Több mint 10 ezer autógyári munkás sztrájkol
2023. szeptember 19.
Sosem látott sztrájk kezdődött pénteken a három amerikai autógyártó vállalatnál. A szakszervezet egyszerre tárgyal mind a három detroiti óriással, és megkezdődtek a munkabeszüntetések is. A történéseket a politikai elit és a versenytársak is nagy figyelemmel kísérik.
A nagyon gyenge amerikai szakszervezetek között a ritka kivételek egyike az UAW, a United Automobile Workers (Egyesült Autóipari Dolgozók) amely az autó-, repülőgép- és fémmegmunkáló gyárak dolgozóit tömöríti. A három nagy detroiti központú amerikai autógyár, a Ford, a General Motors és a most Stellantis néven futó Chrysler csoport dolgozói közül 146 ezren az UAW tagjai, ami kiemelkedő erőt biztosít a szakszervezet számára. A detroiti hármaknál már hosszabb ideje kollektív szerződések szabályozzák a munkakörülményeket, amelyeket időről időre meg kell újítani.
Példátlan módon a szakszervezet mind a három nagy autógyártóval egyszerre tárgyal az új kollektív szerződésről. Még inkább precedens nélküli az, hogy mind a három csoportnál egyszerre hirdettek sztrájkot. Mintegy 12700 dolgozó sztrájkol, meggátolva ezzel a Ford Broncok, a Jeep Wranglerek és a Chevrolet Coloradok összeszerelését. Az elemzők azt várják, hogy amennyiben nem sikerülne a feleknek a napokban megállapodniuk, a magasabb profitot hozó modellek - a Ford F-150, a Chevrolet Silverado és a Ram pick-up terepjárók - összeszerelése kerülhet majd veszélybe.
A szakszervezetek viszont arra emlékeztetnek, hogy az autógyárak jelentős állami segítséget kaptak a 2008-as gazdasági válság idején, és mostanra már magas profitot termelnek; az összesített nyereségük az idei év első felében 21 milliárd dollárt ért el. Ráadásul a három vállalat részvényvisszavásárlási programot is hirdetett. Ennek keretében közel 5 milliárd dollár értékben vesznek vissza részvényeket, ami a szakszervezet álláspontja szerint olyan pénz, ami mehetett volna a dolgozók zsebébe is.
A legsúlyosabb helyzetben a frissen felvett dolgozók vannak. Ők ma is ugyanazt a 17 dolláros órabért kapják az autógyárakban, amit még 2008-ban kialkudtak a kormányzati támogatás fejében. Ez az összeg viszont azóta sem változott, és mostanra alig haladja meg azt, amit a sarki hamburgeres kereshet Kaliforniában. Ugyanígy fájó pont, hogy a válság idején megváltoztatták a céges nyugdíj-alapok kifizetéseinek a számítási módját, és a mai napig sem sikerült visszaállítani a munkavállalók számára kedvezőbb feltételeket.
A versenytársak és a befektetők számára is igen érdekesek a fejlemények, hiszen a Deutsche Bank elemzése szerint egy teljeskörű sztrájk akár félmilliárd dollárnyi profitkiesést is jelenthet – minden héten! Emlékeztetnek rá, hogy 2019-ben a GM-nél tartott 40 napos munkabeszüntetés 3,6 milliárd dolláros kiesést okozott akkor a vállalatnak. Mindeközben a Tesla és az USA-ban termelő külföldi autógyárak, ahol jellemzően már most alacsonyabbak a termelési költségek, élénk érdeklődéssel figyelik, hogy mennyivel nőhet majd a versenyelőnyük a tárgyalások lezárása után. A Ford, a GM és a Stellantis részvényesek viszont érhetően idegesek, emiatt picit estek is már az árfolyamok.
Szerző: Szepesi László
Címkék: Detroit, autógyár, szakszervezet, sztrájk, munkás, órabér, béremelés, Ford, General Motors, Stellantis, Chrysler, UAW, United Automobile Workers, részvény
Döbbenet Detroitban
Fotó: uaw.org
A nagyon gyenge amerikai szakszervezetek között a ritka kivételek egyike az UAW, a United Automobile Workers (Egyesült Autóipari Dolgozók) amely az autó-, repülőgép- és fémmegmunkáló gyárak dolgozóit tömöríti. A három nagy detroiti központú amerikai autógyár, a Ford, a General Motors és a most Stellantis néven futó Chrysler csoport dolgozói közül 146 ezren az UAW tagjai, ami kiemelkedő erőt biztosít a szakszervezet számára. A detroiti hármaknál már hosszabb ideje kollektív szerződések szabályozzák a munkakörülményeket, amelyeket időről időre meg kell újítani.
Az USA-ban nincs a szakszervezeteknek nagy befolyásuk, Nyugat-Európával ellentétben a tengerentúlon a munkavállalók közül kevesen lépnek be az érdekképviseleti szervezetekbe, amelyek így általában nem is jelentős tényezők. Ennek fenntartásában az amerikai vállalatok menedzsmentjei nagyon is érdekeltek. Emlékezhetünk például arra, hogy az Amazon mindent megtett azért, hogy megakadályozza, hogy szakszervezet jöjjön létre egy Alabama állambeli elosztóközpontjában - a végül kudarcba fulladt szakszervezeti szerveződést irányító dolgozót utóbb el is bocsátották.
A legutóbbi detroiti kollektív szerződés múlt csütörtökén járt le, és mivel nem sikerült a feltételekről megállapodniuk a feleknek, ezért pénteken 10 ezernél is több munkás nem vette fel a munkát.Példátlan módon a szakszervezet mind a három nagy autógyártóval egyszerre tárgyal az új kollektív szerződésről. Még inkább precedens nélküli az, hogy mind a három csoportnál egyszerre hirdettek sztrájkot. Mintegy 12700 dolgozó sztrájkol, meggátolva ezzel a Ford Broncok, a Jeep Wranglerek és a Chevrolet Coloradok összeszerelését. Az elemzők azt várják, hogy amennyiben nem sikerülne a feleknek a napokban megállapodniuk, a magasabb profitot hozó modellek - a Ford F-150, a Chevrolet Silverado és a Ram pick-up terepjárók - összeszerelése kerülhet majd veszélybe.
A dupláját kérik
A vita lényegében a következő négy évre adandó munkabéremelés mértékén zajlik. A cégek 20 százalékot adnának, ebből 10 százalékot most azonnal. A szakszervezet viszont ennek dupláját tartaná igazságosnak: 40 százalékos emelést kérnek, ebből 20 százalékot most azonnal. A menedzsmentek azonban azt hangsúlyozzák, hogy veszteségbe hajszolná őket, ha megadnák azt, amit a szakszervezetek kérnek.A szakszervezetek viszont arra emlékeztetnek, hogy az autógyárak jelentős állami segítséget kaptak a 2008-as gazdasági válság idején, és mostanra már magas profitot termelnek; az összesített nyereségük az idei év első felében 21 milliárd dollárt ért el. Ráadásul a három vállalat részvényvisszavásárlási programot is hirdetett. Ennek keretében közel 5 milliárd dollár értékben vesznek vissza részvényeket, ami a szakszervezet álláspontja szerint olyan pénz, ami mehetett volna a dolgozók zsebébe is.
A legsúlyosabb helyzetben a frissen felvett dolgozók vannak. Ők ma is ugyanazt a 17 dolláros órabért kapják az autógyárakban, amit még 2008-ban kialkudtak a kormányzati támogatás fejében. Ez az összeg viszont azóta sem változott, és mostanra alig haladja meg azt, amit a sarki hamburgeres kereshet Kaliforniában. Ugyanígy fájó pont, hogy a válság idején megváltoztatták a céges nyugdíj-alapok kifizetéseinek a számítási módját, és a mai napig sem sikerült visszaállítani a munkavállalók számára kedvezőbb feltételeket.
Mindenki figyel
Az eseményeket rengetegen figyelik és kommentálják. Az egyesek által Union Joe-nak, azaz Szakszervezeti Joe-nak is hívott Biden elnök közölte, hogy megfigyelőt küld a tárgyalásokra, de hivatalosan közvetíteni nem akar a szövetségi kormányzat. Donald Trump a szakszervezeti vezetőket hibáztatja, és arra figyelmeztet, hogy három éven belül nem marad autógyár az USA-ban, ha minden a mostani rendben folytatódik.A versenytársak és a befektetők számára is igen érdekesek a fejlemények, hiszen a Deutsche Bank elemzése szerint egy teljeskörű sztrájk akár félmilliárd dollárnyi profitkiesést is jelenthet – minden héten! Emlékeztetnek rá, hogy 2019-ben a GM-nél tartott 40 napos munkabeszüntetés 3,6 milliárd dolláros kiesést okozott akkor a vállalatnak. Mindeközben a Tesla és az USA-ban termelő külföldi autógyárak, ahol jellemzően már most alacsonyabbak a termelési költségek, élénk érdeklődéssel figyelik, hogy mennyivel nőhet majd a versenyelőnyük a tárgyalások lezárása után. A Ford, a GM és a Stellantis részvényesek viszont érhetően idegesek, emiatt picit estek is már az árfolyamok.
A Ford részvény árfolyama az elmúlt 12 hónapban
Forrás: Wall Street Journal, wsj.com
Szerző: Szepesi László
Címkék: Detroit, autógyár, szakszervezet, sztrájk, munkás, órabér, béremelés, Ford, General Motors, Stellantis, Chrysler, UAW, United Automobile Workers, részvény
Kapcsolódó anyagok
- 2024.10.29 - Komoly örvénybe került a Boeing
- 2023.12.12 - Mindent ver a mobilnetezés
- 2023.10.31 - Brutálisat fékezett a Ford
- 2023.10.18 - Drága-e a Tesla?
- 2023.09.22 - Ostobaság az uniós többsebességes jogsi?
- 2023.08.29 - Magasan maradhatnak a kamatok
- 2023.08.25 - Bődületes eredményeket okozott a mesterséges intelligencia
- 2023.07.04 - Vegyesen teljesítenek Musk cégei
- 2023.05.31 - Rátámadtak az idős tőzsdecápára
- 2023.05.24 - Valóban átverték a legnagyobb amerikai bankot?
- 2023.05.09 - Az omahai orákulum éves tőkepiaci jövendölése
- 2023.04.25 - Izgalmas perek kezdődnek a technológiai szektorban
- 2023.01.17 - Elérte a gödör alját a Tesla?
- 2021.08.19 - Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók
További kapcsolódó anyagok