Rejtett aknák az új díjfizetési rendszerben
2015. január 2.
FRISSÍTETT Több csapda is várja a matricakímélő autósokat az idén életbe lépett díjfizetési rendszerben. A Budaörsi úton (képünkön) az új nyugati kapu elkészültéig igazi kalandjáték indul. A legkevésbé Veszprém és Vas megyei matricát, leginkább Pest megyeit érdemes venni.
Alig több mint két hete szivárgott ki, hogy a kormány fizetőssé teszi a városokat elkerülő autópályákat is. A rendelet végül december 30-án jelent meg, bár matricát még az óév utolsó napján sem lehetett kapni. A kormányzat megyénként térképekkel is segít az autósoknak az eligazodást a költségeiket „jelentősen csökkentő” (a költségvetésnek közben legalább húszmilliárd plusz hozó) megyei matricák vételéhez. Megnéztük, mikre érdemes figyelni, és miként lehet esetleg kijátszani az új sarcot, kik a legnagyobb nyertesek és vesztesek.
A legravaszabb csapda alighanem az M0 és az M5, valamint az M0 és a rövidke M4 kereszteződésében várja a gyanútlan autósokat. Az M0-nak ugyanis – mint azt mindenki tudja - csak bizonyos szakaszai váltak fizetőssé csütörtök hajnaltól, az EU által finanszírozott szakaszokat a kormány őszinte sajnálatára muszáj volt meghagyni ingyenesnek. Azok azonban, akik az említett két csomóponthoz a díjmentes szakaszokon közelednek, csak igen körmönfont módon, szervízutak, le- és feljárók, körforgalmak labirintusszerű kanyarulatait igénybe véve juthatnak le az autópályáról. Igen könnyű akár akaratlanul is feltévedni az M0 továbbvezető, vagy az M5, illetve az M4 fizetős szakaszaira, és annak, akinek nincs matricája, már ketyeghet is a bírság.
Idén még külön kalandjáték is várja azokat, akik Őrmezőre, Gazdagrétre vagy Sasadra próbálnak eljutni a Budaörsi úton. Az új Sasadi úti csomópont építése miatt – az építés szükségleteinek megfelelően - napról-napra nehezen kiismerhetően változnak a sávok terelései. Így azok, akik időben nem a megfelelő sávba sorolnak, már nem tudnak letérni a Sasadi út vagy a Balatoni út felé, és óhatatlanul rákényszerülnek a fizetős szakaszra. Rutinból vezetni tehát káros lehet a pénztárcára. December utolsó napjaiban például már jócskán a városhatáron belül, valahol a Pannonhalmi út környékén kezdődött az útvesztő. (Szökési lehetőséget ugyan lehet még találni a pálya elején levő ÖMV és Agip kúton keresztül, de vélhetőleg nem sokan ismerik ezt a menekülőutat.)
Alighanem újabb hungarikumot sikerült feltalálni az új matricás rendszerrel (a már említett költségcsökkentő és egyúttal a költségvetés bevételeit is növelő hatás mellett). A most bevezetett szisztémáról elmondható, hogy hatékonyan egyesíti a használatarányos (fizikai vagy elektronikus kapukkal ellátott – emlékszik még valaki arra a mondásra, hogy a kapuk a focipályákra valók?) és az átalánydíjas (fizikai vagy elektronikus matricás) rendszer hátrányait. Természetesen valóban akadhatnak, akik jól járnak az új rendszerrel, például azok, akik eddig éves matricát vettek, de csak egy-egy, néhány megyére kiterjedő szakaszon járnak rendszeresen.
A legnagyobb, Guiness Bookba kívánkozó „üzletet” valószínűleg a Vas és a Veszprém megyeiek kötik, előbbiek a félig kész M86-os gyorsforgalmi út használatáért, utóbbiak a megye délkeleti csücskén áthaladó M7 pár kilométeréért vehetnek matricát. Amúgy Hende Csaba honvédelmi miniszter, mellesleg Szombathely országgyűlési képviselője még a Vas Népe december 31-i számában is azt nyilatkozta, hogy az M86 nem válik fizetőssé, szavaira azonban szinte azonnal rácáfoltak a megjelenő hivatalos térképek.
De az M7-es ügye sem mentes némi zavartól: a sajtó számításai és kormányzati tájékoztatók egyaránt arról írtak, hogy annak, aki Budapestről a Balatonra igyekszik, egy húszezer forintos, négy elemből álló kollekcióra van szüksége (Pest, Fejér, Veszprém Somogy). A megjelent térképek szerint azonban a Veszprém megyei szakaszon a balatonvilágosi lejáróig – ez az egyetlen lejáró a megyében - nyugat felől somogyi, kelet felől Fejér megyei matricával lehet autózni. Az általános elv szerint ugyanis az első lejáróig mindenütt lehet menni a szomszéd megye matricájával. Hasonlóan szerencsések lehetnek azok, akik az M1-esen járnak rendszeresen Budapest és Győr között. Ők - feltéve, hogy nem használják az M6-ost és az M7-est – a Fejér megyei matrica árát takaríthatják meg: az M1 bicskei csomópontját ugyanis az egyik irányból Komárom-Esztergom megyeivel, a másikból Pest megyeivel megközelíthetik.
Mellesleg a Veszprém megyeiek örülhetnek, hogy a 8-as út Veszprém és Várpalota közötti szakaszáról néhány éve – leromlása miatt – lekerült a gyorsforgalmi út tábla, így most ingyenesen autózhatnak ezen a szakaszon. Rossz hír lehet viszont, hogy a 8-ast a másik végéről kezdve jó ideje gyors ütemben korszerűsítik, Székesfehérvár és Várpalota között kisebb kihagyásokkal készen is van. Előbb-utóbb nyilván bekerül a fizetős szakaszok közé – használható elkerülő viszont itt nincs.
Egymást követően jelennek meg az eddig ellentmondásosnak látszó információkat pontosító közlések. A Nemzeti Útdíjfizető honlapjára délelőtt (tehát az eredeti cikkünk megjelenését követően) kitett kisokos szerint a megyei matricák mégsem használhatók a következő megye első lehajtójáig, vagyis a határokon átvezető szakaszokra mindkét megye matricájára szükség van. Az M7-es rövidke veszprémi és az M1 Fejér megyei szakaszán a végigautózáshoz így három matricára van szükség. Ezzel megint csak újabb hungarikum született: a világ alighanem egyetlen olyan autópálya matricája a Veszprém megyei, amely önmagában csak egyetlen lejáróra érvényes, a balatonvilágosira, az útra már nem. Külön fontos megjegyezni (a kisokos is kitér rá), hogy a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hídakon – mivel az egyik az egyszer majd megépülő M8-as, másik a szintén a jövőben létező M9-es autópálya része –, így 10 ezer forintot kóstál a hídpénz.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: közlekedés, autó, útdíj, komány, matrica
Autópályás kalandjátékok
Fotó: Vándor Géza
Alig több mint két hete szivárgott ki, hogy a kormány fizetőssé teszi a városokat elkerülő autópályákat is. A rendelet végül december 30-án jelent meg, bár matricát még az óév utolsó napján sem lehetett kapni. A kormányzat megyénként térképekkel is segít az autósoknak az eligazodást a költségeiket „jelentősen csökkentő” (a költségvetésnek közben legalább húszmilliárd plusz hozó) megyei matricák vételéhez. Megnéztük, mikre érdemes figyelni, és miként lehet esetleg kijátszani az új sarcot, kik a legnagyobb nyertesek és vesztesek.
A legravaszabb csapda alighanem az M0 és az M5, valamint az M0 és a rövidke M4 kereszteződésében várja a gyanútlan autósokat. Az M0-nak ugyanis – mint azt mindenki tudja - csak bizonyos szakaszai váltak fizetőssé csütörtök hajnaltól, az EU által finanszírozott szakaszokat a kormány őszinte sajnálatára muszáj volt meghagyni ingyenesnek. Azok azonban, akik az említett két csomóponthoz a díjmentes szakaszokon közelednek, csak igen körmönfont módon, szervízutak, le- és feljárók, körforgalmak labirintusszerű kanyarulatait igénybe véve juthatnak le az autópályáról. Igen könnyű akár akaratlanul is feltévedni az M0 továbbvezető, vagy az M5, illetve az M4 fizetős szakaszaira, és annak, akinek nincs matricája, már ketyeghet is a bírság.
Idén még külön kalandjáték is várja azokat, akik Őrmezőre, Gazdagrétre vagy Sasadra próbálnak eljutni a Budaörsi úton. Az új Sasadi úti csomópont építése miatt – az építés szükségleteinek megfelelően - napról-napra nehezen kiismerhetően változnak a sávok terelései. Így azok, akik időben nem a megfelelő sávba sorolnak, már nem tudnak letérni a Sasadi út vagy a Balatoni út felé, és óhatatlanul rákényszerülnek a fizetős szakaszra. Rutinból vezetni tehát káros lehet a pénztárcára. December utolsó napjaiban például már jócskán a városhatáron belül, valahol a Pannonhalmi út környékén kezdődött az útvesztő. (Szökési lehetőséget ugyan lehet még találni a pálya elején levő ÖMV és Agip kúton keresztül, de vélhetőleg nem sokan ismerik ezt a menekülőutat.)
A kormányzati tájékoztatás szerint mintegy 1500 értékesítési pont bármelyikén bármely megyére (Nógrád, Jász- Nagykun-Szolnok és Békés megye kivételével, ahol nincs díjköteles gyorsforgalmi hálózat) megvásárolható a megyei matrica. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett (1470 Ft) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. A 2014. december 31-e előtt vásárolt heti (10 napos) és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek.
Rekordok és további furcsaságok
Alighanem újabb hungarikumot sikerült feltalálni az új matricás rendszerrel (a már említett költségcsökkentő és egyúttal a költségvetés bevételeit is növelő hatás mellett). A most bevezetett szisztémáról elmondható, hogy hatékonyan egyesíti a használatarányos (fizikai vagy elektronikus kapukkal ellátott – emlékszik még valaki arra a mondásra, hogy a kapuk a focipályákra valók?) és az átalánydíjas (fizikai vagy elektronikus matricás) rendszer hátrányait. Természetesen valóban akadhatnak, akik jól járnak az új rendszerrel, például azok, akik eddig éves matricát vettek, de csak egy-egy, néhány megyére kiterjedő szakaszon járnak rendszeresen.
A legnagyobb, Guiness Bookba kívánkozó „üzletet” valószínűleg a Vas és a Veszprém megyeiek kötik, előbbiek a félig kész M86-os gyorsforgalmi út használatáért, utóbbiak a megye délkeleti csücskén áthaladó M7 pár kilométeréért vehetnek matricát. Amúgy Hende Csaba honvédelmi miniszter, mellesleg Szombathely országgyűlési képviselője még a Vas Népe december 31-i számában is azt nyilatkozta, hogy az M86 nem válik fizetőssé, szavaira azonban szinte azonnal rácáfoltak a megjelenő hivatalos térképek.
De az M7-es ügye sem mentes némi zavartól: a sajtó számításai és kormányzati tájékoztatók egyaránt arról írtak, hogy annak, aki Budapestről a Balatonra igyekszik, egy húszezer forintos, négy elemből álló kollekcióra van szüksége (Pest, Fejér, Veszprém Somogy). A megjelent térképek szerint azonban a Veszprém megyei szakaszon a balatonvilágosi lejáróig – ez az egyetlen lejáró a megyében - nyugat felől somogyi, kelet felől Fejér megyei matricával lehet autózni. Az általános elv szerint ugyanis az első lejáróig mindenütt lehet menni a szomszéd megye matricájával. Hasonlóan szerencsések lehetnek azok, akik az M1-esen járnak rendszeresen Budapest és Győr között. Ők - feltéve, hogy nem használják az M6-ost és az M7-est – a Fejér megyei matrica árát takaríthatják meg: az M1 bicskei csomópontját ugyanis az egyik irányból Komárom-Esztergom megyeivel, a másikból Pest megyeivel megközelíthetik.
Mellesleg a Veszprém megyeiek örülhetnek, hogy a 8-as út Veszprém és Várpalota közötti szakaszáról néhány éve – leromlása miatt – lekerült a gyorsforgalmi út tábla, így most ingyenesen autózhatnak ezen a szakaszon. Rossz hír lehet viszont, hogy a 8-ast a másik végéről kezdve jó ideje gyors ütemben korszerűsítik, Székesfehérvár és Várpalota között kisebb kihagyásokkal készen is van. Előbb-utóbb nyilván bekerül a fizetős szakaszok közé – használható elkerülő viszont itt nincs.
Tízezer forint a hídpénz
Egymást követően jelennek meg az eddig ellentmondásosnak látszó információkat pontosító közlések. A Nemzeti Útdíjfizető honlapjára délelőtt (tehát az eredeti cikkünk megjelenését követően) kitett kisokos szerint a megyei matricák mégsem használhatók a következő megye első lehajtójáig, vagyis a határokon átvezető szakaszokra mindkét megye matricájára szükség van. Az M7-es rövidke veszprémi és az M1 Fejér megyei szakaszán a végigautózáshoz így három matricára van szükség. Ezzel megint csak újabb hungarikum született: a világ alighanem egyetlen olyan autópálya matricája a Veszprém megyei, amely önmagában csak egyetlen lejáróra érvényes, a balatonvilágosira, az útra már nem. Külön fontos megjegyezni (a kisokos is kitér rá), hogy a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hídakon – mivel az egyik az egyszer majd megépülő M8-as, másik a szintén a jövőben létező M9-es autópálya része –, így 10 ezer forintot kóstál a hídpénz.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: közlekedés, autó, útdíj, komány, matrica