Minden vizsgált hitelezőnél találtak rossz gyakorlatot
Témavizsgálatot végzett az MNB a BÁV Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél, a Zálog és Hitel Zrt.-nél, a Vajda Zálog Zrt.-nél, a Perun Zrt.-nél, az Uránia Zrt.-nél, az Unifinanz Zrt.-nél és a Corner Záloghitel Zrt.-nél 2019. január 1-től a vizsgálat lezárásának napjáig terjedő időszakot áttekintve. Az ellenőrzési eljárás célja többek között az volt, hogy megállapítsa, a pénzügyi vállalkozások tevékenysége fogyasztóvédelmi és prudenciális szempontból megfelel-e a jogszabályi előírásoknak, kiemelten a teljes hiteldíj mutató (THM) meghatározásáról, számításáról és közzétételéről szóló rendeletnek, illetve a fogyasztóknak nyújtott hitelekről szóló törvénynek.
Az ellenőrzés során kiderült, hogy egyik társaság sem tartotta be maradéktalanul a jogszabályi előírásokat. Számos lakossági ügyfelüknek a THM felső korlátját meghaladó hiteldíjjal nyújtottak kézizálog-kölcsönt. Az érintett fogyasztók nem kaptak pontos tájékoztatást a zálogkölcsön igénybevétele esetén őket terhelő fizetési kötelezettségekről, továbbá rejtve maradt előttük az is, hogy maximálisan mekkora kamatot számolhattak volna számukra fel.
A jegybank további kisebb súlyú, nem rendszerszintű hibákat is feltárt az eljárása során. Több társaság például nem rendelkezett a tevékenységéhez a jogszabályok által előírt megfelelő vagyonbiztosítással. A vizsgálat emellett három társaság esetében a belső ellenőrzés területén is azonosított problémákat (például a belső ellenőr alkalmazása, belső ellenőri jelentések elfogadása kapcsán), míg négy pénzügyi vállalkozásnál a rendszeres felügyeleti adatszolgáltatás terén tárt fel hiányosságokat.
A jegybank mindezek nyomán a 7 pénzügyi vállalkozás számára összesen 7,5 millió forint felügyeleti és 47,7 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki ma közzétett határozataiban. A bírságösszegek meghatározása során az MNB súlyosbító tényezőként vette figyelembe, hogy a feltárt hiányosságok jelentős számú fogyasztót érintettek. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a pénzügyi vállalkozások folyamatosan teljesítik a feltárt hibák kijavítását célzó intézkedéseket, kötelezéseket.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: ellenőrzés, MNB, bírság, záloghitelezők, zacik, THM, kamat, kamatplafon
Becsapták ügyfeleiket a zacik
2022. december 12. Hét záloghitelezőt ellenőrzött a Magyar Nemzeti Bank (MNB), és köztük egyetlen olyan sem akadt, ahol mindent rendben levőnek találtak volna. Számos lakossági ügyfélnek nyújtottak a megengedhetőnél drágábban hitelt.Témavizsgálatot végzett az MNB a BÁV Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél, a Zálog és Hitel Zrt.-nél, a Vajda Zálog Zrt.-nél, a Perun Zrt.-nél, az Uránia Zrt.-nél, az Unifinanz Zrt.-nél és a Corner Záloghitel Zrt.-nél 2019. január 1-től a vizsgálat lezárásának napjáig terjedő időszakot áttekintve. Az ellenőrzési eljárás célja többek között az volt, hogy megállapítsa, a pénzügyi vállalkozások tevékenysége fogyasztóvédelmi és prudenciális szempontból megfelel-e a jogszabályi előírásoknak, kiemelten a teljes hiteldíj mutató (THM) meghatározásáról, számításáról és közzétételéről szóló rendeletnek, illetve a fogyasztóknak nyújtott hitelekről szóló törvénynek.
Az ellenőrzés során kiderült, hogy egyik társaság sem tartotta be maradéktalanul a jogszabályi előírásokat. Számos lakossági ügyfelüknek a THM felső korlátját meghaladó hiteldíjjal nyújtottak kézizálog-kölcsönt. Az érintett fogyasztók nem kaptak pontos tájékoztatást a zálogkölcsön igénybevétele esetén őket terhelő fizetési kötelezettségekről, továbbá rejtve maradt előttük az is, hogy maximálisan mekkora kamatot számolhattak volna számukra fel.
Összesen 55,2 millió forint bírságot szabtak ki
A jegybank további kisebb súlyú, nem rendszerszintű hibákat is feltárt az eljárása során. Több társaság például nem rendelkezett a tevékenységéhez a jogszabályok által előírt megfelelő vagyonbiztosítással. A vizsgálat emellett három társaság esetében a belső ellenőrzés területén is azonosított problémákat (például a belső ellenőr alkalmazása, belső ellenőri jelentések elfogadása kapcsán), míg négy pénzügyi vállalkozásnál a rendszeres felügyeleti adatszolgáltatás terén tárt fel hiányosságokat.
A jegybank mindezek nyomán a 7 pénzügyi vállalkozás számára összesen 7,5 millió forint felügyeleti és 47,7 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki ma közzétett határozataiban. A bírságösszegek meghatározása során az MNB súlyosbító tényezőként vette figyelembe, hogy a feltárt hiányosságok jelentős számú fogyasztót érintettek. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a pénzügyi vállalkozások folyamatosan teljesítik a feltárt hibák kijavítását célzó intézkedéseket, kötelezéseket.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: ellenőrzés, MNB, bírság, záloghitelezők, zacik, THM, kamat, kamatplafon
Kapcsolódó anyagok
- 2023.03.09 - Gátlástalan alkuszokra csapott le az MNB
- 2023.01.02 - Lazán kezelte a pénzmosási gyanút a MagNet
- 2022.12.05 - Bírsággal díjazta az MNB a MOL jó hírét
- 2022.11.25 - Átverte az ügyfeleit a K&H Bank, 48 milliós bírságot kapott
- 2022.11.14 - Már 50 milliós bírság felett jár a jobb hitelt ígérő cég
- 2022.11.03 - Pénzmosási kockázat miatt büntettek négy bankot
- 2022.10.22 - Itt a córesz, felpörögtek a zacik
- 2022.09.02 - Filléres bírsággal úszta meg ügyfelei félretájékoztatását a MetLife
További kapcsolódó anyagok