Az autók felét küldené kényszerpihenőre a főváros
2017. október 18. Keményebb korlátozásokat vezetne be a Fővárosi Közgyűlés a szmogriadók idejére. Mint az erről készített előterjesztésből kiderül: két év múlva a 2015-ös adatok alapján a gépkocsik 52 százalékára terjedne ki a riasztási fokozat forgalomkorlátozása.Módosítaná a szmogrendeletet Budapest vezetése. A Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztés az MTI tudósítása szerint a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú (Euro 3-as dízelüzemű) gépjárművek forgalmát is. Az intézkedéssel – mint írták – a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne. A javaslat a rendelkezést 2018. október 1-jén léptetné hatályba.
A változások azonban ezzel nem érnének véget. Egy évre rá, vagyis 2019. október 1-jétől a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú (Euro 4-es dízelüzemű) gépjárművek sem közlekedhetnének a szmogriadó idején. Az előterjesztés szerint ekkorra a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá.
Az előterjesztésben javasolják a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is.
Mint a javaslatban szerepel: ha az üzemben tartott gépjárművekhez képest a korlátozott szennyezőbb gépjárművek aránya kisebb lesz mint 45 százalék, akkor a rendeletet indokolt lesz úgy felülvizsgálni, hogy a fővárosi riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (a 12-es, dízelüzemű Euro 5-ös), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű Euro 6-os) kerüljenek korlátozás alá.
Ugorhat minden kedvezmény is
A szigorítások mellett hatályon kívül helyeznék a Fővárosi Közgyűlés januári döntését, amiben lehetővé tették a szennyezőbb gépjárművekkel közlekedőknek, hogy szmogriadó idején ingyenesen vehessék igénybe a helyi közösségi közlekedést. Úgy vélik ugyanis, hogy az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy „a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek". Árulkodó viszont, hogy arról is szót ejtettek, hogy ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján, naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna.
Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére.
Szerző: Azénpénzem/MTI
Címkék: autó, gépkocsi, Budapest, szmogriadó