Drágul az online rendelt áruk kézbesítése

2018. május 31. Már gyakorlatilag megszűnt a netes rendelések kiszállításának korlátlan ingyenessége, de a drágulás nem áll meg. A tavalyi év végén elindult áremelési hullám 2018 első negyedévében is folytatódott, és az évhátralévő részében is további emelések várhatóak a különböző kézbesítési megoldások díjtételei között.

Eljött a kézbesítési díjak emelésének időszaka– állapítja meg a GKI Digital és az Árukereső.hu ma megjelent online kiskereskedelmi index (OKI) kutatása. A tavalyi karácsonyi vásárlási lázra a logisztikai szereplő komoly extra kapacitásokkal és egyéb óvintézkedésekkel készült. Többen – állapította meg az elemzés – ennek részeként már novemberben árat emeltek, de ezt a kereskedők többsége akkor még nem tudta továbbhárítani a vevőkre. Mint megállapították: ennek az „idilli állapotnak” azonban vége.

Az OKI kutatás során a kereskedők egyéni tapasztalataik alapján is értékelték partnereiket. Az 1 és 5 közötti osztályzatok átlagaként létrejött logisztikai sorrend idén némileg másként fest, ami már egyenes következménye annak, hogy melyik cég milyen év végi szezont tudhat maga mögött. A futárszolgálatok közül az elmúlt egy évben a webáruházak a Magyar Posta szolgáltatásában érzékelték a legnagyobb minőségi fejlődést, míg a képzeletbeli listát továbbra is a GLS vezeti.



A tavalyi év végén elindult áremelési hullám 2018 első negyedévében is folytatódott, és az év hátralévő részében is további emelések várhatóak a különböző kézbesítési formák díjtételei között. Ennek oka részben az, hogy a logisztikai és kereskedelmi ágazatokat is sújtja a munkaerőhiány. Nem csekély súllyal eshet a latba az is, hogy az elmúlt egy évben elterjedt időablakos kézbesítés, nyomon követés, futártelefonszám-kiadás, kártyás fizetés mind komoly fejlesztést igénylő újítások.

A vevők felé közvetített díjak – hangsúlyozzák az elemzésben –évek óta változatlan, miközben sok esetben még a webáruház is keresni szeretne a logisztikán. Az árváltoztatást pedig tovább nehezítik a kelleténél gyakoribb ingyenes szállítási akciók, ezek ugyanis – amellett, hogy elkényelmesítik a vásárlókat – csökkentik a kosárértéket, ellenben növelik a csomagszámot. Ezért, bár ezek az akciók óriási ügyfélszerző és marketingértékkel bírnak, a kereskedőknek is nehezebbé, kevésbé tervezhetővé teszik az operációt.

Az áremelések és az ezzel párhuzamosan megszűnő korlátlan ingyenesség helyét átvette az értékhatárhoz kötött ingyenes kézbesítés. A kutatók szerint viszont ez kétélű fegyver: a nagyok így növelhetik bevételüket, a kicsik azonban akár vásárlót is veszíthetnek. Fontos tapasztalatként írják le, hogy a magyar vásárlók is hajlandóak fizetni a minőségi és gyors kézbesítési lehetőségekért. Ennek köszönhetően egyre több kereskedő árazza be (sikeresen) az saját maga által üzemeltetett boltba vagy átadópontra, illetve bemutatóterembe kért csomagok átvételét is.


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok