Tippek a rosszul kiadott összegek gyors visszaszerzésére

Csapdákat rejthet a netes vásárlás

2021. december 22. Rengeteg átveréssel és visszaéléssel találkozhatnak az online vásárlók, de akkor sem árt észnél lenniük, ha látszólag minden a legnagyobb rendben van. A közjegyzők szerint sok pénzt bukhat, aki nem tudja, milyen jogok illetik meg a netes vásárlásban.

Új csalási módszer bukkant fel a neten, a bűnözők ezúttal igazi karácsonyi csalit vetnek be (a részletekről itt olvashat). Nem zárható ki persze, hogy ez a módszerrel az ünnepek után is támadnak. Ahogy alighanem hiába számíthatunk a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapok eltűnésére sem. A különböző átverések és visszaélések mellett azonban az online térben más is fenyegetheti a vásárlókat. 

A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) felmérése szerint bár egyre többen intézik online a karácsonyi ajándékvásárlást, ennek ellenére sokan nincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg őket az internetes rendelés során, és mit tehetnek, ha nem elégedettek a kifizetett termékkel.

Nem mindent lehet visszaküldeni


A válaszadók harmada nem volt tisztában azzal, hogy internetes vásárlás esetén, a termék átvétele után 14 napig még indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, a webáruház pedig köteles visszafizetni a termék árát, a vevőnek csak a visszaküldés költségét kell kifizetnie. Ennek feltétele, hogy a vásárló időben, vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát a webáruháznak.

A kitöltők harmada szintén nem tudta, hogy az elállási jog nem vonatkozik minden egyes terméktípusra. Kivételt képeznek például az élelmiszerek, az egyedileg legyártott termékek, a kibontott csomagolású higiéniai termékek, a fehérneműk, a CD/DVD-k, valamint a letöltött szoftverek is. Továbbá az aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, illetve a közösségi médián keresztül, magánszemélytől vásárolt termékek esetén sem illeti meg a vevőt az elállási jog.

Nehézség esetén így kaphatja vissza a pénzét


A MOKK felmérését kitöltőknek csak kevesebb mint fele volt tisztában azzal, mit tehet a vásárló, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó megtéríteni a jogszerűen visszaküldött termék árát. Sokan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnának, abban a hitben, hogy a fogyasztóvédelem elrendelheti a visszafizetést. Tóth Ádám, a MOKK elnöke pedig hangsúlyozta: valójában, ha valaki nem kapja meg a megrendelt és kifizetett árut, vagy a webshopot tulajdonló cég nem akarja visszaadni a visszaküldött termék árát, akkor fizetési meghagyásos eljárással juthat leggyorsabban a pénzéhez.

A kitöltők csaknem kétharmada helyesen tudta, hogy fizetési meghagyásos eljárást nemcsak magyarországi, hanem bármelyik európai uniós székhelyű vállalkozással szemben lehet kezdeményezni, kivéve Dániát. Az európai fizetési meghagyásos eljárás többek között abban különbözik a magyar fizetési meghagyásos eljárástól, hogy a közjegyző harminc napon belül vizsgálja meg a kérelmet, és kézbesíti az európai fizetési meghagyást a kötelezettnek, illetve abban is, hogy neki a kézhezvételt követően nem 15 napig, hanem 30 napig van lehetősége vitatni a követelést (ellentmondással élni).

Kártyával könnyebb, de nem mindegy, mikor

 
A magyarok többsége okosan szeretne, mégis bután vásárol az interneten – állította a Napi.hu. A portál rendelésére készített felmérés ugyanis arra mutatott rá, hogy az online rendelt termékekért a többség, 53 százalék utánvéttel fizet, csak 37 százalék elégíti ki előre a számlát. A cikk szerint pedig a legbiztonságosabb megoldás az, ha a kereskedőnek közvetlenül fizet bankkártyával a vevő, ebben az esetben ugyanis, ha probléma van, és a kereskedővel nem sikerül dűlőre jutni, a visszatérítést kezdeményezheti a vásárló a bankjánál. Utánvételes fizetésnél azonban ezt elutasítják a bankok, ekkor ugyanis nem a kereskedőnek, hanem a csomagküldőnek fizetett az ügyfél, és azzal szemben nem érvényesíthető a kifogás.

A kártyatársaságok szabályzatai alapján közvetlenül a kereskedő ellenében fel tudnak lépni a bankok. Ilyen (chargeback) tranzakciókkal egyebek mellett a pandémia idején törölt repülőjáratokra váltott jegyek árát téríttették vissza sokan, ha nem sikerült megegyezni a légitársaságokkal. Ha nem jön meg a csomag, vagy nem megfelelő a küldött áru minősége, és a kereskedővel nem sikerül tisztázni a panaszt, szintén tudnak segíteni a bankok bankkártyás vásárlás esetén, de csak akkor, ha közvetlenül a kereskedőnek fizetett az ügyfél.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok