Kifejezetten az idősebbeket célozzák

Belendültek a nyugdíjasoknak csodaszereket kínálók

2020. október 7. Az utóbbi időben több olvasónk jelezte, hogy meglehetősen agresszíven keresték meg egészségügyi állapotfelmérést, immunerősítést kínáló cégek. Többekben felmerült, hogy ezek a vállalkozások valamilyen módon értesülhetnek a nyugdíjba vonulásról, mert ezt követően szinte azonnal megszaporodtak az ilyen telefonok.

„Nyugdíjasként az ilyen járványos időszakban különösen fontos, hogy vigyázzon az egészségére” – kezdte Erzsi beszámolója szerint egy immunerősítő csodaszert ajánló vállalkozás megbízottjaként bemutatkozó telefonáló. Olvasónkat azért háborította fel különösen ez a hívás, mert nincs még két hónapja sem, hogy nyugállományba vonult, és korábban sohasem keresték meg hasonló ajánlatokkal.  – Azt hiszik, ha valaki már nem dolgozik, az meg is hülyül? – háborgott portálunknak.

Erzsi arra lenne kíváncsi, hogy honnan szerezhették meg a számát. Ezzel pedig úgy tűnik, nincs egyedül. Többekben is felmerült, hogy ezek a vállalkozások valamilyen módon értesülhetnek a nyugdíjba vonulásról. Más olvasónk is jelezte, gyanúsnak találja, hogy viszonylag rövid idővel időskori járandósága folyósítását követően szaporodnak meg az ilyen telefonok.

Az egész egyébként akár véletlen is lehet (akár tömegével hívogathattak mindenkit, a napközben ráérőket pedig nyugdíjasnak gondolják). Nemrégiben ugyanis az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adott ki figyelmeztetést arról, hogy a koronavírus-járvány kiváltotta aggodalmakkal is visszaélve házalnak tisztességtelen vállalkozások hosszú élettel vagy jelentős egészségjavulással kecsegtető termékeikkel. Az ITM ugyan csak az internetes hirdetéseket vizsgálta, de logikus, hogy emellett ügynökök is belépnek a képbe.

Az ITM március óta közel száz megtévesztő webáruházat ellenőrzött próbavásárlással. Mint tudatták, hajmeresztő hazugságokkal környékezik meg a megtévesztésnek könnyen bedőlő célközönségüket. Az egyik oldal az állítólag 1896-ban született Erzsók nénivel készített álinterjúval ösztönzött vásárlásra. A kitalált matróna nyilatkozata szerint egy értisztító táplálékkiegészítőnek köszönheti, hogy ilyen tisztes kort élt meg.

Egy másik honlap szenzációként tálalta azt az álhírt, hogy Angela Merkel német kormányfőt egy magyar kórházban kezelték. A légből kapott tudósítás szerint az intézményben számára biztosított, magas vérnyomás elleni csodaszernek hála a kancellár „űrhajós lehetne”, az erei pedig „olyan tiszták, mint egy csecsemőé”.
Újra felbukkantak a termékbemutatók
A kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, Cseresnyés Péter viszont a Magyar Nemzetnek már kifejezetten azt mondta, hogy újra az idősek hiszékenységére épülnek a jutányosnak tűnő termékbemutatós lehetőségek. Szerinte ezek a megoldások már éppen eltűnőben voltak a mindennapokból, a szemfényvesztés jellegzetes piaca azonban a járvány felbukkanásával újra virágozni kezdett.

Jelezte továbbá, hogy a hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel öt százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat. Egy wellnesseszközöket a fogyasztóknak 700-800 ezer forintért áruló cég például tízmillió forintos büntetést kapott, miután hamis leleteket állított ki a vevőjelölteknek, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált nekik eladásra – idézett egy jellegzetes példát Cseresnyés.

A módszer ugyanaz, mint korábban: az átverős cégek gyors, hatékony, fájdalommentes és főleg ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatra szóló időpontot ajánlanak, és célzottan, név szerint keresik meg telefonon a nyugdíjasokat, akiket aztán egy orvosi rendelő hangulatát keltő helyiségben fogadnak. A „vizsgálat” eredményeként súlyosabb szövődményeket is kilátásba helyeznek, amit viszont megold az általuk ajánlott szer, illetve berendezés.

A hatásosságot tudományosnak tűnő, de a potenciális vásárló által nem ellenőrizhető állításokkal, adatsorokkal, felmérésekkel erősítik meg. A vevőjelölt önállóan szinte levegőt sem vehet, és csak akkor eresztik el, ha aláírt valamilyen kötelezvényt vagy kifizette a kért összeget. Terjedni kezdett az elsősorban egészségmegőrző hatással felruházott étrend-kiegészítők telefonos reklámozása, értékesítése is. Gyakori, hogy az első megrendelt csomagot ingyenesen, mindössze a szállítási költségért küldik el postán. Ezt követően azonban többnyire havonta automatikusan újraküldik a terméket, a vételár kiegyenlítéséhez viszont már csekket is mellékelnek.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok