Többszörösét fizetheti a kötelezőre, aki nem figyel
2015. június 9.
A jegybank szerint néhány biztosító szabályosan pánikba esett egy német precedensértékű perben hozott ítélet nyomán. Igazán meglepő, hogy – mint azt az Azénpénzem.hu által végzett kalkulációk mutatják –, a vaskos pótdíjak nemcsak pótkocsikra (ezekről szólt az ítélet), hanem személyautókra is megjelentek. Az idén egyébként már a kocsik több mint felének évközi a biztosítási fordulója, ami önmagában drágító tényező lehet.
A kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) kampány 2010-as megszűntetése, majd díjhirdetések két évvel ezelőtti változtatása – ahogy mi ezt feltételeztük is – drágulást hozott. A Netrisk árfigyelője szerint az idén május végére 2013 januárjához képest mintegy harminc százalékkal váltak magasabbá a díjak. (Ez nem tévesztendő össze az autósokat ugyanattól az évtől terhelő biztosítási adóval.) Az átlagdíjak alakulását kategóriánként is mutatja a Netrisk, de nyilvánvaló, hogy mindenkit leginkább az őt érintő költségek érdeklik. Ezen a téren pedig döbbenetes a változás. Több olvasónk is háromszoros, sőt majdnem négyszeres díjkülönbséget jelzett a biztosítók között (utóbbi egy idősebb Volkswagennél volt).
Egy 45 éves fővárosi nő hatéves Suzuki Swiftjét évente nem egészen 32 ezer forinttól akár közel 80 ezer forintos díjjal biztosíttathatja (kedvezményekkel nem kalkuláltunk, a fizetés módját pedig negyedévente csekkesre vettük, a besorolás A0). Abban az esetben azonban, ha a tarifálás során bevallja, hogy az autót külföldön is használja, a kgfb ára akár 152 ezer forint közelébe is ugorhat. Ezt a horrorisztikus díjat ráadásul az a biztosító ajánlja, amelyik kizárólagos hazai használat esetében kifejezetten a legolcsóbb.
Ugyanez a hölgy, ha egy Honda CR-V tulajdonosa, akkor a kgfb-re évente 42,3-95,8 ezer forintot fizethet, attól függően, melyik biztosítót választja. Az árban tehát számára az előbbi két és félszeres különbségnél valamivel csekélyebb az eltérés. Amennyiben azonban a Hondával járkál valaki a magyar határokon túli utakon, akkor a díj 283,3 ezer forintra is ugorhat. Miközben a legkedvezőbb ajánlat „csak” hét százalékkal magasabb a kizárólag itthon közlekedőhöz képest, a legolcsóbb és a külföldi használatos legdrágább ajánlat között hétszeres a szorzó.
Nyilvánvaló, hogy a legdrágább díjat alkalmazó biztosító azt szeretné jelezni, hogy a külföldön utazgatók másutt keressenek maguknak védelmet. Nem arról van persze szó, hogy már néhány nap kinti utazgatás megdobja az éves díjat. A biztosítók akkor alkalmazzák a „büntető” tarifát, ha egy év alatt összesen legalább harminc napot gurul valaki a külföldi utakon.
A díjemelkedés mértéke jelentősen eltért az egyes gépjárműtípusok esetében, és egyes területeken piaci zavar keletkezését tükrözi – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi kockázati jelentésében. Mint írják, pánikreakció látszik néhány biztosítónál. Egy német precedens értékű perben ugyanis a bíróság egy járműszerelvény által okozott kárban egyforma felelősséget állapított meg a vontatóra, illetve a vontatmányra. Különösen a nemzetközi károk esetében, az MNB szerint, a biztosítók okkal tartanak attól, hogy ez beépül az általános joggyakorlatba. Meglepő módon azonban úgy tűnik, hogy a pánikszerű díjemelés, illetve a vaskos pótdíj nem csak a tíz tonnánál nagyobb megengedett össztömegű pótkocsikra, hanem akár a személygépkocsikra is kiterjedhet.
Számításaink szerint egyébként a különböző kedvezményekkel tízezreket lehet spórolni. Nem árt azonban itt (sem) résen lenni. Hiszen az egyik biztosító például mindössze száz forinttal díjazza, ha valaki e-terméket választ. Többen jelezték ráadásul, hogy végül nem sikerült megkapniuk azt az engedményt, amiért az adott biztosítót részesítették előnyben (különösen a casco és kgfb együttkötéseknél kell vigyázni).
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kgfb, autóbiztosítás, biztosítók, díjak, tarifa, MNB, kampány
Autóbiztosítás: horror díjak jöttek
Fotó: Latzer Anna
A kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) kampány 2010-as megszűntetése, majd díjhirdetések két évvel ezelőtti változtatása – ahogy mi ezt feltételeztük is – drágulást hozott. A Netrisk árfigyelője szerint az idén május végére 2013 januárjához képest mintegy harminc százalékkal váltak magasabbá a díjak. (Ez nem tévesztendő össze az autósokat ugyanattól az évtől terhelő biztosítási adóval.) Az átlagdíjak alakulását kategóriánként is mutatja a Netrisk, de nyilvánvaló, hogy mindenkit leginkább az őt érintő költségek érdeklik. Ezen a téren pedig döbbenetes a változás. Több olvasónk is háromszoros, sőt majdnem négyszeres díjkülönbséget jelzett a biztosítók között (utóbbi egy idősebb Volkswagennél volt).
