Többszörösét fizetheti a kötelezőre, aki nem figyel

Autóbiztosítás: horror díjak jöttek

Fotó: Latzer Anna
2015. június 9. A jegybank szerint néhány biztosító szabályosan pánikba esett egy német precedensértékű perben hozott ítélet nyomán. Igazán meglepő, hogy – mint azt az Azénpénzem.hu által végzett kalkulációk mutatják –, a vaskos pótdíjak nemcsak pótkocsikra (ezekről szólt az ítélet), hanem személyautókra is megjelentek. Az idén egyébként már a kocsik több mint felének évközi a biztosítási fordulója, ami önmagában drágító tényező lehet.

A kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) kampány 2010-as megszűntetése, majd díjhirdetések két évvel ezelőtti változtatása – ahogy mi ezt feltételeztük is – drágulást hozott. A Netrisk árfigyelője szerint az idén május végére 2013 januárjához képest mintegy harminc százalékkal váltak magasabbá a díjak. (Ez nem tévesztendő össze az autósokat ugyanattól az évtől terhelő biztosítási adóval.) Az átlagdíjak alakulását kategóriánként is mutatja a Netrisk, de nyilvánvaló, hogy mindenkit leginkább az őt érintő költségek érdeklik. Ezen a téren pedig döbbenetes a változás. Több olvasónk is háromszoros, sőt majdnem négyszeres díjkülönbséget jelzett a biztosítók között (utóbbi egy idősebb Volkswagennél volt).

 Az újonnan kötött kgfb-szerződések biztosítási évfordulója (a korábbi egységes december 31-ével szemben) 2010-től a szerződés hatályba lépésének napja, 2014-től pedig a biztosítók évente többször is módosíthatják tarifáikat. A változás hatására egyre kevesebb járművet érint az év végi kampány. A mostani fordulóban már többségbe került (51 százalékra emelkedett) azoknak az autóknak a száma, amelyeknél év közben lehet biztosítót váltani. A kampány viszont nem csak ezért válik egyre súlytalanabbá. A tapasztalatok azt mutatják, hogy meredeken csökken azoknak a száma, akik ezt az időszakot váltásra használják ki. A lankadó figyelem pedig véleményünk szerint nagyban hozzájárulhat a dráguláshoz.

Néhány konkrét példa


Egy 45 éves fővárosi nő hatéves Suzuki Swiftjét évente nem egészen 32 ezer forinttól akár közel 80 ezer forintos díjjal biztosíttathatja (kedvezményekkel nem kalkuláltunk, a fizetés módját pedig negyedévente csekkesre vettük, a besorolás A0). Abban az esetben azonban, ha a tarifálás során bevallja, hogy az autót külföldön is használja, a kgfb ára akár 152 ezer forint közelébe is ugorhat. Ezt a horrorisztikus díjat ráadásul az a biztosító ajánlja, amelyik kizárólagos hazai használat esetében kifejezetten a legolcsóbb.

Ugyanez a hölgy, ha egy Honda CR-V tulajdonosa, akkor a kgfb-re évente 42,3-95,8 ezer forintot fizethet, attól függően, melyik biztosítót választja. Az árban tehát számára az előbbi két és félszeres különbségnél valamivel csekélyebb az eltérés. Amennyiben azonban a Hondával járkál valaki a magyar határokon túli utakon, akkor a díj 283,3 ezer forintra is ugorhat. Miközben a legkedvezőbb ajánlat „csak” hét százalékkal magasabb a kizárólag itthon közlekedőhöz képest, a legolcsóbb és a külföldi használatos legdrágább ajánlat között hétszeres a szorzó.

Nyilvánvaló, hogy a legdrágább díjat alkalmazó biztosító azt szeretné jelezni, hogy a külföldön utazgatók másutt keressenek maguknak védelmet. Nem arról van persze szó, hogy már néhány nap kinti utazgatás megdobja az éves díjat. A biztosítók akkor alkalmazzák a „büntető” tarifát, ha egy év alatt összesen legalább harminc napot gurul valaki a külföldi utakon.

Vaskos felárak és helyenként visszafogott kedvezmények


A díjemelkedés mértéke jelentősen eltért az egyes gépjárműtípusok esetében, és egyes területeken piaci zavar keletkezését tükrözi – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi kockázati jelentésében. Mint írják, pánikreakció látszik néhány biztosítónál. Egy német precedens értékű perben ugyanis a bíróság egy járműszerelvény által okozott kárban egyforma felelősséget állapított meg a vontatóra, illetve a vontatmányra. Különösen a nemzetközi károk esetében, az MNB szerint, a biztosítók okkal tartanak attól, hogy ez beépül az általános joggyakorlatba. Meglepő módon azonban úgy tűnik, hogy a pánikszerű díjemelés, illetve a vaskos pótdíj nem csak a tíz tonnánál nagyobb megengedett össztömegű pótkocsikra, hanem akár a személygépkocsikra is kiterjedhet.

Számításaink szerint egyébként a különböző kedvezményekkel tízezreket lehet spórolni. Nem árt azonban itt (sem) résen lenni. Hiszen az egyik biztosító például mindössze száz forinttal díjazza, ha valaki e-terméket választ. Többen jelezték ráadásul, hogy végül nem sikerült megkapniuk azt az engedményt, amiért az adott biztosítót részesítették előnyben (különösen a casco és kgfb együttkötéseknél kell vigyázni).

Érdemes a portálunkon szereplő kalkulátort használni (ezt itt érheti el), persze csak ellenőrzésre, hiszen nálunk nem lehet kötni.


Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok