írtunk – az autóhitelesek csak kapkodták a fejüket. Havi törlesztési terhük ugyanis sokszor alig csökkent, esetenként még nőtt is. A képünkön látható grafikonból jól látszik, hogy akad az adósok között egy olyan kör, amelyet duplán sújtottak a történtek. A 2008-ban hitelt felvevők közül ugyanis sokan majdnem a legerősebb forinttal, egyúttal a legmagasabb kamatszinten szerződtek. Nekik tehát nem rúghatott túl nagy összegre az elszámoltatás révén visszajáró „túlszámlázás” (hitelük kamata nem emelkedett), a frankárfolyam viszont a legbrutálisabban érte őket.

Azt sem sokat halljuk emlegetni, hogy hosszú ideig volt lehetőség arra, hogy valaki önerő nélkül, akár 10-12 éves futamidőre vegyen fel deviza autóhitelt. (Ezt tulajdonképpen 2009-ben akadályozták meg a jogalkotók.) A hosszabb futamidők esetében (itt mutattuk be a futamidő nagy „varázslatát”) az autó eladásakor kapható vételára nem fedezi a még fennmaradó tartozást – erre a mellékelt táblázatban összefoglaltunk néhány, tulajdonképpen találomra kiválasztott példát. Ezt pedig nehéz nem szabályozói felelősségnek tekinteni. (Többen hasonlót vetettek fel az úgynevezett tiszta jelzálog alapú – tehát jövedelemvizsgálat nélküli – jelzáloghitelek esetében, de az ingatlanok értékvesztése az autókkal ellentétben nem volt „borítékolható”.)


Felelősségvállalás helyett kegyet gyakorolhatnak


Rogán Antal a Hír TV-ben január 15-e után, amikor a svájci jegybank szabad utat adott a frankerősödésnek, azzal biztatta a svájci frankban eladósodott autóhiteleseket, hogy 3-4 hónap múlva megnézik, mit tudnak tenni. Amikor ez az idő letelt, akkor kijelentette: az autóhitelek forintosításával és egyéb felmerülő kérdésekkel az elszámolási folyamat lezárása után foglalkoznak majd. Most mondhatjuk azt, hogy a devizahiteles elszámolás már gyakorlatilag véget ért. Így nem meglepő, hogy az elmúlt hetekben ismét terítékre került a kérdés, az autósoknak a lakáshitelesekhez hasonló megoldást ígérve. Megjegyezzük, a jegybank június óta kész 1,1 milliárd eurót biztosítani (nem mellékesen piaci árfolyamon) a forintosításra a bankoknak.

Tegnap nagy beharangozással Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti államtitkára tartott tájékoztatót „Segítség a devizahiteleseknek” címmel. Ezen megtudhattuk, hogy a minisztérium már elkészítette erre vonatkozó javaslatát, és egyszer majd a kormány is tárgyal róla. Az államtitkár beszélt arról, hogy a deviza autóhitelesek és a személyi kölcsönnel rendelkezők összesen kétszázezren vannak, és mintegy 300 milliárd forintnyi hitelt cipelnek. Az érintettek közül 30 ezer adósnak van jelzáloghitele is, ráadásul több 10 ezren vannak olyanok, akiknek autó- és fogyasztási hitelük is van. (Ezzel kapcsolatban pedig az vethető fel – ismét csak szabályozás –, hogy a jelenlegi kormánytól nem igazán távol álló korábbi adatvédelmi biztos sokáig sikeresen akadályozta a pozitív adóslista bevezetését.)

Tömegesen szüntetik be a fizetést, sokan perben bíznak


Az MTI tudósítása szerint kiderült, bármilyen megoldás csak a bankok egyetértésével képzelhető el, az adósok önkéntesen vehetik igénybe a lehetőséget. Tállai azt is hangsúlyozta, hogy olyan jogszabálynak kell születnie, amely mind a pénzügyi vállalkozásokat, bankokat, mind pedig az ügyfeleket ösztönzi a forintosítás vállalására. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy amikor a jelzáloghitelek forintosításakor a bankok többsége az autóhiteleseknek is felajánlotta a forintosítást, akkor az ügyfelek jelentős része nem élt vele. (A piaci árfolyamokat nézve ezen nem sok csodálni való akad.)

A hozzánk érkezett jelzések alapján a hosszan lebegtetett segítség (és persze a pokolian megugrott törlesztők) alaposan rombolta a fizetési fegyelmet. Pedig ez már az idei első negyedévben sem volt túl rózsás. Jegybanki adatok szerint ugyanis a deviza autóhitelek 30 százaléka, a devizás személyi kölcsönöknek pedig 54 százaléka volt problémás. Az ügyvédek nem győzik azoknak az adósoknak a fogadását, akik perrel próbálnának kiszabadulni brutális terheik alól. Számos elért sikerről is hallani perekkel, de megegyezésekkel kapcsolatban is. Ilyen körülmények között az államtitkár által felvázoltak különösen nem tűnnek elégségesnek ahhoz, hogy a nem harcos alkatú adósoknak valódi megoldást hozzanak ebben a helyzetben.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát

Itt olvashat részleteket az elszámoltatásról és a forintosításról

 
Néhány konkrét példa*
Autó típusaHitel** (millió Ft)Jelenleg (millió Ft)
HitelhátralékEladási ár***
Suzuki Swift2,14,51,2
Suzuki Vitara2,51,90,8 (sérült)
VW Passat2,82,12,0
Renault Scenic4,86,21,8
Skoda Octavia4,67,81,5
* olvasói jelzések alapján különböző hitel-, illetve lízingkonstrukciók
** 2008-as ügyleteket válogattunk, a listában akad új és használtan vett autó is
*** Becsült



Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok