Veszteségeket okoznak az elektromos autók a gyártóknak

Brutálisat fékezett a Ford

Ford Mustang Mach-e
Fotó: Ford.hu
2023. október 31. A Tesla által kezdett árháborúban a legkomolyabb sebeket a hagyományos autógyártók szenvedték el. A veszteségek miatt a Ford és a hozzá hasonló hagyományos autógyárak sorra kénytelenek leállítani az elektromos autókhoz kapcsolódó beruházásaikat.

Az elektromos autók piacának bővülése talán az egyik legizgalmasabb jelenség a mai világban. Miközben gyakorlatilag mindenki egyetért abban, hogy az elektromos járműveké a jövő, abban már messze nincs egyetértés, hogy milyen út vezet el odáig, milyen típusú járművek és milyen gyorsan fognak elterjedni Amerikában és Európában. Érdekes fejlemény, hogy a magas kamatok és a drága újautó árak miatt az elektromos járművek értékesítése lassuló ütemben bővült: míg 2022-ben 63 százalékkal több ilyen autót adtak el, addig idén az első félévben csak 49 százalékos volt a növekedés az előző év hasonló időszakához képest.

A Tesla kőkemény árcsökkentéseket hajtott végre annak érdekében, hogy ezen a lassabban bővülő piacon is tartani tudja a magas piaci részesedését. Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a harmadik negyedéves adatok azt mutatták, hogy Elon Musk cége sikerrel növelte az eladott gépjárművek számát, ugyanakkor komoly vita volt az elemzők közt arról, hogy mennyire fájhatott a cégnek ez a stratégia. Végül a múlt héten megjelent beszámolóból kiderült, hogy a vártnál is jobban visszaesett a Tesla nyeresége, az elemzői várakozásokat 10 százalék alulmúlta a közölt eredmény. A hatás nem is maradt el, a részvény árfolyama 17 százalékot esett azonnal, Musk személyes vagyonából 138 milliárd dollárt égetve el alig két nap alatt.

Akiknek még jobban fájt

Az árcsökkentés legnagyobb vesztesei azonban a jelek szerint a hagyományos autógyártók lehettek. A Ford például hiába növelte elektromos autók eladásait 44 százalékkal, a lanyhuló kereslet és az alacsonyabb árak pusztító hatással voltak a nyereségességre. A vállalat ugyanis 1,3 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a harmadik negyedévben ebben a szegmensben, azaz minden eladott új technológiájú jármű után 36 ezer dollárt veszítettek. A jelentésükben kiemelik, hogy bár a vásárlók továbbra is érdeklődnek az új környezetbarát kocsik iránt, de túl magasnak találják a hagyományos belsőégésű autók árához képesti felárat, és ezért ez az általános érdeklődés nem vált át konkrét vásárlásba.
 

A Ford részvény árfolyama 2023-ban 

Forrás: marketwatch.com


Úgy tűnik, hogy most jött el az a pillanat, amikor a cég nem tudja, vagy nem akarja folytatni az ilyen nagyságrendű veszteség finanszírozását. Mint bejelentették, azonnali hatállyal felülvizsgálták a tervezett beruházásaikat, és úgy döntöttek, hogy 12 milliárd dollárnyi elektromos autókat érintő befektetést halasztanak el. Visszavágják a vezető termékük, a Mustang Mach-e termelését is, és a tervezett két új akkumulátorgyárukból az egyiket szintén később építik fel. 
Nehezíti a nagy amerikai autógyárak helyzetét a szakszervezetek ereje. Ahogyan megírtuk, mind a három detroiti cégnél kemény sztrájk tört ki a négyéves kollektív szerződés megújítása kapcsán. A Stellantis és a Ford már megállapodott a szakszervezettel, a béremelések hatására a Ford szerint akár 900 dollárral is többe kerülhet egy-egy autójuk legyártása, tovább növelve a Tesla költségelőnyét. A sztrájk miatt a Ford szerint 80.000 autót nem tudtak legyártani, és 1,2 milliárd dollárt veszítettek a negyedévben.
Minden jel szerint a Ford nincsen egyedül. Több autógyár is növekvő készletekről, gyenge értékesítési adatokról és erős veszteségekről számolt be a negyedévben. Még a szegmens iránt leglelkesebb General Motors csúcsvezetője, Mary Barra is elismerte, hogy „ahogyan előrébb jutunk az elektromos autók felé való átállásban, úgy lesz egyre rázósabb az út”. A GM ennek megfelelően bejelentette, hogy nem tartja már megvalósíthatónak korábbi célkitűzését, hogy 100 ezer elektromos autót gyártson le a második félévben, és hasonlóképpen nem tartják megvalósíthatónak 2024-es terveiket sem. A Mercedes pénzügyi vezetője, Harald Wilhelm szavaival élve – ahogy a Reuters beszámolt róla - az elektromos autók piaca most „nagyon brutális” és az árverseny erősen csökkentheti minden autógyár profitját a közeljövőben. Az árcsökkentéseknek olyan váratlan áldozatai is vannak, mint a Herz autókölcsönző, amely amiatt szenvedett jelentős veszteséget, mert 35 ezres Tesla flottája ma már sokkal kevesebbet ér, mint alig egy éve, amikor megvásárolták az új autóikat.

Mint láthatjuk, az átállás a tisztább meghajtású járművekre növekvő nehézségeket okoz minden szereplő számára. Még az is lehet, hogy a végén Ahio Toyodának, a Toyota elnökének lesz igaza, aki már több éve óv attól, hogy csak a tisztán elektromos hajtásba fektessenek a gyártók, mondván, hogy a piac nem fog tudni egyből teljesen átállni erre a modellre. Talán valóban a hibrid megoldásokban lenne a jövő? Néhány éven belül ezt is megtudjuk majd...

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Szepesi László
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok