Az akciós trükközések ellen már az unió is fellépne

2019. november 29. Miközben a vásárlókat magas (50-80 százalékos) számokkal bombázzák, a netes kereskedők szerint a Fekete Pénteken az átlagos kedvezmény idén csak 17,5 százalék körül alakul. Az eltérés a különböző trükközésekből származhat.

A Deloitte 2019-es kutatása szerint az Egyesült Államokban idén már minden korosztályban nagyobb az érdeklődés a Cyber Monday, mint a Black Friday akciói iránt. Különösen igaz ez a legfiatalabb korcsoportra. A Deloitte felmérése szerint a fogyasztók 74 százalékát az árengedmények befolyásolják leginkább.

Itthon is valószínűleg az árengedmények motiválják leginkább a vásárlókat. Mint a Deloitte megállapította, ehhez képest érdekes, hogy az e-kereskedők szerint az átlagos Fekete Péntek-kedvezmény idén csak 17,5 százalék körül alakul. Miközben nagyon gyakori például, hogy magas, „akár" 50-80 százalékos árengedménnyel hirdetik magukat ebben az időszakban a webáruházak.

Sajnos sok üzlet – állítja a tanácsadó cég – még mindig nem tartja tiszteletben az egyértelmű fogyasztóvédelmi szabályokat, és különböző trükkökkel igyekszik a fogyasztók figyelmét felkelteni annak érdekében, hogy a vásárlót a honlapjára csalogassa, és rábírja valamilyen termék megvásárlására. Sokszor fordul elő, hogy a hirdetésben megjelölt kedvezmény kizárólag olyan árucikkeknél elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tipikus termékek.

Szintén gyakori, hogy az akcióban meghirdetett kedvezményeket nem az akció előtti tényleges árból adják, hanem az akciós időszakban közzétett fiktív árból, holott a fogyasztóvédelmi szabályok szerint az a gyakorlat, hogy a vállalkozás „akciója" ténylegesen nem jelent a korábbi áraihoz képest engedményt, jogellenes. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportvezetője szerint ez a visszaéléstípus annyira gyakori, hogy az EU a napirenden lévő fogyasztóvédelmi módosító csomagjában kifejezetten úgy rendelkezik, hogy a tagállamoknak a következő kétéves távlatban tagállami szinten is be kell majd vezetniük azt a szabályozást, hogy az akciós árak alkalmazásánál a referenciaárat – amelyből a kedvezményt adják – az akciót megelőző 30 nap legalacsonyabb ára alapján kell majd feltüntetni.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok