Nem mindegy, minek tekintik a befektetők

Drága-e a Tesla?

Fotó: Pixabay
2023. október 18. Ezen a héten kezdődik a negyedéves jelentések nagyüzeme, a valódi nagyágyúk, mint a Goldman Sachs, a Netflix és a Tesla ugyanis mind most fognak számot adni az elmúlt negyedévükről. A Tesla kapcsán különösen nagy a várakozás, ezért most róluk adunk rövid áttekintést.

A pénzügyi jelentés előtt a Tesla már október legelején bejelentette, hogy miként alakultak a termelési és értékesítési adatai a harmadik negyedévben. Beszámolójuk szerint az időszakban összesen 435 ezer autót adták át, a teljes termelésük pedig 430 ezer jármű volt. Összehasonlításképpen az előző negyedévben 466 ezer jármű adtak át és 479 ezret gyártottak. A visszaesés nem ért senkit sem váratlanul, maga Elon Musk jelentette be még három hónappal ezelőtt, hogy ütemezett gyárleállások várhatóak a nyár folyamán, hogy különböző fejlesztéseket hajthassanak végre az üzemekben.
A nagy kérdés a ma megjelenő pénzügyi beszámolóban az, hogy a Teslának milyen áldozatok árán sikerült a 435 ezres értékesítési számot elérnie. Amint arról már korábban is beszámoltunk, a cég kénytelen volt az idei év legelejétől kezdődően agresszív módon csökkenteni eladási árait, akár 20 százalékot is engedett a 2022-es árakból. Miközben ez segíthette az eladásokat, értelemszerűen rontotta a cég profittermelő képességét, azaz romlott a vállalat nyereségessége. A jövőben is azon múlhat a Tesla megítélése, hogy miként tudják úgy növelni eladásaikat, hogy közben nem rontják el túlságosan a profitjukat.

A Tesla autógyárnak drága


A részvényárfolyamra pillantva láthatjuk, hogy egyelőre a befektetők nagyon meg vannak elégedve a cég idei teljesítményével.

A Tesla részvényárfolyama 2023. január eleje óta

Forrás: marketwatch.com


A részvény ára idén ismét nagyot ugrott felfelé, ami igazolni látszik (legalábbis egyelőre) a vállalat stratégiáját. Ugyanakkor újra felerősödtek azok a hangok, miszerint a részvényárfolyam abszurd magasan van: a jelenlegi árfolyamokon a Tesla 800 milliárd dollárt ér összesen, miközben a Ford és General Motors is csak legfeljebb 50-50 milliárd dollárnyi értéket képvisel a befektetők szerint. A részvényárfolyamok összehasonlításához használt P/E mutató is nagyon magas a Tesla esetében, a 70 feletti érték kirívó az autógyártó vállalkozások között.

 Az elmúlt évtizedekben a piac átlagos P/E (Price/Earnings azaz árfolyam/egy részvényre jutó nyereség) mutatója jelentősen emelkedett. Azért, hogy a magasabb értékeket megindokolják, gyakran a jövőben várható nagy profitnövekedésre szoktak utalni, mondván, hogy azok alapján a cégek nem is annyira túlértékeltek. Ezért a P/E mutatót egyre többen kötik össze a jövőre várható növekedési kilátásokkal, és használják a PEG mutatót, aminek kiszámításához a P/E mutatót kell elosztani a következő év(ek)ben várható profitnövekedési rátával.
Ha figyelembe vesszük az elemzők által előre jelzett várható nyereséget is, akkor az látszik, hogy bár a Tesla az amerikai autógyárakhoz képest továbbra is jóval drágább, de a Toyotahoz képest például már nem látszik annyira túlárazottnak. A Tesla is és a Toyota is 2 feletti PEG-gel rendelkeznek, ami magas érték, de nem elfogadhatatlan. Mindez lényegében azt jelenti, hogy ezeket a részvényeket azért szeretik annyira a befektetők, mert hisznek a jövőbeli profitnövekedésükben.

Autógyár vagy mesterséges intelligencia alapú cég?

Az, hogy mi számít drágának, attól is függ, hogy melyik iparág átlagához hasonlítjuk az adott cég P/E vagy PEG mutatóját. Az autóipar egy hagyományosan alacsonyabb átlag P/E-vel rendelkezik, mert a nagy beruházási igény mellé relatíve kisebb profitmarzs társul. Ugyanakkor például a technológiai szektorban a magas mutatók sokkal elfogadottabbak, mert ott relatíve kevesebbet kell beruházásokra költeni, miközben az újonnan bevezetett termékek iránti magas kereslet okán a profit magas szokott lenni.

Ha a Teslát nem autógyárnak tekintjük, hanem egy önvezető autók irányításáért felelős mesterséges intelligencia-fejlesztő technológia cégnek, akkor azonnal sokkal elfogadhatóbb lesz a versenytársaihoz képest a P/E mutató, és máris nem tekinthető drágának a részvény. Ehhez az kell persze, hogy a cég végre valóban átütő sikert érjen el ezen a területen, amihez a szoftverfejlesztésen túl súlyos jogi akadályokat is le kell még küzdenie Elon Muskéknak.

Így összességében elmondható, hogy a részvény akkor számít drágának, ha a cég nem képes a jövőre vonatkozó ambiciózus terveket teljesíteni, illetve ha megmarad egy egyszerű mezei autógyárnak a befektetők szemében.

Szerző: Szepesi László
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok