A versenyhivatal szerint észrevétlen trükköket alkalmaznak a légitársaságok

Átverhetnek a repülőjegy vásárlásakor

2022. október 28. A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja el a fogyasztók döntéseit – adta hírül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A versenyhatóság egyelőre javaslatokkal segít, ha azonban nem lesz változás, már a versenyfelügyeleti eljárás következik.

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta meg, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a fapados szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A GVH gyorselemzése számos problémát tárt fel a Magyarországon elérhető  légitársaságok gyakorlatában. A platformok többségén jellemző az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás (pl. „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron”), amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetőek. Jellemzőek a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat és kizökkentheti figyelmüket. Ezek (különösen a fapados légitársaságok weboldalain) számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével – kiváltképp az ülőhelyválasztás során, ahol a tájékoztatás hiánya azt az érzetet keltheti a fogyasztókban, hogy később már nem (vagy csak drágábban) lesz erre lehetőségük. A sötét mintázatok eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is – tárták fel a GVH szakemberei.

A GVH azt javasolja az érintett vállalkozásoknak: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket, valamint az információk megfelelő tagolásával biztosítsák, hogy azok átláthatóak és könnyen értelmezhetőek legyenek.

A versenyhatóság a fogyasztók számára azt javasolja: igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket. Mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére, valamint gondolják alaposan végig saját igényeiket és lehetőségeiket. Emellett érdemes törekedni az információk megszűrésére és megfontolni, hogy mennyire relevánsak a döntésük szempontjából.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok