Az MNB 24 milliós bírságot szabott ki a Raiffeisenre

2018. július 25. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálata során megállapította, hogy a Raiffeisen Bank adatszolgáltatása hiányos, emellett gondok vannak például az ügyfélminősítéssel. A jegybank tudatta, hogy a „feltárt számos jogsértés” miatt 24 millió forintra büntette a hitelintézetet.

Az MNB célvizsgálat keretében – a 2016. december 31. és 2018. június 29. közötti időszakot áttekintve – ellenőrizte, hogy a Raiffeisen Bank miként tesz eleget a kötelező intézményi adatszolgáltatásra vonatkozó jogszabályi és belső szabályozási előírásoknak. Ellenőrizte továbbá – egyebek közt az egyik társhatóság külön erre vonatkozó jelzése alapján is – a hitelintézet fedezetekre vonatkozó szerződéskötési, befogadási gyakorlatát is.

A jegybank tájékoztatása szerint az eljárás során több, elsősorban az adatszolgáltatási rendszert és az ügyletminősítéshez kapcsolódó belső szabályozási gyakorlatot érintő problémát azonosított a banknál. Hiányosságokat tárt fel a tőkeszámítással, a kihelyezett hitel állomány alakulásával, a hitelkockázatokkal, valamint a teljesítő és nem teljesítő kitettségekkel összefüggő adatszolgáltatások körében. Emellett megállapította, hogy a bank a fedezetekre vonatkozó szerződéskötési, befogadási gyakorlata sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak.

Mint hangsúlyozták: a megfelelő adatminőség és a jogszabályszerű adatszolgáltatás biztosítja, hogy a felügyeleti hatóság és maga a hitelintézet is valós képet kapjon a működési kockázatokról, s azokat proaktívan kezelhesse. Mindezek alapján a jegybank ma publikált határozatában kötelezte a Raiffeisen Bankot, hogy a feltárt hiányosságokat 2018. szeptember 30-ig szüntesse meg. A jogsértések miatt az MNB a hitelintézetre összesen 24millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosító körülményként vette figyelembe a feltárt számos jogsértés magas vagy jelentős kockázati besorolását. Enyhítő körülménynek számított, hogy a hiányosságoknak nem volt hatása az ügyfelekre, más piaci szereplőkre, valamint hogy a hitelintézet számos problémát már a vizsgálat során kijavított, s végig együttműködő magatartást tanúsított.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok