Mintha jöhetne a vízözön 2018 után
2016. március 31.
A múltban felhalmozott, a jelenleg keletkező, de a jövőben képződő forrásokat is igyekszik elkölteni a kormány – állította friss elemzésében a GKI Gazdaságkutató. Konkrét példákat is hoztak. A kiadott anyag elsősorban makrogazdasági, így arról nem is szólnak – amiről gazdasági szakemberek között egyre több szó esik –, hogy az „újburzsoázia” mennyire állhatná meg a helyét normál piaci viszonyok között.
A kormányzat elmúlt hat évben tett „nagy ívű” ígéretei és lépései (az ingyenes vagy „rezsicsökkentett” közszolgáltatásokon át az olyan nagy közösségi álmokig, mint a foci és a stadionépítés) látszólag vonzóak – nyomatékosította a GKI legújabb elemzésében –, de fő céljuk leplezni az erőforrások alapvetően hatalmi érdekeket szolgáló felhasználását. Mint kiemelték: a kormányzat nemcsak a múltban felhalmozott és a folyamatosan képződő forrásokat éli fel, de tömegesen tervez a jövő terhére való, feltehetőleg soha meg nem térülő kötelezettségvállalásokat is. A múltban felhalmozott források felélésének tipikus példájának tartják a magán-nyugdíjpénztári vagyon és éves befizetés kvázi államosítását.
A folyó források felélésével kapcsolatban a lehívható uniós támogatások maximálását említették. Ennek a pénznek a költése pedig érzékelhetően független felhasználásuk hatékonyságától (amúgy szerintünk ez korábban és más országokban sem ismeretlen jelenség, ami az uniós mechanizmust és szokásokat minősítheti)). A jövő terhére való költekezés sajátos formájának tartják a kutatók azt a kormányzati elképzelést, hogy legkésőbb 2019 elejére az összes EU-támogatást fizessék ki. Ez nemcsak nehezen megvalósítható, ennek következtében rögtönzésre, pazarlásra ösztönző, de 2019. utánra a növekedés további lassulását is előrevetít.
Kifejezetten a jövő terhére való eladósodást jelentik még a GKI szerint a kormányzat gigantomán és részben titkos tervei a paksi atomerőműtől kezdve a budapesti olimpián át a Budapest-Belgrád vasútvonalig vagy akár a Várnegyed és a Városliget érthetetlen átalakításáig. Mint leírták: noha ezekben társadalmi egyetértés nincs, költséges előkészítésük megkezdődött. Mindez – tesszük már mi hozzá – olyan képet rajzol, mintha úgy gondolnák, hogy 2018 után jöhet akár a vízözön.
Az itteni lakosok (tulajdonképpen akár bukik a mostani kormányzat, akár nem) nagy valószínűséggel nem értik majd, mitől is vált minden rosszabbá (baj esetén már nincs sok tartalék, hiszen már most is nagyon nagy az adóteher, aminek a legkevésbé jelentős eleme az szja). Információink szerint abban bíznak, hogy az ország majd „kinövi” a gondjait. Vagyis: a meglóduló gazdasági növekedés, az ebből származó jövedelmek akkorát javítanak az ország helyzetén, hogy mindez „belefér”. Ezt azonban már a 2010-es kormányra kerülés óta így gondolják, de a valóság valahogy nem igazán támasztja alá az erre vonatkozó reményeket.
A tavalyi magyar növekedés – ismerte el a GKI – több mint egy százalékponttal gyorsabb volt az EU 1,8 százalékos átlagánál, a régióban azonban a szlovák, a lengyel, a román és a cseh növekedéstől is elmaradt. 2016 elején a magyar gazdaságra vonatkozó különböző növekedési előrejelzések trendjükben, sőt számszerűleg is igen közel állnak egymáshoz. Nemcsak abban van egyetértés, hogy 2015 után 2016-ban is folytatódik a lassulás, majd 2017-ben némi gyorsulás várható, de abban is, hogy az ütemváltozás elsősorban az EU-támogatások és ezzel a beruházások függvénye. Idén a GKI 2,3 százalékos bővülésre számít.
Egyelőre azonban meglehetősen sokan érezhetik, hogy jobban élnek a korábbinál. A lakosság egy részének növekvő jövedelme, csökkenő hitelterhe és növekvő vásárlási hajlandósága a külföldön dolgozók hazautalt jövedelmével együtt egyre inkább élénkíti, a kutatók szerint 2016-ban legalább három százalékkal növeli a fogyasztást. Az elkölthető jövedelem azért is változhat, mert a – ahogy a GKI fogalmazott – a külföldi munkavállalás és az oktatási rendszer elavultsága miatt számos szakmában munkaerőhiány, ezzel összefüggésben erős béremelési nyomás tapasztalható. Hozzátették azonban, hogy máshol viszont a minimálbér 5,7 százalékos emelése is nagy gondot okoz. (Más kutatók számaiból jól látszott, hogy nőtt a társadalmi szakadék.)
Úgy gondoljuk, az a sajátos helyzet, amelyben együtt létezik a munkanélküliség és a kínzó munkaerőhiány (ráadásul minderről igazán nem tudunk pontos képet alkotni) önmagában is komoly strukturális gondokra utal. A GKI által felvázolt makrogazdasági tényezők mellett érdemes legalább egy gondolat erejéig kitérni a gazdálkodókat és munkavállalókat érintő helyzetre is. Az nagyon jól látszik, hogy a kormányzat (a munka törvénykönyve dolgozók számára kedvezőtlen változtatásaival, de például a sztrájkot szinte lehetetlenné tevő szabályokkal is) a vállalkozói körnek igyekszik kedvezni. Ide soroljuk a közmunka idei kiterjesztését is.
Kérdés azonban, hogy a most kifejezetten agresszív módszerekkel (monopolhelyzet vagy kvázi monopolhelyzet, egyéb szabályozási kedvezmények, állami támogatások, kedvező hitelek, gyengén tartott forint) kialakítandó „újburzsoázia” mennyire lehetne képes megállani a saját lábán. Ezen a téren pedig igen erős kételyeink vannak.
Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: gazdaságpolitika, uniós támogatás, növekedés, munkaerőpiac, fogyasztás, rezsicsökkentés, GKI
Az ország jövőjét éli fel a kormány?
Fotó: Azénpénzem
A kormányzat elmúlt hat évben tett „nagy ívű” ígéretei és lépései (az ingyenes vagy „rezsicsökkentett” közszolgáltatásokon át az olyan nagy közösségi álmokig, mint a foci és a stadionépítés) látszólag vonzóak – nyomatékosította a GKI legújabb elemzésében –, de fő céljuk leplezni az erőforrások alapvetően hatalmi érdekeket szolgáló felhasználását. Mint kiemelték: a kormányzat nemcsak a múltban felhalmozott és a folyamatosan képződő forrásokat éli fel, de tömegesen tervez a jövő terhére való, feltehetőleg soha meg nem térülő kötelezettségvállalásokat is. A múltban felhalmozott források felélésének tipikus példájának tartják a magán-nyugdíjpénztári vagyon és éves befizetés kvázi államosítását.
A folyó források felélésével kapcsolatban a lehívható uniós támogatások maximálását említették. Ennek a pénznek a költése pedig érzékelhetően független felhasználásuk hatékonyságától (amúgy szerintünk ez korábban és más országokban sem ismeretlen jelenség, ami az uniós mechanizmust és szokásokat minősítheti)). A jövő terhére való költekezés sajátos formájának tartják a kutatók azt a kormányzati elképzelést, hogy legkésőbb 2019 elejére az összes EU-támogatást fizessék ki. Ez nemcsak nehezen megvalósítható, ennek következtében rögtönzésre, pazarlásra ösztönző, de 2019. utánra a növekedés további lassulását is előrevetít.
Térségünkben nem igazán büszkélkedhetünk a növekedésünkkel
Kifejezetten a jövő terhére való eladósodást jelentik még a GKI szerint a kormányzat gigantomán és részben titkos tervei a paksi atomerőműtől kezdve a budapesti olimpián át a Budapest-Belgrád vasútvonalig vagy akár a Várnegyed és a Városliget érthetetlen átalakításáig. Mint leírták: noha ezekben társadalmi egyetértés nincs, költséges előkészítésük megkezdődött. Mindez – tesszük már mi hozzá – olyan képet rajzol, mintha úgy gondolnák, hogy 2018 után jöhet akár a vízözön.
Az itteni lakosok (tulajdonképpen akár bukik a mostani kormányzat, akár nem) nagy valószínűséggel nem értik majd, mitől is vált minden rosszabbá (baj esetén már nincs sok tartalék, hiszen már most is nagyon nagy az adóteher, aminek a legkevésbé jelentős eleme az szja). Információink szerint abban bíznak, hogy az ország majd „kinövi” a gondjait. Vagyis: a meglóduló gazdasági növekedés, az ebből származó jövedelmek akkorát javítanak az ország helyzetén, hogy mindez „belefér”. Ezt azonban már a 2010-es kormányra kerülés óta így gondolják, de a valóság valahogy nem igazán támasztja alá az erre vonatkozó reményeket.
A tavalyi magyar növekedés – ismerte el a GKI – több mint egy százalékponttal gyorsabb volt az EU 1,8 százalékos átlagánál, a régióban azonban a szlovák, a lengyel, a román és a cseh növekedéstől is elmaradt. 2016 elején a magyar gazdaságra vonatkozó különböző növekedési előrejelzések trendjükben, sőt számszerűleg is igen közel állnak egymáshoz. Nemcsak abban van egyetértés, hogy 2015 után 2016-ban is folytatódik a lassulás, majd 2017-ben némi gyorsulás várható, de abban is, hogy az ütemváltozás elsősorban az EU-támogatások és ezzel a beruházások függvénye. Idén a GKI 2,3 százalékos bővülésre számít.
Valami itt nagyon nem stimmel
Egyelőre azonban meglehetősen sokan érezhetik, hogy jobban élnek a korábbinál. A lakosság egy részének növekvő jövedelme, csökkenő hitelterhe és növekvő vásárlási hajlandósága a külföldön dolgozók hazautalt jövedelmével együtt egyre inkább élénkíti, a kutatók szerint 2016-ban legalább három százalékkal növeli a fogyasztást. Az elkölthető jövedelem azért is változhat, mert a – ahogy a GKI fogalmazott – a külföldi munkavállalás és az oktatási rendszer elavultsága miatt számos szakmában munkaerőhiány, ezzel összefüggésben erős béremelési nyomás tapasztalható. Hozzátették azonban, hogy máshol viszont a minimálbér 5,7 százalékos emelése is nagy gondot okoz. (Más kutatók számaiból jól látszott, hogy nőtt a társadalmi szakadék.)
Úgy gondoljuk, az a sajátos helyzet, amelyben együtt létezik a munkanélküliség és a kínzó munkaerőhiány (ráadásul minderről igazán nem tudunk pontos képet alkotni) önmagában is komoly strukturális gondokra utal. A GKI által felvázolt makrogazdasági tényezők mellett érdemes legalább egy gondolat erejéig kitérni a gazdálkodókat és munkavállalókat érintő helyzetre is. Az nagyon jól látszik, hogy a kormányzat (a munka törvénykönyve dolgozók számára kedvezőtlen változtatásaival, de például a sztrájkot szinte lehetetlenné tevő szabályokkal is) a vállalkozói körnek igyekszik kedvezni. Ide soroljuk a közmunka idei kiterjesztését is.
Kérdés azonban, hogy a most kifejezetten agresszív módszerekkel (monopolhelyzet vagy kvázi monopolhelyzet, egyéb szabályozási kedvezmények, állami támogatások, kedvező hitelek, gyengén tartott forint) kialakítandó „újburzsoázia” mennyire lehetne képes megállani a saját lábán. Ezen a téren pedig igen erős kételyeink vannak.
Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: gazdaságpolitika, uniós támogatás, növekedés, munkaerőpiac, fogyasztás, rezsicsökkentés, GKI
Kapcsolódó anyagok
- 2018.04.09 - A legelesettebbek között tarolt a kormánypárt
- 2017.08.17 - Felpörgették a kéményellenőrzéseket
- 2017.07.16 - Már szétrohadóban a magyar vízellátás
- 2017.04.19 - Ez már tényleg a rabszolgamunka törvénykönyve lesz?
- 2017.02.10 - Uniós támogatást kaptak, mégis lehúzták a rolót
- 2017.01.27 - Az állami áramcégé az állami közműszolgáltató fele
- 2017.01.03 - Felmérték, ennyire kínzó a munkaerőhiány
- 2016.11.15 - Lelepleződött a rezsicsökkentési kamu
- 2016.11.07 - Megkoplaltuk ezt a felminősítést
- 2016.09.23 - Felminősítés: ki nyer ezzel?
- 2016.08.23 - Ismét jön a kedvezményes tűzifa
- 2016.07.31 - Teljes foglalkoztatás? A statisztika mindent elbír
- 2016.07.24 - Rezsiszámla: ezt teheti, ha packázik a szolgáltató
- 2016.07.05 - A kormány nagy béremelési mutatványa
- 2016.06.29 - Zűrzavar a rezsiszámlák körül
- 2016.06.16 - Már milliárdokat hozott az EB
- 2016.06.01 - Döbbenet, mennyien nem akarnak alkalmazottak lenni
- 2016.04.29 - Milliókat hozhat a tájékozódás
- 2016.04.14 - Jövőre már itt a Kánaán!
- 2016.03.17 - Egyre kevésbé találnak dolgozót a cégek
- 2016.02.28 - Kiket kapkodnak el a munkaerőpiacon?
- 2016.02.24 - Nőtt a társadalmi szakadék
- 2016.02.08 - Olcsó hitelek a vállalkozásoknak
- 2015.12.10 - Menekülnének Magyarországról a munkavállalók
- 2015.09.13 - Így sanyargatják a magyar munkavállalókat
- 2015.09.09 - Furcsa játék a rezsiköltségekkel
- 2015.07.13 - Kiknek a zsebe hízott százmilliárdokkal?
- 2015.02.20 - Hogyan hamisítják a statisztikát?
További kapcsolódó anyagok