Az újonnan kötött kgfb-szerződések biztosítási évfordulója (a korábbi egységes december 31-ével szemben) 2010-től a szerződés hatályba lépésének napja, 2014-től pedig a biztosítók évente többször is módosíthatják tarifáikat. A változás hatására egyre kevesebb járművet érint az év végi kampány. A mostani fordulóban már többségbe került (51 százalékra emelkedett) azoknak az autóknak a száma, amelyeknél év közben lehet biztosítót váltani. A kampány viszont nem csak ezért válik egyre súlytalanabbá. A tapasztalatok azt mutatják, hogy meredeken csökken azoknak a száma, akik ezt az időszakot váltásra használják ki. A lankadó figyelem pedig véleményünk szerint nagyban hozzájárulhat a dráguláshoz.
Néhány konkrét példa
Egy 45 éves fővárosi nő hatéves Suzuki Swiftjét évente nem egészen 32 ezer forinttól akár közel 80 ezer forintos díjjal biztosíttathatja (kedvezményekkel nem kalkuláltunk, a fizetés módját pedig negyedévente csekkesre vettük, a besorolás A0). Abban az esetben azonban, ha a tarifálás során bevallja, hogy az autót külföldön is használja, a kgfb ára akár 152 ezer forint közelébe is ugorhat. Ezt a horrorisztikus díjat ráadásul az a biztosító ajánlja, amelyik kizárólagos hazai használat esetében kifejezetten a legolcsóbb.
Ugyanez a hölgy, ha egy Honda CR-V tulajdonosa, akkor a kgfb-re évente 42,3-95,8 ezer forintot fizethet, attól függően, melyik biztosítót választja. Az árban tehát számára az előbbi két és félszeres különbségnél valamivel csekélyebb az eltérés. Amennyiben azonban a Hondával járkál valaki a magyar határokon túli utakon, akkor a díj 283,3 ezer forintra is ugorhat. Miközben a legkedvezőbb ajánlat „csak” hét százalékkal magasabb a kizárólag itthon közlekedőhöz képest, a legolcsóbb és a külföldi használatos legdrágább ajánlat között hétszeres a szorzó.
Nyilvánvaló, hogy a legdrágább díjat alkalmazó biztosító azt szeretné jelezni, hogy a külföldön utazgatók másutt keressenek maguknak védelmet. Nem arról van persze szó, hogy már néhány nap kinti utazgatás megdobja az éves díjat. A biztosítók akkor alkalmazzák a „büntető” tarifát, ha egy év alatt összesen legalább harminc napot gurul valaki a külföldi utakon.
Vaskos felárak és helyenként visszafogott kedvezmények
A díjemelkedés mértéke jelentősen eltért az egyes gépjárműtípusok esetében, és egyes területeken piaci zavar keletkezését tükrözi – állapította meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi kockázati jelentésében. Mint írják, pánikreakció látszik néhány biztosítónál. Egy német precedens értékű perben ugyanis a bíróság egy járműszerelvény által okozott kárban egyforma felelősséget állapított meg a vontatóra, illetve a vontatmányra. Különösen a nemzetközi károk esetében, az MNB szerint, a biztosítók okkal tartanak attól, hogy ez beépül az általános joggyakorlatba. Meglepő módon azonban úgy tűnik, hogy a pánikszerű díjemelés, illetve a vaskos pótdíj nem csak a tíz tonnánál nagyobb megengedett össztömegű pótkocsikra, hanem akár a személygépkocsikra is kiterjedhet.
Számításaink szerint egyébként a különböző kedvezményekkel tízezreket lehet spórolni. Nem árt azonban itt (sem) résen lenni. Hiszen az egyik biztosító például mindössze száz forinttal díjazza, ha valaki e-terméket választ. Többen jelezték ráadásul, hogy végül nem sikerült megkapniuk azt az engedményt, amiért az adott biztosítót részesítették előnyben (különösen a casco és kgfb együttkötéseknél kell vigyázni).
Érdemes a portálunkon szereplő kalkulátort használni (ezt itt érheti el), persze csak ellenőrzésre, hiszen nálunk nem lehet kötni.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kgfb, autóbiztosítás, biztosítók, díjak, tarifa, MNB, kampány
Kapcsolódó anyagok
- 2015.11.17 - Most érdemes cascot kötni!
- 2015.11.15 - Lehullt a lepel: hatalmas díjemelések a kötelezőnél
- 2015.11.13 - Nagy bajban van a KÖBE?
- 2015.11.06 - Autósok figyelem! Fontos levél érkezik
- 2015.09.28 - Szerdáig szabadulhat az Astra Biztosítótól
- 2015.09.02 - Csak Astra Biztosítós autóval ne ütközzön!
- 2015.08.26 - Elbukott az Astra Biztosító
- 2015.08.19 - Itt a bizonyíték: drágább lett a kötelező
- 2015.08.06 - 76 milliós bírságot kapott az Uniqa Biztosító
- 2015.07.23 - Így csökkenthető felére a casco ára
- 2015.07.08 - Itt a késve elbírált kgfb-kárigények vége?
- 2015.03.19 - Mi tegyünk, ha kátyúra futunk?
- 2015.02.20 - Ezt nem tudják az autósok a kötelezőről
- 2015.01.29 - Drágul a casco, de nem mindenkinek
- 2014.11.14 - Autósok figyelem! Durva különbség a kötelező díjakban
- 2013.11.03 - Itt a díjmeglepetés az autósoknak
További kapcsolódó anyagok