Az autógyárak betehetnek a magyar gazdaságnak

Csak álom a járvány utáni gyors felpattanás?

Úgy tűnik, sokakat hiába kecsegtetnek
2020. július 16. A járműipar a közeljövőben aligha tér vissza a járvány előtti termelési szinthez – állapították meg elemzők. Ez az ágazat pedig igen erősen határozhatja meg a magyar növekedést. Járműipari fellendülés nélkül még a kormány (a jegybankénál jóval pesszimistább) tervei is veszélybe kerülhetnek.

Nem szokatlan, hogy az autókereskedések a listaárhoz képest kisebb-nagyobb kedvezményekkel árusítják az új autókat. Nemigen fordult elő azonban – írtuk meg alig több mint egy hónapja – a kedvezményeknek olyan áradata, mint amit ezekben a hetekben lehet tapasztalni. A helyzet azóta nem sokat változott. Például a Duna Autó azt jelzi, hogy 500 autónál nagyobb készletből válogathat a hozzájuk forduló vevő. A milliós engedmények is maradtak.

A járműipar a közeljövőben aligha tér vissza a járvány előtti termelési szinthez – állapította meg friss elemzésében Danube Capital. Szerintük ez a következtetés vonható le abból, hogy a nagy hazai gyárak folyamatosan jelentik be a nyári időszakban megszokott gyárleállásokat. Ezt a jellemzően egy hetes leállást minden évben meg szokták tartani, aminek az az oka, hogy ebben az időszakban a munkavállalók jelentős része egyébként is szabadságon lenne, és ilyenkor el tudják végezni a gyárak a szükséges karbantartási és fejlesztési munkálatokat.
Mindenki az augusztusi szünet elmaradásában bízott
Idén ez azért érdekes, mert korábban, amikor reménytelibb kilátásokkal rendelkezett a járműipar, még elképzelhető volt, hogy a koronavírus miatti leállás ellátta a nyári leállás szerepét. A karbantartási munkálatokat, aki tudta, elvégezte; és ha úgy alakult volna a gazdaság, akkor nem lett volna szükség az augusztusi szünetre.
Az autózás helyzetére az is utal, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség szerdán közzétett adatai szerint 8,6 százalékkal kevesebb motorbenzin és 9,5 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott az idei első fél évben, mint egy évvel korábban. Az év első két hónapjában még 5 százalékos növekedés volt – azután jött a koronavírus.
A kínai autópiaccal ellentétben viszont az európai autóeladások nagyon lassan élednek újra. Az európai autógyártókat tömörítő ACEA szerint idén az új autók eladásának 25 százalékos visszaesésével kell számolni. A gyárak nyári leállása is azt sejteti, hogy nincs annyi megrendelés, ami elkerülhetővé tenné a szokásos leállást. A Danube Capital szerint nagy szerepük lesz így a közeljövőben az állami és EU-s szintű támogatási programoknak a járműipar újraélesztésében. Hiszen – tették hozzá – önerőből láthatóan csak nagyon lassan fog talpra állni az ágazat.
Ez rosszul hathat a növekedésre
A négy hazánkban működő autógyár (Audi, Mercedes, Opel és Suzuki) termelése pedig a jegybank szerint közvetlenül a GDP közel 2 százalékát adja. Az ideiglenes leállások és a különböző termelési korlátozások viszont a beszállítói láncokban is átmeneti kieséseket okozhatnak, összességében tehát a hatás jóval nagyobb. A teljes magyar gazdaság teljesítményét is nagyban befolyásolhatja tehát, hogy mi lesz az autógyártókkal.

Érdemes áttekinteni, hogy ezen a téren milyen számok forognak. A Kopint-Tárki előrejelzése szerint 2020-ban 5 százalékos lesz a magyar gazdaság visszaesése. Mindez úgy, hogy nem számolnak a koronavírus-járvány második hulláma miatti korlátozásokkal. A kormány azzal kalkulál, hogy az év második felében már élénkülés következhet, így a 2020-as évben 3 százalék lehet a visszaesés (mint bíztatóan minden esetben hozzátették: 2021-ben már 4,8 százalék lehet a növekedés).

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a korábbinál ugyan pesszimistábbá vált elnöke, Matolcsy György még így is azzal számol, hogy a második félévben sikerült a „szükséges módon felfűteni” a gazdaságot (például hitelfelvétellel), ami az egész évet szebbé varázsolja. Az MNB mindenestre úgy becsli, hogy végül 0,3-2 százalékos lehet idei növekedés.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok