A világban már kezd elbizonytalanodni a lakosság

Bőszen vásárolnak a magyarok

2019. szeptember 4. A kiskereskedelem egyik legjobb idei hónapja volt a július, a KSH által frissen közzétett adatok az elemzői várakozásokat is meghaladták. A növekedés motorját ismét nem az élelmiszerek jelentették.

Az idén júliusban – tette közzé a KSH – a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 6,9, naptárhatástól megtisztítva 6,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszerjellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 4,5, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 9,0, az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,3 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított mennyisége. Az első hét hónapban a forgalom – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 5,8 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.

A mostaninál komolyabb bővülés – hívta fel a figyelmet Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője – idén csak februárban és áprilisban volt, utóbbinál a húsvét is szerepet játszott a kiemelkedő eredményben. Nyeste Orsolya, az Erste vezető makrogazdasági elemzője arról írt, hogy a friss adat bankjuk és a Bloomberg elemzői konszenzusát is meghaladta.

Már a hitelezés is fűtheti a keresletet


Németh szerint az, hogy a növekedés motorja a nem élelmiszerek iránti kereslet volt, nem jelent meglepetést. A kiskereskedelem bővülésében régóta fontos szerepet játszanak a nem élelmiszerek, ezen belül is a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet megugrása. Az elemző úgy gondolja, hogy a szokásosan emlegetett tényezők (a foglalkoztatás bővülése, a reálbérek emelkedése) mellett az idén már a fogyasztási hitelezés is fűtheti a piacot. Nyeste arra számít, hogy a bankok hitelezési aktivitása erős maradhat az év hátralévő részében.

A K&H Bank vezető elemzője ebben lát veszélyeket. Mint rögzítette: „hosszú távon a hitelből történő túlzott fogyasztás rizikóssá válhat”. A szakember azt is elmondta, hogy nemzetközi szinten a fogyasztói bizalom a korábbinál kedvezőtlenebb képet mutat. Vannak statisztikák, amelyek a luxustermékek iránti kereslet visszaesését mutatják, emellett az autóeladások Európában, Kínában és Amerikában is csökkennek. Összességében nemzetközi szinten elbizonytalanodni látszik a lakosság. Ez pedig – tette hozzá – hatással lehet a magyar gazdaságra és az exportra, sőt a munkahelyeket is veszélyeztetheti.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok