Brutális bírságot kapott a K&H

2014. december 6. Megtévesztő reklámja miatt 80 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a K&H Bankra. A K&H MIX megtakarítás népszerűsítésekor ugyanis a bank tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Ez egy kombinált megtakarítási termék, aminek csak egy része betét, nagyobb része befektetési alap. A kiemelkedően magas kamatot azonban csak a betétre kaphatta az ügyfél, ez pedig nem derült ki világosan a reklámokból.

A csökkenő betéti kamatok miatt egyre inkább befektetési alapokba áramlik a lakosság megtakarítása, ez azonban nagyban annak köszönhető, hogy a banki ügyintézők erre beszélik rá az ügyfeleket. A kombinált termékek esetében bankbetétet valamilyen másik megtakarítással – jellemzően befektetési alap, életbiztosítás – együttesen kínálnak az ügyfeleknek úgy, hogy a betéti részre a piacinál kiugróan magasabb kamatot fizetnek. Mi is többször figyelmeztettük olvasóinkat, hogy például két hónapra fizetett kiemelkedő kamatért cserébe nem biztos, hogy a pénzük másik felét évekre le kellene kötniük (hacsak nem ez az eredeti tervük is). A kombinált termékkel általában az a probléma, hogy az ügyfelek számára nem világos, hogy a pénznek csak egy része bankbetét, és csak arra jár a magas kamat. És a reklámokban ezt nem is nagyon hangsúlyozzák.                                                

A K&H Bank most épp erre a gyakorlatra faragott rá. Ugyanis 2014. január 25. és február 28. között a K&H MIX megtakarítás termékét úgy reklámozta, hogy a megcélzott fogyasztók valamennyi hirdetésben kategorikusan megfogalmazott főüzenetként arról kaphattak tájékoztatást, hogy évi 7,80 százalékos kamat és EBKM jár a megtakarítás keretében. A televízió-reklám és az online tartalmak kivételével az egyéb hirdetésekben a fogyasztók számára nem volt érzékelhető az a szűkítő kifejezés, hogy az akciós kamat kizárólag a „betéti részre” irányadó.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a K&H ugyan néhány lényeges feltételt megjelenített a reklámjaiban, ez azonban nem terjedt ki valamennyi lényeges feltételre. Arra se történt utalás, hogy további feltételek is fennállnak. Így az ígért évi 7,80 százalékos kamat és EBKM mérték nem felelt meg a valóságnak, mivel az akciós, a piaci szintet jelentősen meghaladó, magas kamatszint csak több, lényeges feltétel együttes teljesülése esetén volt elérhető. A magas kamat csak új, 150 ezer és 25 millió forint közötti megtakarításra vonatkozott, a megtakarításnak viszont csak egyharmadára kapta ezt az ügyfél, kétharmadát befektetési alapba kellett helyezni, azon belül pedig kizárólag zártvégű befektetési alapokba, zártvégű eszközalapokba vagy K&H hozambiztos életbiztosításba lehetett elhelyezni. Ráadásul a betétrészre is csak 60 napig kapta az ügyfél ezt a kamatot.

A GVH megállapította, hogy az ATM képernyőin, az óriásplakátokon, a citylight plakátokon, a sajtóhirdetésekben, a szórólapokon és a kirakatmatricákon megjelenő reklámok nem utaltak arra, hogy egy kombinált (betéti és befektetési) termékről van szó. Ezeknek a reklámeszközöknek a fő üzenetében nem ismertették, hogy az ígért kamat csak a betéti részre vonatkozik.

Mindezek alapján a GVH megállapította, hogy a K&H megtévesztő tájékoztatást nyújtott, megtévesztő módon azt is sugallta, hogy a K&H MIX megtakarítás esetében egy betéti termékről van szó, ezért 80 millió forintos bírságot szabott ki.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, a K&H-t az elmúlt öt évben két alkalommal már elmarasztalta a GVH a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás tanúsítása miatt, és hogy a jogsértéssel érintett termék – a nem kiszámítható hozamra tekintettel – bizalmi jellegű.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok