Betett a jövedéki adó emelése
Az utóbbi hetekben látványosan romlott a magyar üzemanyagárak térségi helyezése - derül ki a Népszavának a Cargopedia frissített áradatai alapján végzett számításaiból. Az elmúlt hetekben a hazai benzinár a nyolc közül már csak a 4. legolcsóbb, a gázolaj pedig a harmadik legdrágább. Ez mindkét üzemanyagfajta esetében évek óta messze a legrosszabb helyezés, ami leginkább a 2012 előtti időket idézi.
A helyzetromlás legkézenfekvőbb magyarázata a július elsején megemelt jövedéki adó. A Fidesz-KDNP 2016-os szabálya szerint 5 forint plusz áfával nő a benzinár és nettó 10 forinttal drágul a gázolaj, ha az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára egy negyedév átlagában nem éri el az 50 dollárt. Ehhez képest a koronavírus-válság miatt a második negyedévi átlag 30 dollár alá zuhant. Így - a szabály bevezetése óta másodszor - ugrott az adó és vele az ár is. Hasonló hatások miatt amúgy június elején a biztonsági készletezési díj miatt is nőtt az ár körülbelül 2-2 forinttal.
További részletek itt találhatóak
Szerző: Az Én pénzem/Népszava
Címkék: olaj, olajár, benzin, dízel, benzinár, üzemanyag, jövedéki adó
Dízelt már külföldön jobb tankolni
2020. július 20. Április végén a térség országaival összevetve nálunk kifejezetten kedvező volt az üzemanyagok ára. Ez az előny azonban már nem csak elillant, hanem évek óta a legrosszabb helyzet állt elő.Az utóbbi hetekben látványosan romlott a magyar üzemanyagárak térségi helyezése - derül ki a Népszavának a Cargopedia frissített áradatai alapján végzett számításaiból. Az elmúlt hetekben a hazai benzinár a nyolc közül már csak a 4. legolcsóbb, a gázolaj pedig a harmadik legdrágább. Ez mindkét üzemanyagfajta esetében évek óta messze a legrosszabb helyezés, ami leginkább a 2012 előtti időket idézi.
A felmérés szerint - az örökös elsőségét gyorsan visszaszerző - Ukrajna után benzinben először Románia, majd Szlovénia is beelőzte a magyar árakat, de Ausztria sem igazán drágább már. Dízelben viszont május közepétől sorban Románia, majd Ausztria, később Szlovénia és végül Szlovákia is besorolt elénk.
A hazai üzemanyagárak térségbeli helyezése idén áprilisban még feltűnően kedvező volt. A magyar benzinár néhány napig még az addig verhetetlennek tűnő ukrán alá is becsúszott. A kedvező áprilisi helyzet - amiként arra szakértők akkor felhívták a figyelmünket - különösebben nem hozott a konyhára, hisz pont ekkor esett vissza drámai mértékben a kereslet, és tiltották meg a magáncélú határátlépést. Most viszont, hogy résnyire talán kinyílnak a határok, és a fuvarozók is újra a legolcsóbb tankolás lehetőségén törik a fejüket, a hazai árak már inkább riasztják az utazókat a magyar kutak többségétől.A helyzetromlás legkézenfekvőbb magyarázata a július elsején megemelt jövedéki adó. A Fidesz-KDNP 2016-os szabálya szerint 5 forint plusz áfával nő a benzinár és nettó 10 forinttal drágul a gázolaj, ha az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára egy negyedév átlagában nem éri el az 50 dollárt. Ehhez képest a koronavírus-válság miatt a második negyedévi átlag 30 dollár alá zuhant. Így - a szabály bevezetése óta másodszor - ugrott az adó és vele az ár is. Hasonló hatások miatt amúgy június elején a biztonsági készletezési díj miatt is nőtt az ár körülbelül 2-2 forinttal.
További részletek itt találhatóak
Szerző: Az Én pénzem/Népszava
Címkék: olaj, olajár, benzin, dízel, benzinár, üzemanyag, jövedéki adó