Átverés is lehet az olcsóbb ár

Az akciós tébolyban is légy észnél!

A K&H a tudatosság szükségességét hangsúlyozza
Fotó: K&H
2018. november 21. Nagyon belehúztak az akciózásba a webes áruházak. Már szinte a csapból is a Black Friday folyik. Nem árt azonban résen lenni, hogy a hihetetlen akciók után kialakított ár valóban annyira kedvező-e. A költés nagyságának felfelé srófolása terén is jobb a visszafogottság. Bukkantunk olyan webáruházra, amely a díjmentesség szállításhoz szükséges költési korlátot éppen a napokban emelte 15 ezerről 20 ezer forintra.

Legutóbb az Alza.hu webáruházzal szemben indított versenyfelügyeleti eljárást a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) „Black Friday” akciója miatt. Azt a benyomást kelthették a fogyasztókban, hogy kiemelkedő mértékű, akár 80 százalékos kedvezményre tehetnek szert a Black Friday idején történő vásárlással. A hatóság azonban valószínűsíti, hogy az akcióban részt vevő termékeknek csupán egy szűk köre volt elérhető 80 százalék feletti kedvezménnyel, és a kimagasló árleszállítás nem a hirdetésekben kiemelt termékeket érintette.

Nem ez lenne az első online shop, amely a kecsegtető akciók ígéretével átverte a fogyasztókat. A GVH korábban több alkalommal szabott ki versenyfelügyeleti bírságot a fogyasztókat megtévesztő „Black Friday”, illetve adventi hétvégi akciók miatt. Nemrégiben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) arra figyelmeztetett, hogy a webáruházak és a hagyományos boltok az akció előtti napokban felemelik a termékek árát, majd abból számítják az akció mértékét.

A korlátokkal is a pénzköltést akarják növelni


Tanácsuk szerint, ha valaki már előre tudja, hogy mit szeretne megvásárolni, érdemes napokkal korábban áruösszehasonlító oldalakon utánanézni az aktuális áraknak, és ezek figyelembe vételével nézegetni az akciós árakat. Több felmérés is rávilágított már arra, hogy a magyar fogyasztók különösen „ugranak” az árleszállításra. A nagyobb költés generálására találták pedig ki a webshopok a kiadástól függő szállítási díjakat.
 
Amikor tisztességtelen az akció
MegnevezésElőírás
Kifogy a jó áron kínált készletHa egy adott időszakra vonatkozik az akció (Black Friday), akkor ebben az időszakban biztosítani kell a várható igénynek megfelelő készletet
Fiktív elárazásTízmilliós bírságot kockáztat az a kereskedő, akinek az eredeti (áthúzott) ára nem igazolhatóan valós, legalább több hétre visszamenőleg
Vonzó számok (pl. 80% engedmény)A legmagasabb reklámozott kedvezménnyel a releváns árukészletnek legalább 20 százalékát kell ellátni
Akciós termékre nincs garanciaHa a termék jótállásra kötelezett, az töredék ár esetén is érvényes
Forrás: CP Contact fogyasztóvédelmi vállalkozás 

Bukkantunk olyan webáruházra, amely a díjmentességhez szükséges költési korlátot éppen a napokban emelte 15 ezerről 20 ezer forintra. Az igazán nagyok persze lejjebb adják. Az Extrém Digital (E-Digital), a Media Markt és a Mall.hu is 10 ezer forintos költés felett szállíttatja díjmenetesen házhoz a normál csomagokat. Ugyanekkora a korlát például a Best Byte webshopban is. A szállítás az eMAG-nál 15 ezer forint felett lehet ingyenes.

Felbukkant még az online vásárlásnál egy érdekes plusz (de tulajdonképpen érthető) költség. A Mall.hu azoknak, akik vásárlásukat nem előre utalással egyenlítik ki, 490 forintos kezelési költséget számol fel. Az E-Digital az utánvétes (futárnál, átvételkor készpénzben fizetendő) fizetési móddal kért házhoz szállítás esetén 190 forintot kér.

A neten rendelőknek az extra lehetőségekre sem árt figyelniük. Például a háztartási nagygépeknél nem véletlenül arathat a Media Markt. Ők ugyanis kérésre díjmentesen elszállítják régi készüléket. Az elszállítás feltétele, hogy a leadandó készülék a kiszállítás helyszínén legyen, és szállításra készen (a beépített gépek legyenek a helyükről kiszerelve, lecsatlakoztatva, a hűtő leeresztve) álljon. Ma már kínál ilyen lehetőséget (külön és előzetes kérésre) a Mall.hu is.

Mennyi vajon az annyi?


Vadul küzdenek a kereskedők ilyenkor novemberben a vevők forintjaiért. A Blokkk.com szerint úgy tűnik, a különböző akciók nélkül a webshopok akár be is zárhatnának. Az online áruházak többsége (egyelőre az egyetlen kivétel az eMAG) a szakportál szerint szégyenlős, és elsősorban weblapja látogatottságáról, esetleg vásárlások számáról vagy kosárértékről beszél a nyilvánosság előtt. Ebből viszont semmit sem lehet kihámozni arról, mennyi bevételre tett szert.
A kereskedők árengedményekkel a vevőket, az Erste viszont kedvezményt hirdetve a kereskedőket csábítja. A „Black Friday” elnevezésű, november 23-ától kínált számlacsomagjában az elektronikus utalások, a pénztári, illetve a zsákos forint készpénz-, valamint a pénztári valutabefizetések díjából enged. A kisvállalkozások havi 1,5 millió forintos számlaforgalomig a lehetőségek közül egyet, 1,5-5 millió forint között kettőt választhatnak, míg havi 5 millió forint felett mindhármat igénybe vehetik.
A Blokkk.com több évre visszatekintve kimutatta, hogy a webáruházak növekedésének üteme novemberben, decemberben és éves szinten is lassult (de azért nincs ok a fanyalgásra). A forgalmi olló pedig nem nagyon akar csökkenni a november és a december között (eddig ez 4-6 milliárd forint volt a december javára). A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból. Az idén első alkalommal vásárlókéhoz hasonló minden tizedik megkérdezett a korábbi év(ek) után idén kihagyja a fekete pénteket, a lakosság fele pedig sem korábban, sem idén nem kíván részt venni az akcióban.

A PayPal online fizetési szolgáltató viszont azt közölte, hogy az ő adatai szerint meredeken nő a Black Friday és a Cyber Monday népszerűsége Magyarországon: amíg 2016-ban 13 százalékkal, 2017-ben már 40 százalékkal nőtt az online vásárlások száma az előző évhez viszonyítva. Bár szerintük ezek a vásárlási szezon kezdetét jelző alkalmak eddig jellemzően a külföldi webshopokban csengették a kasszát, a hazai kiskereskedelem szereplői is egyre jobban felzárkóznak. A kutatásban azt mutatták ki, hogy a PayPal-t használó magyaroknak már 17 százaléka költ hazai online boltokban Black Friday alkalmával.
 
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!



Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok