Még több kalkulátor sem élesedett

Csendben indult el a kgfb-kampány

Fotó: Latzer Anna
2024. november 4. Különösebb hírverés nélkül a hétvégén kihirdették a biztosítók a következő év januárjától érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjaikat. Nem véletlen a nagy csend, hiszen ez a kampány tulajdonképpen már nem is kampány. A mostani váltás kizárólag a 2010 előtt vásárolt személyautókra vonatkozik.

Még 2010. január 1-je előtt az autósok egységesen január elsejei évfordulóval köthettek kötelező biztosítást. Az azóta (akár újonnan, akár használtan) megvásárolt gépjárművek szerződéseinél ugyanakkor már nem a naptári év kezdőnapja, hanem a megvásárlás napja számít évfordulónak, amikor lehetőség van biztosítót váltani. Az egykori kampány tehát mostanra csak saját igen halovány árnyéka lett. Ami nyilvánvalóan jó a biztosítóknak, de nem annyira az autósoknak (erről részletesen itt írtunk).

A biztosítók mindenesetre (ahogy ezt számukra a jogszabály előírja) a hétvégén kihirdették a következő év januárjától érvényes kgfb-díjaikat. Különösebb hírverés nélkül A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) honlapján külön oldalon meg lehet találni az új és a régebbi tájékoztatásokat is. Ember legyen azonban a talpán, aki ezeket böngészve eligazodik. Ezért nagyon hasznosak a kalkulátorok. Ilyen viszont csak holnaptól érhető el a Netrisknél. Az alkusz erről visszaszámolót is közzétett az oldalán. Még a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Díjnavigátora sem élesedett.

Változó kedvezmények


Mint a közzétett tarifákból az Azénpénzem kiderítette, például a Generali azoknak, akik az aktuális kilométeróra állást megadják, a korábbi 10 százalék helyett 5 százalék kedvezményt ad. Ugyanez a helyzet az elektromos autóknál. Újonnan vezetik be a 61 napnál hosszabb külföldi használat „büntetését”, ami 5 százalék felárat jelent. A biztosítónál egyébként a többi társaság gyakorlatához hasonlóan a magánszemélyekre vonatkozó alapdíjak a lakóhely és az életkor szerint igen jelentősen eltérnek, de jelentős csökkentések is akadnak. Különösen a 22 év alatti vezetőknél.

Az Allianz a tapasztalt vezetők kedvezményét 10-12 százalékról 14 százalékra emelte. A kedvezmény mértéke a gépjárművet rendszeresen vezető legfiatalabb személy születési évétől függ. A bonus-malus szorzókon is alakítottak. A legkockázatosabb (M4-es) vezetők hármas díjszorzóját kettő alá mérsékelték, egyúttal a korábbinál valamivel kisebb engedményt adnak a B10-eseknek. Éppen azoknak, akikről a mostani váltási időszak leginkább szól.

Ők most a főszereplők


A biztosítók között egyre nagyobb a verseny a balesetmentes múlttal rendelkező autósokért, akik a novemberi kampány főszereplői – állítja a Netrisk. A biztosításközvetítő cég szerint az érintettek között nagyon jelentős a B10 bónuszfokozattal rendelkező autósok aránya. Így a novemberi kampányban kialakuló átlagdíjak alacsonyabbak az év többi hónapjához képest – mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.

Tavaly a kampány során váltók 82 százalékát a legkedvezőbb díjakat biztosító B10-es besorolású autósok tették ki. A várható díjakról a szakember azt mondta, hogy az idei októberi kötések éves díja megközelítette a 63 ezer forintot, ami 7,5 százalékkal magasabb a tavalyinál. Az idei kampányban pedig átlagosan 10 százalék körüli drágulást várnak, ami jelentősen csökkenthető vagy akár elkerülhető, ha az autósok összehasonlítják a különböző biztosítók ajánlatait. Tavaly például 14 ezer forintot takaríthattak meg átlagosan az új biztosításra váltó autósok.

A kampányban érintett autók átlagéletkora pedig 20 év volt. A biztosítót váltó tulajdonosok vagy üzembentartók átlagéletkora meghaladta a 61 évet, az évfordulókor váltók esetében viszont ez alig több mint 47 év. A tavalyi kampány adataiból kiderült az is, hogy 23 százalékuk Budapesten, 19 százalékuk valamelyik vármegyeszékhelyen lakott, azaz a többség kisebb vásárokban, településeken élt.

A Netrisk összeállítása alapján a 2023-as kampány kötéseinek 70 százalékát lefedő autómárkák közül a Suzuki volt a leggyakoribb, 14 százalékos részesedéssel. Utána jött az Opel 12 százalékkal, a harmadik pedig a Volkswagen volt 8 százalékkal. A top 10-ben szerepelt még a Ford, a Toyota, a Renault, a Skoda, a Peugeot, a Fiat és a Citroen 3-7 százalékos aránnyal.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok