Az Otthon Centrumnál személyi kölcsönnel pótolhatták az önerőt

2019. március 20. Az Otthon Centrum (OC) holding hitelközpontja a felügyeleti vizsgálat szerint engedhette ügyfeleinek, hogy a szükséges önerőt személyi kölcsönnel fedezzék. Ennek bizonyára örültek a lakást keresők, pedig nem biztos, hogy (a kockázaton túl) jól jártak, a közvetítő ugyanis nem adott át kellő számú versengő ajánlatot.

Nem az elvárható gondossággal közvetített hitelt a HC Központ Kft. – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ezért 8 millió forint bírsággal sújtotta a társaságot. Mint hangsúlyozták, a HC az Otthon Centrum Holding tagjaként a hitelközvetítői piac jelentős szereplője (tavaly év végén a Duna House hitelközvetítője 17 milliós büntetést kapott szinte pont ugyanilyen gondok miatt). A rendszerben rejlő kockázatok megfelelő csökkentését – nyomatékosították – az MNB nemcsak a bankoktól, hanem a közvetítőktől is elvárja.

Az MNB vizsgálata során megállapította: a HC Központ nem tudta alátámasztani, hogy az ügyfeleknek nyújtott ajánlatai során vizsgálta az ügyletek – a jövedelemarányos törlesztőrészletről és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló JTM rendeletben előírt – hitelezhetőségi korlátját, így azt sem, hogy az adott ügyfélnek van-e más hitelkérelme vagy folyósított egyéb hitele. A felügyeleti hatóság szerint több esetben vélelmezhető volt, hogy a személyi kölcsön valójában a szükséges önerőt pótolta.
 

A tájékoztatással és panaszkezeléssel is akadtak gondok

 
A „túlhitelezésnek” persze általában örülnek az érintettek, hiszen így lakáscéljuk jobban megvalósítható. Hosszabb távon persze magasabb kockázatot is vállalnak. Ennek a rizikónak a mérséklését szolgálják az adósságfékre vonatkozó szabályok. Az MNB szerint azzal, hogy a HC Központ a többszöri párhuzamos hitelfelvételének kockázatáról nem tájékoztatta megfelelően sem a fogyasztókat, sem a jelzáloghitelt folyósító hitelintézetet, mindkét kör érdeke sérülhetett.

A HC ellenőrzése során egyébként nem csak az adósságfék terén találtak problémát. A társaság nem tudta igazolni azt sem, hogy az igényfelmérést miképp végezte el, és átadott, illetve elemzett-e kellő számú versengő hitelajánlatot ügyfeleknek. A panaszkezelési szabályzat tartalma és annak közzététele nem felelt meg az előírásoknak. A többes ügynök emellett nem mindenkor nyújtott megfelelő tájékoztatást ügyfeleinek a jogorvoslati lehetőségekről s a panaszok teljes körű kivizsgálásának eredményéről sem.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok